پیشنهاد معروف!

گروه ورزش: در روزهایی که فوتبال ایران در خواب عمیق زمستانی به سر می‌برد، انتشار یک خبر در حوزه والیبال حسابی سر و صدا به پا کرد. در همین راستا رسانه‌ها ناگهان از پیشنهاد باشگاه زنیت‌کازان روسیه به سعید معروف خبر دادند؛ بازیکن مطرح تیم ملی ایران که در لیگ جهانی ۲۰۱۴ لقب بهترین پاسور مسابقات را از آن خود کرد. سایت بانک ورزش در مورد فرآیند ارائه این پیشنهاد می‌نویسد: تیم زنیت‌کازان روسیه با هدایت «ولادیمیر آلکنو» و بازیکنانی مثل تئودور سالپاروف، ویلفردو لیون، ویکتور پولتایف، الکسی اسپیردونوف، الکسی وربوف و ماکسیم میخایلوف، یکی از قدرت‌های لیگ روسیه و اروپا به حساب می‌آید. این تیم فصل گذشته، نیکولا گربیچ، پاسور کهنه‌کار صرب را به خدمت گرفت و با قدرت بازی‌سازی و مدیریت او در زمین، توانست قهرمان لیگ روسیه شود. گربیچ بلافاصله بعد از پایان فصل و پیوستن اسلوبودان کواچ به تیم ملی ایران به عنوان جانشین او، سرمربی تیم پروجای ایتالیا شد. روس‌ها نیز به تکاپو افتادند تا پاسور مطرح و شایسته‌ای را جانشین گربیچ کنند. «بنژامین تونیوتی» پاسور تیم ملی فرانسه، انتخاب نخست آنها بود تا اینکه اعلام شد او در فصل ۲۰۱۵، فقط می‌تواند برای تیم «راونا» ایتالیا بازی کند. رایزنی مدیران زنیت و کنفدراسیون والیبال اروپا نیز راهی را پیش روی زنیت قرار نداد جز اینکه بهترین پاسور لیگ جهانی ۲۰۱۴ را در لیست خرید خود قرار دهند.

لژیونر ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیونی؟

بلافاصله بعد از رسانه‌ای شدن پیشنهاد زنیت‌کازان به سعید معروف، بحث رقم این انتقال بالا گرفت و شایعه‌های زیادی درمورد هزینه این جابه‌جایی برای روس‌ها به میان آمد. در همین بین سایت خبرآنلاین با انتشار تصویری از صفحه اینستاگرام مازیار ناظمی، مدعی شد مدیر روابط عمومی وزارت ورزش پرده از رقم پیشنهادی زنیت‌کازان برداشته و آن را یک میلیون یورو دانسته است. این کارمند جنجالی وزارت ورزش ظاهرا حتی توصیه‌هایی هم برای مسوولان شهرداری ارومیه، را با همان ادبیاتی که خودش تنظیم کرده بخوانید لطفا: «معروف را فراری ندهید. سعید نخبه والیبال دنیا با یک قرارداد یک میلیون یورویی تیم بزرگ کازان روسیه روبه‌رو است. تیمی که مجموعه‌ای از بزرگان دنیا را دارد. حالا شهردار ارومیه یک نفره جلوی معروف را گرفته و می‌گوید نمی‌شود. سعید هم قهر در تهران...»

اگر ادعای ناظمی درست باشد، با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود در پس این انتقال احتمالی، پولی حدود ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان انتظار این والیبالیست مطرح را می‌کشد.

پولش مهم نیست، دوست دارم بروم

در این میان بدون شک آگاهی از نظرات خود سعید معروف می‌تواند جذاب باشد. آنچه از گفت‌وگوهای این بازیکن استنباط می‌شود، این است که او تمایل دارد این پیشنهاد را بپذیرد. معروف به «ایسنا» می‌گوید: «اصلا بحث مالی مبنای تصمیم‌گیری من برای پیوستن به این باشگاه نیست، اما معتقدم چنین پیشنهادی دیگر در طول عمر بازیکنی چون من مطرح نمی‌شود. اتفاقات اخیر در ادامه مذاکرات پیش‌فصل امسال تیم‌های اروپایی با اکثر ملی‌پوشان والیبال بود که به دلیل جواب منفی بازیکنان عملی نشد.

تا آخرین بازی نیم‌فصل که این پیشنهاد ویژه به صورت رسمی از طرف باشگاه کازان روسیه مطرح شد. پیشنهادی که از نظر کارشناسان و والیبال‌دوستان در تاریخ والیبال ایران بی‌سابقه بوده است. تعطیلات نیم‌فصل زمان مناسبی بود تا با آسودگی خاطر بتوانم تمامی جوانب را بررسی و تصمیمی درست اتخاذ کنم. مهم‌ترین چیزی که در این تصمیم برخی‌ها را به اشتباه وا داشت، بحث‌های مالی مطرح شده در این قرارداد است.

به جرات می‌توانم بگویم که مسائل مالی کمترین تاثیر را در اتخاذ این تصمیم داشته است، چرا که قبلا هم ارائه همین مقدار پیشنهاد از طرف باشگاه‌های دیگر به دلیل تعهد اخلاقی به ارومیه نتوانسته بود باعث جواب مثبت از طرف من شود.» او سپس از مسوولان باشگاه شهرداری ارومیه تقاضا می‌کند مقدمات این انتقال را فراهم کنند: «احساس قلبی من این است که طرفداران واقعی والیبال و سعید معروف و مردم این شهر که شهر عشاق والیبال نامیده شده است، با این تصمیم موافق خواهند بود و چه بسا مرا در مسیر رسیدن به این هدف یاری خواهند کرد. در صورتی به این باشگاه روسی پاسخ مثبت خواهم داد که از حضور یکی از سه پاسور تیم‌های ملی فرانسه، صربستان یا بلغارستان در شهرداری ارومیه اطمینان حاصل کنم. اگر این انتقال صورت نگیرد، لطمه زیادی به بعد حرفه‌ای شخصیت سعید معروف وارد خواهد شد و در این مقطع انتظار می‌رود شهردار محترم ارومیه که چندین و چند سال در راس والیبال ارومیه فعالیت موفقی داشته است، در هموار شدن این مسیر همکاری لازم را انجام دهد.»

مخالفت شد!

با این همه اما به نظر می‌رسد انتقال معروف به لیگ روسیه به این آسانی‌ها میسر نخواهد بود. در همین راستا منوچهر پورحسن، رئیس سازمان لیگ والیبال به «ایسنا» می‌گوید: «معروف با در دست داشتن قرارداد خارجی خواستار این شد که بازیکن آزاد اعلام شود، اما با توجه به اینکه باشگاه شهرداری ارومیه به تمام تعهداتش عمل کرده، با این درخواست مخالفت کردیم. یک قرارداد امضا شده در دستش بود که البته باید موافقت باشگاه شهرداری ارومیه را ضمیمه کند تا ITC او هم از فدراسیون ایران صادر شود. اصلا راه دیگری وجود ندارد. به خودش هم گفتم به جای اینکه دنبال این باشد که ما او را بازیکن آزاد اعلام کنیم، بهتر است برود با حفظ حرمت همشهری‌هایش حرف بزند و قراردادش را تسویه کند. ما نمی‌توانیم در سازمان لیگ بدون رضایت باشگاه شهرداری ارومیه سعید معروف را بازیکن آزاد اعلام کنیم.»