پرسپولیس و استقلال ارزان می‌شوند؟

گروه ورزش: در شرایطی که همه خودشان را برای برگزاری نخستین مزایده پرسپولیس و استقلال در روز دوشنبه آماده می‌کردند و حتی از پخش تلویزیونی این جلسه خبر داده شده بود،‌ ناگهان مزایده مزبور لغو شد. وقتی پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با اخبار ورزشی شبکه سوم سیما اعلام کرد به دلیل عدم استقبال خریداران و نرسیدن حتی یک پاکت به دست آنها این جلسه برگزار نمی‌شود، بسیاری از هواداران دو باشگاه ناامید شدند. در حقیقت این‌طور به نظر می‌رسید که بعد از یک دهه وعده و وعید، این بار واقعا قرار است سرخابی‌ها واگذار شوند، اما دورجدید تلاش‌ها نیز حداقل در اولین مرحله به نتیجه نرسید. اعلام لغو جلسه مزایده، به سرعت با واکنش اهالی فوتبال و اقتصاد روبه‌رو شد که برخی از آنها را مرور می‌کنیم.

گران بود، هیچ‌کس نخرید

محمد رویانیان که این اواخر در نزدیکی‌های هدایتی و عابدینی دیده می‌شد و به نظر می‌رسید عضوی از این گروه برای خرید پرسپولیس باشد،‌ بلافاصله بعد از لغو مزایده در مورد شرایط واگذاری موضع گرفت. او در این مورد به سایت کاپ گفت: «من قبلا گفته بودم با این شرایط خریداری جلو نمی‌آید. فکر می‌کنم این موضوع سه دلیل اصلی دارد. نکته اول این است که باید قیمت را تعدیل کنند. دوم نحوه پرداخت است که باید مدت زمانی بیشتر از دو سال در نظر گرفته شود. با این قیمت ۲۹۰میلیارد، کسی که پرسپولیس را می‌خرد باید ۶۰ میلیارد هم برای دو سال هزینه کند و این رقمی معادل ۳۵۰ میلیارد تومان پول نقد می‌شود. این سرمایه‌گذاری برای دو سال برگشتی نخواهد داشت و توجیه اقتصادی ندارد. مساله سوم هم شبهاتی است که خریداران را مردد می‌کند. برای مثال اینکه هنوز مشخص نیست تکلیف ورزشگاه پرسپولیس چه می‌شود. موضوع بلیت‌فروشی چه خواهد شد. در کنار این مساله، تبلیغات محیطی و حق پخش تلویزیونی است. قانون کپی‌رایت برند باشگاه‌ها هم مشخص است. به نظر من سازمان خصوصی‌سازی وزنه‌ای بلند کرده که سنگین است و این وزنه باید متعادل‌تر شود.» همچنین علی پروین هم در گفت‌وگو با همین خبرگزاری از آمادگی خودش و دوستانش برای خرید پرسپولیس سخن گفت، اما ۹۰ میلیارد تومان ارزان‌تر از قیمت فعلی: «رقم ۲۹۰ میلیارد خیلی زیاد است. ما به وزیر اقتصاد پیشنهاد دادیم که قیمت را به ۲۰۰ میلیارد برسانند تا پس از آن وارد عمل شویم. با این قیمت ما آمادگی خرید سهام باشگاه را داریم. حاضریم ۲۰ درصد مبلغ ۲۰۰ میلیارد را نقد بدهیم و باقی مبلغ را هم در ۵ سال بپردازیم. وزیر اقتصاد هم لطف داشت و گفت اگر پیشنهاد بالاتری نباشد این پیشنهاد بررسی می‌شود.» امیر عابدینی هم نظراتش را به این ترتیب با خبرگزاری تسنیم در میان می‌گذارد: «خریدار می‌گوید برای خرید برند معنوی باشگاه پرسپولیس باید نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان پول بدهد و برای حفاظت آن نیز سالی ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان هزینه کند. با این شرایط ورودی بازگشت سرمایه او تنها نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان خواهد شد. در سوی دیگر، سازمان لیگ برای ۱۶ تیم لیگ برتری و ۲۸ تیم دسته اولی قرارداد حق پخشی بسته که سالانه ۶۰ میلیارد تومان برای این مجموعه آورده داشته باشد، اما سازمان صداوسیما حاضر نیست بیشتر از ۲۲ میلیارد تومان پول بدهد. این در حالی است که اگر هر تیمی در لیگ برتر میانگین ۱۰ میلیارد تومان و هر تیم دسته اولی پنج میلیارد هزینه کند، هزینه تیم‌های لیگ برتری و دسته اولی مجموعا

۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود. با این شرایط خریدار چطور می‌تواند در مزایده شرکت کند؟»

با هم هماهنگ کردند ارزان بخرند!

در این میان اما معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی نگاه متفاوتی به ماجرای لغو مزایده دارد. او قیمت‌های مصوب برای پرسپولیس و استقلال را زیاد نمی‌داند، بلکه احتمال می‌دهد خریداران بخواهند این دو باشگاه را ارزان بخرند. اسماعیل غلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «یکی از دلایل عدم اقبال خریداران برای خرید استقلال و پرسپولیس طرح موضوع گران بودن قیمت اعلامی برای این دو باشگاه است که باید بگویم سرخابی‌ها بیشتر از این قیمت‌ها ارزش دارند. یکی دیگر از عوامل، ارتباطی است که میان فعالان فوتبال ما وجود دارد و احتمال می‌رود این دیدگاه میان آنها هماهنگ شده باشد که با عدم شرکت در این مزایده، سازمان خصوصی‌سازی را مجاب کنند تا در نوبت بعدی این دو تیم را با قیمت پایین‌تری عرضه کند.»

حالا تکلیف چیست؟

در شرایط فعلی و با منتفی شدن جلسه اول مزایده،‌ برای بسیاری از هواداران این سوال به‌وجود آمده که تکلیف واگذاری پرسپولیس و استقلال چه خواهد شد؟ در همین راستا مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر مسائلی را مطرح کرده است. بخشی از سخنان جعفر سبحانی را بخوانید: «من دو نکته را باید در این‌باره عرض کنم؛ یکی اینکه منتفی شدن برنامه روز دوشنبه برای سازمان خصوصی‌سازی چندان غیرطبیعی نبوده است. در سیستم ما بارها شاهد چنین اتفاقاتی بوده‌ایم. ما در سال ۹۳ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان سهم دولت را عرضه کرده‌ایم که شاید فقط سه تا چهار هزار میلیارد تومان آن به فروش رسیده‌اند. نکته دوم این است که حالا در نبود خریدار چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ باید توضیح بدهم هیات واگذاری که متشکل از چند وزیر هستند، در روزهای آینده تشکیل جلسه می‌دهند.

اگر یک شرکت عادی بود، شاید واگذاری آن به چند ماه بعد موکول می‌شد، اما حساسیت‌هایی که برای پرسپولیس و استقلال وجود دارد، باعث شده که همه تلاش‌ها به سمت این برود که هرچه زودتر شاهد واگذاری دو باشگاه یاد شده باشیم، برای همین در نخستین جلسه هیات واگذاری که هفته آینده برگزار می‌شود، این موضوع مطرح خواهد شد. اینکه چه اتفاقی در جلسه رخ می‌دهد، از حالا مشخص نیست. یک گزینه این است که تعدیل قیمت شود. گزینه دوم این‌گونه خواهد بود که قیمت تغییر نکند، ولی شرایط را عوض کنند. مثلا در حال حاضر قرار بر این بود که ۴۰ درصد قیمت به صورت نقدی پرداخت شود و ۶۰ درصد باقی‌مانده در چهار قسط شش ماهه پرداخت شود اما ممکن است حالا شرایط را تغییر دهند و به‌طور مثال بگویند ۳۰ درصد پیش‌پرداخت شده و مابقی اقساط باقی‌مانده طی سه سال از متقاضیان دریافت شود. اگر در جلسه هفته آینده هیات واگذاری این موضوع به تصویب برسد که فکر می‌کنم روز شنبه شاهد برگزاری جلسه خواهیم بود، دو- سه روز پس از آن یعنی اواسط هفته آینده آگهی آن را منتشر خواهیم کرد که یک هفته بعد بار دیگر آگهی تکرار می‌شود و فکر می‌کنم تا سه هفته آینده شاهد برگزاری مزایده خواهیم بود.» در نهایت اما پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از واگذاری آسان‌تر سرخابی‌ها در آینده نزدیک خبر می‌دهد: «این مزایده همانند سایر واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی دوباره برگزار می‌شود. تلاش می‌کنیم تا پیش از پایان سال جاری، با شرایط آسان‌تری استقلال و پرسپولیس را به مزایده بگذاریم.»