آژیر قرمز!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: سرخابی‌های پایتخت سال ۹۴ را ناامیدکننده شروع کردند. اگر استقلال در اهواز بازی برده را به فولاد باخت تا اختلافش با صدر جدول به ۷ امتیاز برسد و به تدریج شانس قهرمانی‌اش را از دست بدهد، وضع برای پرسپولیس در تهران به مراتب بدتر بود. شاگردان حمید درخشان در مصاف با تیم قعرنشین جدول رده‌بندی به زحمت توانستند یک نتیجه مساوی به دست بیاورند. پرسپولیس در روزهایی که به وضوح خطر سقوط به لیگ پایین‌تر را حس می‌کند، حتی نتوانست از پس تیمی بربیاید که بیش از یک نیمه ۱۰ نفره بازی کرده بود. به همه اینها باید اضافه کرد ماجرای نافرمانی سوشا مکانی را؛ گلر ملی‌پوشی که بعد از آگاهی از عدم حضورش در ترکیب اصلی سرخپوشان برای بازی با راه‌آهن، با داد و فریاد اردو را ترک کرد و در نشست خبری بعد از این بازی از سوی حمید درخشان از تیم کنار گذاشته شد.

۱۰ نفره شیرین، ۱۰ نفره تلخ!

زمانی که پرسپولیسی‌ها در بازی پایانی نیم‌فصل اول توانستند با ۱۰ بازیکن استقلال را شکست بدهند، بازیکنان این تیم سرمست از چنین دستاوری رو به دوربین‌های عکاسان عدد ۱۰ را نشان می‌دادند؛ غافل از اینکه همین عدد به زودی به کابوسی برای آنها تبدیل خواهد شد. در نیم‌فصل دوم سه تیم برابر سرخپوشان ۱۰ نفره شده‌اند که حاصل نبرد شاگردان درخشان با آنها یک شکست و دو تساوی بوده است. ملوان ۱۰ نفره با دروازه‌بانی مازیار زارع پرسپولیس را برد، نفت مسجد سلیمان هم در حالی که در نیمه اول اخراجی داده بود با سرخپوشان مساوی کرد تا نوبت به راه‌آهن برسد و همین سناریو را در روزهای آغازین سال برای قرمزهای پایتخت تکرار کند.

تادو به جای نیلسون؛ چه کسی باور می‌کند؟

هیچ‌کس نفهمید در ذهن حمید درخشان چه گذشت که او تصمیم گرفت از بین دو دروازه‌بان ناسازگارش، سوشا مکانی را نگه دارد و نیلسون کوریا را کنار بگذارد. سرمربی سرخپوشان همان روزها در توضیح این سیاست بحث‌برانگیزش گفت که سوشا سرمایه ایرانی است و باید از او حمایت کرد! وی همچنین مدعی شد با رد کردن نیلسون یک سهمیه خارجی برای جذب مهاجم طراز اول خالی خواهد شد. این‌گونه بود که گلر برزیلی قرمزها رفت تا تادو جذب شود؛ فورواردی که حتی بعد از سکونت خانواده‌اش در تهران هم نتوانست درخشش خاصی داشته باشد. استخدام این بازیکن به جای نیلسون همواره یکی از محورهای انتقاد هواداران و پیشکسوتان از درخشان بوده است. در همین راستا روز گذشته بهروز رهبری‌فرد به خبرگزاری کاپ گفت: «شاید مردم فقط حمید درخشان را از دور می‌شناسند ولی من او را از نزدیک می‌شناسم. می‌دانم یکی دو سال پیش چه اتفاقی برای درخشان افتاده است. سوال من این است که چرا یکی از اقوام درخشان باید مسوول آوردن تادو باشد. بازیکنی که در لیگ سه ایران هم نمی‌تواند بازی کند. این نهایت بی توجهی به هوادار پرسپولیس است که بازیکنی با کیفیت تادو می‌آید. این بازیکن الان کجاست؟» درخشان بعد از حذف نیلسون از فهرست سرخ‌ها، مسعود همامی را به‌عنوان گلر ذخیره جایگزین کرد، اما این سنگربان ۳۱ ساله هم در بازی با راه‌آهن دو گل دریافت کرد تا همه نگران ادامه مسابقات لیگ و آسیا باشند. آش آنقدر شور شده است که مربی دروازه‌بان‌های پرسپولیس هم به ستایش از نیلسون می‌پردازد. نادر باقری به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «نیلسون حتی یک بار هم به نیمکت‌نشینی خود اعتراض نکرد و حقیقتا دروازه‌‌بان حرفه‌ای و باجنبه‌ای بود. شاید اگر با کمبود بازیکن مواجه نبودیم باشگاه با جدایی او موافقت نمی‌کرد، اما با رفتن او توانستیم یک بازیکن خارجی به لیست خود اضافه کنیم.»

سوشا، هزارمین نفر

بی‌انضباطی بازیکنان پرسپولیس در تیم حمید درخشان، سریالی کشدار و کسل‌کننده بوده که انگار همچنان ادامه خواهد داشت. همین سوشا مکانی که حالا دوباره جنجال‌ساز شده است، اتفاقا اولین نفری بود که به درخشان اعتراض کرد. سوشا در بازی هفته هشتم سرخپوشان مقابل نفت مسجد سلیمان به نیمکت‌نشینی‌اش اعتراض کرد تا هفته نهم مقابل راه‌آهن فیکس شود! ادامه داستان را هم که حتما خودتان بهتر می‌دانید. تنها بازیکنی مثل پیام صادقیان در طول ماه‌های گذشته چندین بار مساله‌ساز شده و آخرین بار پیش از همین بازی با راه‌آهن از سوی درخشان از تمرینات کنار گذاشته شد. محمد عباس‌زاده که از سوی سازمان لیگ به‌عنوان پدیده مسابقات فصل گذشته معرفی شد، تا به حال سه بار از سوی درخشان اخراج شده است. همچنین دغاغله و اسماعیل‌زاده هم پیش از این یک بار اخراج شده‌اند و بعد به فهرست برگشته‌اند. در طول تمام این مدت درخشان بارها وعده داده که جلوی بازیکن سالاری را خواهد گرفت، اما هر بار در اجرای قولش ناکام مانده است. حالا دوباره سوشا مکانی در متن حواشی سرخپوشان قرار گرفته؛ بازیکنی که در طول همین فصل یک بار روی صفحه اینستاگرامش از پرسپولیس خداحافظی کرد، اما دوباره برگشت. آیا این مرتبه هم الطاف ویژه درخشان شامل حال او می‌شود؟ باید منتظر ماند و دید!

سکوت آقای ناجی!

از نظر مدیریتی، نژادفلاح چهارمین نفری بوده که در طول فصل جاری عنان امور پرسپولیس را به دست گرفته است. بعد از رحیمی، سیاسی و منتقمی، حالا نوبت به نژادفلاح رسیده و این در حالی است که با آغاز به کار او به‌عنوان قائم‌مقام، پرسپولیس سه پیروزی مهم برابر پدیده، لخویا و بنیادکار به دست آورد. در همان زمان نژادفلاح کوشید تا با انجام مصاحبه‌های متعدد، نسبتی بین حضور خودش با آغاز کامیابی‌ها برقرار کند. با این وجود حالا که پرسپولیس به روال ناکامی‌های گذشته برگشته، آقای قائم‌مقام هم ترجیح می‌دهد سکوت کند! نژادفلاح دیروز به‌طور خلاصه در مورد مسائل پرسپولیس به خبرگزاری فارس گفت: «در حال حاضر قصد ندارم درخصوص وضعیت پرسپولیس صحبت کنم. درباره سوشا مکانی هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم و در حال حاضر برنامه‌ای برای اتفاقات بازی با راه‌آهن نداریم. درباره نتایج پرسپولیس باید با کادر فنی جلسه‌ای بگذاریم اما هنوز برای تصمیمی خاص برنامه ندارم.»

وقتی جای خالی دایی حس می‌شود

علی دایی در طول سه فصل حضورش روی نیمکت پرسپولیس، سه بار برای این تیم سهمیه آسیایی کسب کرده است. تیم او سال گذشته نایب‌قهرمان لیگ برتر شد و بسیاری بر این باورند که اگر تیم مدیریتی جدید باشگاه در ابتدای فصل جاری وارد درگیری با وی نمی‌شد، امسال هم اوضاع خیلی بهتر پیش می‌رفت. در همین شرایط فعلی هم اما خیلی از مواقع جای خالی دایی در پرسپولیس حس می‌شود. فارغ از مسائل فنی، او اتوریته و اقتداری دارد که تا حدود زیادی مانع از بی‌انضباطی بازیکنان می‌شود. دایی در لیگ سیزدهم ستاره‌های بزرگی را در پرسپولیس کنترل کرد. بازیکنی مثل محمدرضا خلعتبری که سابقه مفصلی در اعتراض به سرمربیانش دارد، فصل گذشته حدود ۱۰ بار از سوی دایی تعویض شد، اما هرگز دیده نشد که نافرمانی خاصی داشته باشد. باید پذیرفت که کار در جایی مثل پرسپولیس، هم‌طراز با توانایی‌های فنی به ویژگی‌های مدیریتی هم نیاز دارد؛ آنچه کمتر در کاراکتر درخشان دیده شده است.