مردان کی‌روش درمسیری هموار

قرعه‌کشی دور دوم از مرحله انتخابی مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در منطقه آسیا ساعت ۱۳:۳۰ دیروز (به وقت محلی تهران) در هتل ماریوت شهر کوالالامپور مالزی آغاز شد. ۴۰ تیم حاضر در دور دوم از مرحله انتخابی در قالب ۸ گروه ۵ تیمی به مصاف هم خواهند رفت. مسابقات این مرحله بین تاریخ‌های ۱۱ ژوئن ۲۰۱۵ تا ۲۹ مارس ۲۰۱۶ (۲۱ خرداد ۹۴ تا ۹ فروردین ۹۵) برگزار خواهد شد.تیم‌های اول هر گروه و ۴تیم برتر از بین تیم‌هایی که به مقام دوم گروه خود رسیده‌اند (در مجموع ۱۲ تیم) جواز حضور در مرحله پایانی دور انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و البته جواز حضور در مرحله پایانی جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا را کسب خواهند کرد. ۲۸تیم برتر باقی‌مانده هم در رقابتی مجزا با یکدیگر به مبارزه خواهند پرداخت تا تکلیف ۱۲ تیم صعودکننده دیگر به مرحله پایانی جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا که قرار است به میزبانی امارات برگزار شود، مشخص شود. البته در صورتی که میزبان بعدی رقابت‌ها در جمع تیم‌های باقی‌مانده باشد این تیم به‌صورت اتوماتیک راهی جام ملت‌ها شده و فقط ۱۱ تیم دیگر در نهایت شانس حضور در مرحله پایانی جام ملت‌ها را خواهند داشت.

براساس قرعه‌کشی صورت گرفته ۴۰ تیم حاضر در این مرحله در ۸ گروه زیر به مصاف هم می‌روند:

گروه A: امارات، عربستان، فلسطین، تیمور شرقی، مالزی

گروه B: استرالیا، اردن، تاجیکستان، قرقیزستان و بنگلادش

گروه C: چین، قطر، مالدیو، بوتان و

هنگ کنگ

گروه D: ایران، عمان، هند، ترکمنستان و گوام

گروه E: ژاپن، سوریه، افغانستان، سنگاپور و کامبوج

گروه F: عراق، ویتنام، تایلند، اندونزی و چین تایپه

گروه G: کره‌جنوبی، کویت، لبنان، میانمار و لائوس

گروه H: ازبکستان، بحرین، فیلیپین،کره‌شمالی و یمن

تاریخ مرحله اول گروهی این رقابت‌ها که در روزهای فیفا برگزار می‌شود، هم به شرح زیر است:

ترکمنستان- ایران (۲۶ خرداد ۹۴)

ایران گوام (۱۲ شهریور ۹۴)

هند - ایران (۱۷ شهریور ۹۴)

عمان - ایران (۱۶ مهر ۹۴)

ایران- ترکمنستان (۲۱ آبان ۹۴)

گوام - ایران (۲۶ آبان ۹۴)

ایران - هند (۵ فروردین)

ایران - عمان (۱۰ فروردین ۹۵)

مصاف با تیم‌های گمنام سخت‌تر است!

رئیس فدراسیون فوتبال می‌گوید: نباید تیم‌هایی را که ایران با آنها در مرحله انتخابی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه همگروه شده است، دست کم بگیریم.

به گزارش «ایسنا»، علی کفاشیان پس از قرعه‌کشی رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در مورد مصاف ایران با تیم‌های عمان، هند، ترکمنستان و گوام گفت: «نباید هیچ کشوری را دست کم بگیریم و بازی‌ها را راحت تلقی کنیم. باید به این فکر کنیم که در یک سال آینده در صدر آسیا قرار بگیریم و این‌گونه برنامه‌ریزی کنیم و به نام هیچ کشوری کاری نداشته باشیم.» در شرایطی که خیلی‌ها معتقدند ایران در گروه راحتی قرار گرفته و رقبا نمی‌توانند در این مرحله کار را برای‌مان سخت کنند، رئیس فدراسیون فوتبال نظر دیگری دارد: «قرار گرفتن مقابل تیم‌های بی‌نام و نشان و گمنام سخت‌تر است؛ چراکه این تیم‌ها ناشناس هستند و بازی در مقابل آنها پیش‌بینی شده نیست.» به هر حال تردیدی نیست که تیم ملی کشورمان برای صعود از این گروه کار چندان سختی ندارد؛ اما دست‌کم گرفتن رقبا هم می‌تواند بسیار خطرناک باشد. پیش‌تر نزدیک بود تیم کشورمان در مرحله پیش‌مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان حذف شود و یک فاجعه ملی رقم بخورد. در آن زمان قطر و اردن در گروه ما بودند و کار را برای شاگردان برانکو سخت کردند؛ اما تیم ایران در لحظات آخر و به دشواری جواز صعود را کسب کرد.