ساختمان باشگاه استقلال؛  از پلمب تا رفع پلمب!

دنیای اقتصاد: ظهر سه‌شنبه خبری عجیب روی خروجی برخی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که هواداران استقلال را نگران کرد. موضوع مربوط به پلمب ساختمان این باشگاه می‌شد. خبرگزاری «ایسنا» کمی بعد از ساعت ۱۲ ضمن انتشار گزارش پلمب ساختمان باشگاه استقلال از قول بهرام افشارزاده نوشت: «شهرداری در دوره مدیریت فتح‌الله‌زاده اخطارهایی به باشگاه داده بود که این محل مسکونی است و نباید کاربری اداری داشته باشد. در دوره مدیریت من هیچ‌گونه اخطاری نیامد؛ اما امروز ماموران شهرداری آمدند و باشگاه را پلمب کردند.» این مساله هرچند به طور موقت، اما خیلی زود حل شد. همین خبرگزاری دقایقی بعد، از رفع پلمب ساختمان استقلال خبر داد. مدیرعامل آبی‌پوشان در مورد چگونگی حل مساله می‌گوید: «با مساعدت‌ دکتر ملکی، شهردار منطقه ۲ نسبت به رفع پلمب باشگاه اقدام شد. این مشکل از سال ۸۵ برای باشگاه استقلال وجود داشته که نسبت به رفع آن هیچ اقدامی صورت نگرفته بود.»

دو سوال مهم

ماجرای پلمب و رفع پلمب فوری ساختمان باشگاه استقلال اما نقاط ابهام عجیبی دارد. در همین راستا خبرگزاری فارس دو سوال مهم را مطرح می‌کند: «در زمان ریاست محمد دادکان در فدراسیون فوتبال او دو ساختمان برای باشگاه استقلال و پرسپولیس خریداری کرد و این دو ساختمان را به‌طور رایگان در اختیار آنها قرار داد؛ اما روز سه‌شنبه ساختمان باشگاه استقلال از سوی شهرداری پلمب شد. به گفته بهرام افشارزاده، به‌دلیل آنکه کاربری این ساختمان مسکونی است شهرداری چنین اقدامی انجام داده است. محمد دادکان این دو ساختمان را برای استقلال و پرسپولیس خرید تا آنها حداقل از اجاره‌نشینی رهایی پیدا کنند. آن زمان این ساختمان‌ها مسکونی بود و اگر واقعا مساله اداری بودن این دو باشگاه مطرح است، باید گفت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس کار فرهنگی انجام می‌دهند و انجام امور فرهنگی در ساختمان‌های مسکونی از لحاظ قانونی بلامانع است.» و اما سوال دوم که می‌تواند جالب‌تر باشد: «اگر ساختمان باشگاه استقلال به خاطر مسکونی بودن آن پلمب شده و شهرداری تهران بعد از سال‌ها به یک‌باره به این دلیل ساختمان استقلال را پلمب کرده چرا ساختمان باشگاه پرسپولیس پلمب نشده است؟» کنار هم قرار دادن این مسائل باعث می‌شود اتفاق رخ داده برای استقلالی‌ها کمی عجیب به نظر برسد.

راه‌حل ۶۰۰ میلیونی!

از قرار معلوم بعد از رایزنی مدیرعامل باشگاه استقلال با شهردار منطقه دو مشکل ساختمان آبی‌ها به طور موقت حل شده است؛ اما گویا رفع قطعی این معضل مستلزم پرداخت هزینه‌ای چندصدمیلیونی خواهد بود. خبرگزاری فارس در این مورد می‌نویسد: «مشکل باشگاه‌ استقلال از طریق قانونی قابل حل است و آنها می‌توانند با پرداخت هزینه کاربری که ظاهرا متری یک میلیون تومان است، مشکل کاربری ساختمان خود را حل کنند. این دو ساختمان حدود ۶۰۰ متر زیربنا دارند، بنابراین باشگاه استقلال برای تغییر کاربری ساختمان خود و تبدیل آن به ساختمان اداری باید ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت کند که پول یک بازیکن این باشگاه هم نمی‌شود، هرچند بعید به نظر می‌رسد مشکل باشگاه استقلال با شهرداری بحث کاربری ساختمان باشد.» حالا باید صبر کرد و دید طی روزهای آینده اخبار و اطلاعات شفاف‌تری در مورد این اتفاق عجیب منتشر خواهد شد یا نه؟