استعفای مرموز

استعفای محمد خاکپور از هدایت تیم ملی امید آن هم بعد از قهرمانی این تیم در مسابقات قهرمانی غرب آسیا گمانه‌های بسیاری را در پی داشت و بار دیگر پرونده‌ای کهنه با تیتر «تبعیض میان مربیان داخلی و خارجی»را باز کرد، اگرچه خود او سکوت کرده است اما دلایلی که در اتخاذ تصمیم او مطرح می‌شود حکایت از دلخوری سرمربی امیدها از عدم توجه به خودش و کادرفنی تیم امید دارد.آنجا که کاشانی مدیر تیم هم تاکید دارد او از مقایسه شرایط خود با وینگادا سرمربی سابق تیم ملی امید که مورد توجه مدیران فدراسیون بوده و تمام خواسته هایش برآورده شده است به شدت دل چرکین است.

نکته‌ای که اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال درگفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم بسیار سربسته به آن جواب می‌دهد: «اگر بحث مقایسه‌ای باشد، باید همه را ببینم که شرایط‌شان به چه شکل است. باید دید از روز اول که صحبت شده است، چه شرایطی وجود داشته و همان شرایط را در نظر گرفت. باید به نوع قرارداد توجه داشت.»

خاکپور یک‌سال بدون قراردادکار کرده است که این خود باعث دامن زدن به سوءتفاهمات شده است. وقتی کارفرما اصراری به عقد قرارداد ندارد کارمند هم نتیجه می‌گیرد که او را نمی‌خواهند. جالب اینکه این نقص را دبیرکل فدراسیون می‌پذیرد، اما اشاره‌ای به علت عدم توجه به آن ندارد؛ «این خودش نقص است، چون اگر کاری صورت می‌گیرد، باید قرارداد وجود داشته باشد. وقتی یک نفر می‌آید و خدمتی را انجام می‌دهد، باید کارهای حقیقی، حقوقی و تمام مسائل او را در نظر گرفت و این مسائل هم فقط در قرارداد ذکر می‌شود، چرا تا الان هیچکدام از این کارها را انجام ندادند و قراردادی امضا نشده است؟ بالاخره هر کسی زحمت می‌کشد، باید قرارداد هم داشته باشد.»

گویا مساله‌ای که باعث شده خاکپور از امضای قرارداد طفره برود، وجود برخی بندها در قرارداد این مربی بوده است. گفته می‌شود در قرارداد او آورده‌اند که حق صحبت درباره تیم ملی بزرگسالان، کادرش و فدراسیون فوتبال را هم ندارد. اگر هم یک سال بعد از پایان قرارداد درباره فدراسیون فوتبال مصاحبه‌ای انجام دهد، باید تمام پول دریافتی‌اش را پس بدهد. این بندهای عجیب برای یک سرمربی یعنی تحت هر شرایطی کار کرده و صدایش هم درنیاید. جالب اینکه اگر این بندها را جلوی دبیرکل فدراسیون هم بگذارند او هم حاضر به عقد قرارداد نیست: «به نظرم اگر این مسائل وجود داشته که من بعید می‌دانم چنین چیزی در قرارداد آمده باشد، هیچ‌کس نباید تن به امضای چنین قراردادی بدهد. مگر می‌شود به کسی بگوییم صحبت نکند و اگر این‌طور باشد من واقعا تعجب می‌کنم. اگر چنین چیزی در قرارداد آمده، من هم جای خاکپور بودم چنین قراردادی را امضا نمی‌کردم، چون یک فرد آزاد هستم و باید حق داشته باشم هر حرفی را بزنم.حال سوال اینجا است که چرا خاکپور با این شرایط به کارش ادامه داده است. رابطه بین دو نفر یا بین دو ساختار باید بر مبنای یک قرارداد باشد تا حدود اختیارات در آن گفته شود. اگر این قرارداد وجود داشته باشد و موردی به وجود بیاید مجبور می‌شویم طبق آن پیش برویم. اگر هم اشکالی در بندهای قرارداد وجود داشته باشد، از ابتدا نباید آن را قبول کرده و کار آغاز شود.» به‌نظر می‌رسد خاکپور با استعفا قصد دادن پیغامی را داشته است.

پیغامی که با افشای دقیق بندهای قرارداد پیشنهادی فدراسیون فوتبال می‌تواند ابعاد تازه‌ای پیداکرده و دستاویز نقدهای بیشتری به عملکرد فدراسیون فوتبال شود.گویا اسدی هم این پیغام را شنیده است: «بالاخره هرکدام از این برخوردها پیامی دارد و باید ببینیم پیام آن‌چه چیزی است. استعفا دادن همیشه منفی و بد نیست و شاید پیام مثبتی داشته باشد. شاید این پیام در جهت منافع ملی باشد. باید به دنبال پیام آن باشیم. شاید منافع ملی، منافع تیم امید، منافع محمد خاکپور و فدراسیون فوتبال در این استعفا باشد. هرگز نباید به این موضوع به دید منفی نگاه کنیم.» آخرین اظهارنظر در این پرونده هم مربوط به کریم باقری همبازی سرشناس محمد خاکپور است که از او خواسته مهر سکوت را بشکند و دلایل استعفایش را علنی کند.کریم باقری دیروز به خبرگزاری فارس گفت: «دقیقا نمی‌دانم که خاکپور چرا این کار را انجام داده و فقط شنیده‌ام که از سمتش استعفا داده است، اما با شناختی که من از او دارم می‌دانم که محمد خاکپور کاری را بی‌دلیل انجام نمی‌دهد و حتما دلیلی داشته که این کار را انجام داده است. به نظرم بهتر است دلایل این استعفا عنوان شود تا همه بدانند دلیل آن چیست.»