به عادل و مزدک هم پول نرسید!

گروه ورزش: بحث گرفتار شدن صداوسیما در مصائب و مشکلات مالی، مدت‌هاست که در کانون توجه قرار گرفته است. همین چند روز پیش بود که روابط عمومی این سازمان در سخنانی به نقل از محمد سرافراز نوشت: «بودجه دولت برای سازمان کمتر از هزار میلیارد تومان است. با این مقدار، سازمان حتی قادر به پرداخت حقوق کارکنان خود نیست.

اگر قرار باشد صداوسیما درصد زیادی از بودجه‌اش را از راه تبلیغات تامین کند، می‌تواند تبعاتی داشته باشد. برخی انتقاد می‌کنند که چرا تبلیغات زیاد پخش می‌شود، چرا مصرف‌گرایی را رواج می‌دهید یا چرا کالاهای خارجی تبلیغ می‌کنید؛ در حالی که اگر دولت بودجه سازمان را تامین‌ کند، حتی نیازی به پخش آگهی بازرگانی نخواهیم داشت.» نفر اول صداوسیما در صحبت‌هایش از به تعویق افتادن ساخت سریال‌های الف ویژه مثل سعدی و سلمان خبر داده بود تا روشن شود مشکلات این مجموعه از نظر اقتصادی تا چه حد جدی است. در همین راستا، اخیرا اخباری به دست خبرنگار روزنامه «دنیای اقتصاد» رسیده که نشان می‌دهد سایه تنگناهای مالی، بر سر برنامه‌های ورزشی تلویزیون هم سنگینی می‌کند؛ طوری که امروز حداقل دو تا از محبوب‌ترین و مهم‌ترین برنامه‌های شبکه ورزش به محاق تعطیلی موقت رفته‌اند؛ لیگ یک و فوتبال ۱۲۰!

سلطنت تاریکی در دسته اول

برنامه «لیگ یک» که از چند سال پیش در شبکه جام‌جم روی آنتن رفت و پس از آن به شبکه ورزش منتقل شد، چیزی شبیه برنامه نود است، با این تفاوت که کاملا به رقابت‌های لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور می‌پردازد و مسائل مربوط به این سطح را زیر ذره‌بین می‌برد. در طول چند سال گذشته که این برنامه تهیه و پخش شده، اقبال قابل توجهی به آن صورت گرفته است. خیلی از اهالی فوتبال ایران که با رقابت‌های لیگ یک درگیر هستند، ادعا می‌کنند حجم کج‌روی‌ها در این سطح بسیار زیاد است، چرا که هیچ‌کس روی آن تمرکز ندارد و همه چیز در ابهام و تاریکی اتفاق می‌افتد. با این وجود برنامه «لیگ یک» توانسته بود تا حدی به سمت این حوزه نور بیندازد که فعلا روند تولیدش متوقف شده است. در حال حاضر دو هفته از مسابقات فصل جدید دسته اول باشگاه‌های کشور سپری شده، اما خبری از پخش این برنامه نیست.

تعطیلی محبوب‌ترین برنامه شبکه ورزش؟

بسیاری اعتقاد دارند از زمان تاسیس شبکه ورزش در تلویزیون ایران، هیچ برنامه‌ای به محبوبیت «فوتبال ۱۲۰» تولید نشده است. این برنامه با اجرای حمید محمدی به بررسی مسابقات هر هفته فوتبال اروپا اختصاص دارد و بخش‌های جدی و فانتزی جذابی را در بر می‌گیرد. با این وجود این برنامه هم که هفته‌ای دو ساعت روی آنتن می‌رفت فعلا به سرنوشت «لیگ یک» مبتلا شده و خبری از تولید فصل جدید آن نیست. در حال حاضر مسابقات همه لیگ‌های ممتاز اروپایی آغاز شده و اخیرا نیز ضمن قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، جایزه بهترین بازیکن سال این قاره به لیونل مسی رسیده است. با این وجود، فعلا هیچ برنامه تخصصی برای پوشش دادن این اتفاقات در شبکه ورزش وجود ندارد!

پیغام گزارشگران محبوب برای تلویزیون

شنیده می‌شود مسوولان شبکه ورزش تلاش زیادی کرده‌اند تا به‌رغم بی‌پولی و بدهی به عوامل برنامه‌های لیگ یک و فوتبال ۱۲۰،‌ همچنان فصل جدید این دو مجموعه را روی آنتن داشته باشند، اما با مخالفت تهیه‌کنندگان مربوطه مواجه شده‌اند. فوتبال۱۲۰ را عادل فردوسی‌پور تهیه می‌کند و لیگ‌یک هم به تهیه‌کنندگی مشترک مزدک میرزایی و پیمان یوسفی روی آنتن می‌رود. گویا این گزارشگران سرشناس در مواجهه با درخواست شبکه ورزش برای ادامه کار، مدعی شده‌اند حجم مطالبات‌شان از تلویزیون خیلی سنگین شده و در حال حاضر حتی در پرداخت حقوق کارمندان‌شان هم مشکل دارند. به این ترتیب و برای جلوگیری از انباشت مطالبات، فعلا روند تولید این دو برنامه متوقف شده تا شاید با تامین منابع مالی لازم، دوباره تهیه آنها استارت بخورد.

کنداکتور متفاوت

چند صباحی هست که بیننده‌های جدی‌تر شبکه ورزش متوجه تغییرات محسوسی در کنداکتور این کانال شده‌اند. از قرار معلوم به طور ملموس و چشمگیری از حجم برنامه‌های تولیدی کاسته شده تا برنامه‌های ضبطی یا پخش زنده رقابت‌های کم‌اهمیت حرف اول را در این شبکه بزند. به‌عنوان مثال در حال حاضر ساعات قابل‌توجهی از کنداکتور شبکه ورزش به بازپخش مسابقات لیگ برتر یا پخش زنده دوچرخه‌سواری و اتومبیلرانی در سطح نه‌چندان بالا اختصاص یافته است که طبیعتا نمی‌تواند مخاطبان چندانی داشته باشد. مسلما انتظار از شبکه تخصصی ورزش این است که به معضلات و مشکلات این حوزه بپردازد و با تهیه برنامه‌های جدی با موضوعات چالشی و آسیب‌شناختی، به ورزش کشور کمک کند. با این وجود ظاهرا مشکلات مالی که نفس صداوسیما را گرفته، در این بخش هم اثر خودش را گذاشته و مانع از کار تولیدی جدی و قابل تامل شده است.