گره کور سرخابی!

گروه ورزش: در شرایطی که به نظر می‌رسید جنس مزایده دوم پرسپولیس و استقلال با مزایده اول فرق داشته باشد و این بار برای سرخابی‌ها مشتری پیدا شود، باز هم چنین اتفاقی رخ نداد تا این جلسه نیز لغو شود. ابتدا بنا بود دو باشگاه بزرگ پایتخت روز ۲۷ بهمن واگذار شوند، اما نرسیدن پاکت به سازمان خصوصی‌سازی باعث شد این مزایده لغو شود. سپس تاریخ ۱۹ اسفند برای مزایده دوم تعیین شد. این بار خوش‌بینی‌های زیادی در مورد واگذاری وجود داشت، طوری که ۴۸ ساعت قبل از فرا رسیدن تاریخ مقرر، هم پوری‌حسینی و هم مشاورش مدعی شدند این بار امیدوار هستند پاکت‌هایی از سوی مشتریان به دست آنها برسد. با این وجود باز هم سناریوی نوبت قبلی تکرار شد و شب قبل از مزایده، مسوولان ذی‌ربط اعلام کردند به دلیل عدم مراجعه مشتریان، برگزاری این جلسه نیز لغو شد. حالا قرار شده هیات واگذاری دوباره تشکیل جلسه بدهد و در مورد مزایده سوم، شرایطش و البته تاریخ برگزاری‌اش به توافق برسد.

چرا این طوری شد؟

اینکه چرا مزایده دوم سرخابی‌ها هم مثل مزایده اول به نتیجه نرسید، سوالی است که ذهن خیلی از هواداران پرسپولیس و استقلال را درگیر کرده است. پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در این مورد به رادیو ورزش می‌گوید: «بارها پیش آمده در مزایده‌های مختلف این اتفاق رخ داده است. به این شکل نیست که چنین شرکت‌هایی در همان مزایده اول، دوم یا سوم واگذار شوند. یکی از شرکت‌های صنعتی بعد از چند سال سرانجام دو روز پیش به بخش خصوصی واگذار شد. بخشی از این موضوع ممکن است به شرایط اقتصادی کشور مربوط شود و به همین دلیل خریداران پا پیش نمی‌گذارند.» به نظر می‌رسد دست‌کم مسوولان سازمان خصوصی‌سازی از عدم استقبال متقاضیان شوکه نشده‌اند. در این شرایط باید دید آیا آنها تن به کاهش قیمت پایه این دو باشگاه می‌دهند یا همچنان اصرار دارند مزایده سوم را نیز با همان قیمت ۲۹۰ میلیارد تومان برگزار کنند؟ امیررضا خادم در این مورد دیدگاه متفاوتی دارد. معاون وزیر ورزش به خبرگزاری فارس می‌گوید: «اتفاقی که افتاده متاثر از ۲۰ سال اتفاقات ناخوشایند بوده است. خریدار برای سرمایه‌گذاری اطمینان ندارد. آنها به قیمت کاری ندارند. حتی اگر قیمت‌ها یک‌سوم شود باز هم خریداران با مشکلاتی روبه‌رو هستند. واگذاری این دو باشگاه مصوبه مجلس است که دو مرحله برگزار شده. امیدواریم خریداران توجیه شوند تا مرحله سوم هم برگزار شود. مرحله سوم بعد از عید برگزار خواهد شد اما کسانی که خریدارند اگر حمایت نشوند خوب نیست.»

بحث داغی که شنیده نشد!

طبیعتا یکی از اولین و مهم‌ترین مسائلی که تهیه‌کنندگان یک برنامه تلویزیونی باید در نظر بگیرند، زمان مناسب برای پخش آن است. این اما نکته‌ای بود که مسوولان گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه دوم آن را از یاد بردند. به این ترتیب بحث داغ این بخش در مورد خصوصی‌سازی سرخابی‌ها دوشنبه‌شب درست در زمانی پخش شد که میلیون‌ها هوادار دو تیم در حال تماشای برنامه نود بودند! در این برنامه امیررضا خادم حضور یافته بود و افرادی مثل پوری‌حسینی، هدایتی و فتح‌الله‌زاده هم به صورت تلفنی در بحث مشارکت کردند. در این میان نظرات مالک باشگاه استیل‌آذین تا حدودی جالب بود. بخشی از سخنان او را در این برنامه به روایت خبرگزاری تسنیم بخوانید: «کشور ما در شرایط بحران اقتصادی قرار دارد. اگر فرد یا گروهی ۲۹۰ میلیارد تومان را بدهد و این باشگاه را خریداری کند، حواشی زیادی برایش پیش می‎آید. ممکن است بگویند چرا این پول را خرج تولید و کار‎آفرینی نکردید یا بگویند این پول از کجا آمده است. حواشی زیادی در این خصوص ممکن است وجود داشته باشد. نگرانی‎های امنیتی یک سرمایه‎گذار باید مد نظر قرار بگیرد.» همچنین فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال نیز درباره حضور نیافتن خریداران در مزایده سرخابی‌ها گفت: «آقای پوری‌حسینی و دوستانش کار را در حوزه خصوصی‌سازی به نحو خوبی پیش برده‎اند، اما در این مورد موقعیت‌سنجی مناسبی صورت نگرفته است. در تمام دنیا درآمدهایی واضح از فوتبال وجود دارد، اما به طور مثال ما در قانون خود درآمد حاصل از تلویزیون را منع کرده‎ایم. برای واگذاری این دو تیم خیلی قوانین را سخت گرفته‎ایم. در صنعت به کدام صنعتگر برای تشکیل کاری، مجوزهای مختلف می‎دهند؟»

این «گره کور» باز می‌شود؟

استقبال نکردن سرمایه‌گذاران از دو مزایده اول پرسپولیس و استقلال، حالا باعث شده است سرنوشت این دو تیم در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. طی هفته‌های اخیر برخی زمزمه‌ها حاکی از آن بودند که در صورت عدم واگذاری این دو باشگاه تا تیرماه ۹۴، سرخابی‌ها منحل خواهند شد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی در این مورد می‌گوید: «این موضوعی است که باید در هیات واگذاری مورد بررسی قرار بگیرد. پرسپولیس و استقلال قطعا باید تا تیرماه سال آینده واگذار شوند و اگر این اتفاق رخ ندهد باید در هیات واگذاری جلسه‌ای برگزار شود تا ببینیم این موضوع اجرایی می‌شود یا اینکه تصمیم جدیدی گرفته خواهد شد.» پوری‌حسینی در مورد اینکه محمود گودرزی و امیررضا خادم گفته‌اند اگر پرسپولیس و استقلال تا تیرماه واگذار نشوند دوباره در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار می‌گیرند هم می‌گوید: «این صحبت‌ها میل باطنی گودرزی و خادم است. میل باطنی آنها این است که پرسپولیس و استقلال دچار مشکل نشوند و باید ببینیم تا آن زمان چه اتفاقی رخ می‌دهد و سپس در این خصوص تصمیم‌گیری کنیم.»