اداره استقلال با پول‌های یک پرسپولیسی!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: از اتفاقات امسال پرسپولیس و استقلال، شاید بعدها بشود یک کتاب نوشت؛ کتابی مملو از شگفتی که بتواند هر مخاطبی را در هر گوشه از جهان حیرت‌زده کند! هر روز که از لیگ چهاردهم می‌گذرد، ابعادی تازه از پشت پرده سیستم مدیریتی این دو باشگاه فاش می‌شود و حیرت هواداران را دوچندان می‌کند. تازه‌ترین راز بر ملا شده هم این است؛ حمیدرضا سیاسی، همزمان با عضویت در هیات‌مدیره پرسپولیس، حامی مالی باشگاه استقلال نیز به شمار می‌آمده است! آیا می‌توانید چنین مساله‌ای را باور کنید؟

وقتی خادم تایید می‌کند

از مدت‌ها قبل حرف و حدیث‌هایی در مورد کمک مالی حمیدرضا سیاسی به باشگاه استقلال به گوش می‌رسید. این موضوع تا آنجا ادامه پیدا کرد که بعد از عدم جذب بازیکنان مورد نیاز دایی و گرفتار شدن پرسپولیس در بحران ابتدای فصل، روی صفحه منتسب به حسین ماهینی در یکی از شبکه‌های اجتماعی پیامی منتشر شد که در آن از کمک مالی هفت ملیارد تومانی سیاسی به آبی‌پوشان برای حفظ ستاره‌های این تیم خبر داده شده بود. این افشاگری، موجی از تکذیب‌ها را به دنبال آورد، اما خیلی طول نکشید تا موضوع مزبور به نوعی تایید شود. این اواخر امیررضا خادم در دو مرحله از کمک‌های مالی سیاسی به استقلال پرده برداشته است. معاون وزارت ورزش ابتدا روز هفتم دی ماه در مصاحبه با رادیو ورزش گفت: «سیاسی در این مدتی که به فوتبال آمده ۳۰ میلیارد برای سه تیم در فوتبال شخصا هزینه کرده است. او برای پرسپولیس هم ۸-۷ میلیارد تومان هزینه کرده است.» اگرچه خادم در آن زمان از دو تیم دیگر مورد حمایت قرار گرفته توسط سیاسی اسم نبرد، اما بیشتر ذهن‌ها به سمت راه‌آهن و استقلال معطوف شد، چرا که عملا گزینه دیگری باقی نمی‌ماند. قهرمان سابق کشتی آزاد اما برای اینکه مختصر ابهامات باقی مانده را هم رفع کند،‌ روز گذشته در گفت‌وگو با سایت وزارت ورزش همه چیز را علنا تایید کرد. بخش مهم اظهارات خادم را دقیقا با همان شیوه‌ای که توسط سایت وزارتخانه تنظیم شده بخوانید: «برای استقلال با رقمی کمتر ازپرسپولیس قرار داد منعقد کردیم که این قرار داد کاملا مشخص است. آقای سبکدست و همکارانشان کار می‌کنند و از این باشگاه حمایت کرده‌اند که این هم باز از طریق آقای سیاسی انجام شده بود که بالغ بر ۳۰ میلیارد بود و به نوعی حمایت از طریق ایشان در ۳ باشگاه چه به صورت مستقیم چه غیرمستقیم انجام شده است.»

یک استقلالی صحنه‌گردان پرسپولیس؟

از همان نخستین روزهای حضور سیاسی در باشگاه پرسپولیس، خیلی‌ها او را به هواداری از استقلال متهم می‌کردند. این موضوع به‌ویژه زمانی قوت گرفت که رئیس سابق هیات‌مدیره پرسپولیس در سخنانی به حمایت از امیر قلعه‌نویی پرداخت و او را بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی کشورمان معرفی کرد! این اظهارات درست همزمان شده بود با حملات تند و تیز سیاسی به علی دایی که هر روز بخشی از رسانه‌ها را اشغال می‌کرد. او بعدتر در برنامه ورزش و مردم به خاطر باخت استقلال به نفت تهران اظهار تاسف کرد تا موجی از اعتراضات علیه وی جریان پیدا کند. حالا اما برملا شدن حمایت‌های مالی سیاسی از استقلال -ولو به صورت غیرمستقیم- باعث افزایش ابهامات شده است. در شرایط فعلی بسیاری از هواداران پرسپولیس در فضای مجازی این سوال را مطرح می‌کنند که چطور استقلال در ابتدای فصل موفق به حفظ ستاره‌هایش شد و حتی بازیکنان مهم و کارآمد جدیدی را نیز به استخدام درآورد، اما این اتفاق در مورد پرسپولیس هرگز رخ نداد؟

بازداشت سیاسی، مشکلات مالی استقلال!

در این میان اما یک اتفاق عجیب دیگر هم رخ داده؛ اینکه ظاهرا بازداشت حمیدرضا سیاسی بیشتر از آنکه به پرسپولیس ضربه زده باشد، به زیان استقلال تمام شده است! آبی‌ها که در ابتدای فصل با قدرت تمام در بازار نقل‌وانتقالات حاضر شدند و تیم بسیار خوبی بستند، از یک ماه پیش دچار مشکلات مالی عجیبی شده‌اند. در بازار زمستانی، آندرانیک تیموریان و محمد قاضی از استقلال جدا شدند، این تیم در استخدام کاوه رضایی و محسن مسلمان که هر یک به مبالغی برای دریافت رضایت‌نامه نیاز داشتند ناکام ماند و در آخرین گام نیز کرار جاسم به بهانه عدم دریافت مطالباتش از حضور در اردوی کیش سر باز زد. جالب اینجا است که بازیکن عراقی می‌گوید مطابق قول و قرارهای قبلی، نیمی از مبلغ قراردادش را تنها بعد از انجام ۱۰ بازی دریافت کرده، اما باشگاه در میانه‌های راه و در مورد عمل به بقیه تعهداتش ناکام مانده است. کنار هم قرار دادن این اتفاقات، چه احتمالاتی را به ذهن متبادر می‌کند؟

آیا تخلف قانونی صورت گرفته؟

بسیاری بر این باورند که حمایت همزمان یک اسپانسر از چند باشگاه در یک رده از مسابقات حرفه‌ای از نظر فدراسیون جهانی فوتبال ممنوع است و حالا این مساله نیز به ابهامات موجود در مورد کمک مالی سیاسی به سه تیم در لیگ برتر دامن می‌زند. در همین راستا احمدرضا براتی، کارشناس حقوقی فوتبال به خبرگزاری فارس می‌گوید: «در قانون آمده که یک شخص یا یک گروه نمی‌توانند همزمان مالکیت چند باشگاه را داشته باشند یا منافع چند باشگاه را تامین کنند یا همزمان چند باشگاه را اداره کنند اما اگر شخصی به باشگاه‌ها کمک کرد این مساله داخل منافع، اداره یا بحث مالکیت این باشگاه‌ها نمی‌شود. البته اگر کمک این فرد از نظر مراجع قضایی مشکوک تشخیص داده شود قابل بررسی است و کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال می‌تواند به این مساله ورود پیدا کند.» فارغ از مسائل قانونی اما، عملکرد وزارت ورزش از این نظر قابل تامل است که دوستان بعد از مدت‌ها تحقیق و بررسی، یک حامی مالی مشترک برای پرسپولیس و استقلال پیدا کردند که او نیز هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد!