بحران به رنگ آبی!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: اگرچه استقلال با همکاری دو مدافع میانی‌اش در دقیقه ۹۵ بازی با تراکتورسازی موفق شد از تحمل یک شکست تلخ دیگر جان به در ببرد و تیم تبریزی را در خانه‌اش متوقف کند، اما کیست که نداند حال آبی‌ها این روزها خوب نیست؟ تیم پرستاره امیر قلعه‌نویی که قرار بود در فصل جاری تداعی‌کننده استقلال باشکوه اواسط دهه ۸۰ باشد، حالا از هفت بازی آخرش تنها ۶ امتیاز به دست آورده است؛ آنچه باعث شد این تیم از صدرنشینی مقتدرانه تا پله پنجم جدول رده‌بندی سقوط کند. عجیب اینکه امروز در بالا و پایین جدول دو مربی استقلالی با امیر همسایه شده‌اند؛ علیرضا منصوریان که با نفت چهارم است و صمد مرفاوی که با صبای قم روی پله ششم جا خوش کرده و طبیعتا نتیجه‌گیری مشابه آنها با تیم‌های کم‌بضاعت‌شان، فشارها را بر قلعه‌نویی بیشتر می‌کند. قلعه‌نویی، دو امتیاز عقب‌تر از علی دایی!

اوایل فصل جاری علی دایی در حالی از سمت سرمربیگری پرسپولیس اخراج شد که از هفت بازی، هشت امتیاز به دست آورده بود. عجیب اینکه هفت حریف علی دایی که باعث برکناری او شدند، در هفت هفته اخیر با استقلال روبه‌رو شده‌اند و امیر قلعه‌نویی تنها

۶ امتیاز از مصاف با آنها به دست آورده است! نفت تهران، فولاد، ذوب‌آهن، ملوان، پدیده، صبای قم و تراکتورسازی هفت تیمی بودند که از هفته اول تا هفتم با پرسپولیس دیدار کردند و از هفته هشتم تا چهاردهم رودرروی استقلال ایستادند. به روایت روشن‌تر، با استانداردهای موجود در هیات مدیره پرسپولیس، شاید قلعه‌نویی تا به حال باید از سرمربیگری استقلال کنار می‌رفت، اما اقبال امیر بلند است که تیم مدیریتی آبی‌ها تحت تاثیر اسم و رزومه او فعلا به این گزینه فکر نکرده است.

مغضوبانی که منجی شدند

دو گل استقلال را در تبریز دو بازیکن «خاص» به ثمر رساندند؛ اولی را آرش برهانی زد که در طول فصل چندان مورد اعتماد قلعه‌نویی قرار نگرفته و حتی زمزمه‌هایی در مورد جدایی‌اش در نیم‌فصل به گوش می‌رسید، دومی هم با ضربه امیرحسین صادقی به ثمر نشست که چند هفته قبل با اطرافیان امیر درگیری فیزیکی پیدا کرده بود. حتی در آستانه همین بازی اخیر با تراکتورسازی هم برخی رسانه‌ها شایعاتی در مورد انتقادهای تند سرمربی استقلال از صادقی در تمرینات این تیم منتشر کردند، اما در نهایت همین دو ستاره «مغضوب» دست قلعه‌نویی را گرفتند و او را از عمیق‌تر شدن بحرانش نجات دادند. این اما پایان کار نیست، چرا که گفته می‌شود روابط قلعه‌نویی با بسیاری از بازیکنان استقلال کماکان بحث‌برانگیز به نظر می‌رسد. همین چند روز پیش یکی از روزنامه‌های ورزشی گزارشی را منتشر کرد که به گلایه‌های شاگردان قلعه‌نویی از نوع رفتارهای او اختصاص داشت. این در حالی است که به نظر می‌رسد استقلال برای بازگشت به کورس و تلاش برای کسب عنوان قهرمانی به همدلی و حضور پرانگیزه بازیکنانش در مسابقات نیاز دارد.

معرفی کم‌کارها؛ ادبیات بحران

چند هفته پیش یکی از اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال مدعی شد چند بازیکن در سطح مورد انتظار بازی نمی‌کنند، اما این موضع‌گیری او با واکنش منفی مدیرعامل و کادر فنی آبی‌پوشان مواجه شد. حالا اما ورق برگشته و این بار

خود افشارزاده است که از «معرفی کم‌کارها» سخن می‌گوید؛ آنچه به وضوح نشان‌دهنده گرفتار شدن این تیم در ادبیات بحران است. مدیرعامل استقلال در گفت‌وگو با «کاپ» به شکلی عجیب به انتقاد از سنگربان تیمش می‌پردازد: «متاسفانه هر دو گلی که خوردیم روی اشتباه دروازه‌بان‌مان بود. فروزان یکی از بهترین گلرهای حال حاضر فوتبال ایران است که قلعه‌نویی هم اعتقاد خاصی به او دارد.

این بازیکن باید از این شرایط به شکل مطلوبی استفاده کند. البته فروزان در بازی جمعه روی برخی ضربات خوب عمل کرد، اما روی هر دو گل اشتباه داشت و مقصر بود.» این در حالی است که اغلب کارشناسان معتقدند روی گل‌های دریافتی استقلال، بیشتر خط دفاعی مقصر بود تا دروازه‌بان. وقتی این نکته را در نظر بگیریم که فروزان کشف خود قلعه‌نویی است و امسال جانشین گلری مثل رحمتی شده که امیر رابطه چندان خوبی با او نداشت، شاید گلایه‌های افشارزاده هم معنای متفاوتی پیدا کند. مدیرعامل آبی‌پوشان سخنانش را این‌طور ادامه می‌دهد: «مطمئن باشید در جلسه‌ای که پس از دربی با اعضای هیات مدیره و در حضور سرمربی تیم خواهم داشت همه کم‌کارها را معرفی می‌کنم تا فرق دوغ و دوشاب مشخص شود.» این در حالی است که خود او چند سطر بالاتر گفته بود: «مهم این است که استقلال در هیچ دیداری کوتاه نیامده است. برای ما ثابت شده بازیکنان نهایت تلاش خود را کرده‌اند.» آیا این نشان‌دهنده نوعی تناقض در سخنان مدیرعامل استقلال نیست؟ او در مورد آندرانیک تیموریان و برخی مشکلاتش با باشگاه استقلال هم می‌گوید: «من توقع دارم بازیکنی مثل آندو که سابقه زیادی در فوتبال حرفه‌ای دارد با درک متقابل از شرایط باشگاه رفتاری نکند که باعث دلزدگی مدیران شود. وقتی علاقه‌مندی بین طرفین بیشتر می‌شود که دوستی‌ها یکطرفه نباشد.»

دربی، آخرین فرصت؟

با شرایط خاصی که دو باشگاه پرسپولیس و استقلال پیدا کرده‌اند، به نظر می‌رسد دربی تهران این بار بیش از هر زمان دیگری نقشی تعیین‌کننده و کلیدی داشته باشد. هفتادونهمین شهرآورد تهران به احتمال فراوان روز یکشنبه دوم آذر ماه برگزار خواهد شد و این در حالی است که مسابقه مزبور می‌تواند سرنوشت مربیان دو تیم را رقم بزند. اگر پرسپولیس بازنده این دیدار باشد، شاید حمید درخشان ناچار شود صندلی‌اش را به سومین سرمربی پرسپولیس در لیگ سیزدهم بسپارد و اگر استقلال این دیدار را واگذار کند، ممکن است قلعه‌نویی به دریافت نخستین حکم اخراج در طول دوران مربیگری‌اش نزدیک شود. این دو مربی البته برای دربی باید تا حدودی هم نگران بازیکنان خودشان باشند؛ جایی که اوجگیری برخی اختلافات درون‌باشگاهی ممکن است مانع از حضور همه سرخابی‌ها در زمین با انگیزه کامل شود.

در کنار تمام اینها، سرمربی استقلال مشکل دیگری هم برای رویارویی با پرسپولیس دارد؛ اینکه کرار جاسم بهترین بازیکنش در فصل جاری به شکلی عجیب و به خاطر اعتراضات دنباله‌دار به داور بازی تراکتورسازی کارت زرد گرفت و دربی را از دست داد. با این اخطار، در واقع تعطیلات نیم‌فصل برای کرار از همین دیروز شروع شد!