بازگشایی یک پرونده جنجالی؟

گروه ورزش: به نظر می‌رسد یک پرونده قدیمی که کلا فراموش شده بود، حالا یک بار دیگر رو آمده و آتش زیر خاکستر در حال شعله کشیدن است. پرسپولیس لیگ یازدهم را با زوج رویانیان و دنیزلی، با شرایط نامطلوبی به پایان برد. سرخپوشان آن فصل را با حمید استیلی شروع کردند و بعد از ناکامی این مربی، کار را به دنیزلی سپردند؛ هرچند دیگر خیلی دیر شده بود. رویانیان برای آغاز لیگ دوازدهم تصمیم گرفت جبران مافات کند. او ستاره‌های فراوانی را به استخدام درآورد و کلی ریخت‌وپاش کرد. اوضاع طوری بود که جلال حسینی و محسن بنگر اصلا از اردوی تیم ملی راهی باشگاه پرسپولیس شدند و با این تیم قرارداد بستند! سردار بازیکنانی مثل قاضی و انصاری‌فرد را هم خرید تا سرخپوشان روی کاغذ مدعی اول قهرمانی لقب بگیرند، اما شرایط آن‌طور که انتظار می‌رفت پیش نرفت. رویانیان که نتوانست با دنیزلی برای ادامه همکاری به تفاهم برسد، برای هدایت تیمش با کلی تبلیغات یک مربی پرتغالی را به اسم مانوئل ژوزه استخدام کرد.

ژوزه یکی از دشمنان کی‌روش در پرتغال محسوب می‌شد و طرفین خیلی زود به اختلاف خوردند. نتایج ضعیف این مربی در پرسپولیس باعث شد ابتدا یحیی گل‌محمدی به‌عنوان دستیار او به کادر فنی اضافه شود و سپس با اخراج ژوزه بین دو نیم‌فصل، جای این مربی را روی نیمکت سرخپوشان بگیرد. موضوع اصلی همین سبک اخراج ژوزه بود. در شرایطی که رویانیان ادعا می‌کرد شیوه برکناری مربی پرتغالی طوری بوده که خطری متوجه پرسپولیس نخواهد بود، حالا و با گذشت سه سال شکایت ژوزه به فیفا باعث جریمه هنگفت سرخپوشان شده است. این مساله دوباره رویانیان را به ویترین اخبار کشانده و باعث شده رسانه‌ها سراغ او بروند. باشگاه پرسپولیس در حال تعقیب حقوقی این پرونده است و امیدوار است دادگاه عالی ورزش بتواند مشکل را حل کند، اما رویانیان هنوز در مورد کیفیت فنی ژوزه بحث دارد و معتقد است عده‌ای نگذاشتند او در پرسپولیس موفق شود!

بدهی 400 هزار یورویی

روز گذشته محمد رویانیان حرف‌هایی زده که احتمال دارد واکنش علی کریمی را درپی داشته باشد. مدیرعامل پیشین پرسپولیس ابتدا در مورد صادر شدن رای پرونده به نفع مانوئل ژوزه به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «وقتی ژوزه از پرسپولیس جدا شد و بعد از کشیده شدن این مساله به فیفا، فدراسیون جهانی فوتبال به ژوزه اعلام کرد که رای این پرونده را به نفع باشگاه پرسپولیس اعلام کرده است و این مربی می‌تواند درخواست تجدید نظر کند. درست در آن زمان بود که من از باشگاه پرسپولیس رفتم و خیلی امیدوار بودم که نفر بعد از من این پرونده را پیگیری کند تا به نتیجه برسد. نمی‌دانم بعد از من چه اتفاقی درخصوص این پرونده رخ داد و فقط می‌دانم که پس از من ۷ مدیر دیگر به باشگاه پرسپولیس آمدند. البته خوشبختانه الان مدیر حقوقی باشگاه شدیدا پیگیر این موضوع است.» رویانیان در مورد میزان بدهی پرسپولیس به مربی پرتغالی می‌گوید: «در حکمی که از سوی فیفا اعلام شده، ۳۱۲ هزار یورو طلب ژوزه است و با احتساب دستیارانش در مجموع باشگاه پرسپولیس ۴۰۰ هزار یورو بدهکار است.»

ژوزه را زمین زدند

در دوره مدیریت رویانیان، علی کریمی توسط مانوئل ژوزه از پرسپولیس اخراج شد و خود سردار هم در مصاحبه‌ای تند و تاریخی، این بازیکن را «ام‌المصائب» باشگاه خطاب کرد. حالا رویانیان حرف‌هایی می‌زند که می‌تواند آن داستان را دوباره داغ کند: «برای اولین بار است که این موضوع را می‌گویم، متاسفانه چند نفر ژوزه و پرسپولیس را زمین زدند. یک مربی بزرگ، یک بازیکن بزرگ و دو مدیر شناخته‌شده در این جریان نقش مستقیم داشتند و باعث شدند تیم نتیجه نگیرد. این اتفاق باعث شد در پرسپولیس بازیکنان به سه دسته تقسیم شوند. باور کنید اجازه ندادند ژوزه کارش را در پرسپولیس ادامه بدهد.» البته رویانیان به صراحت از این بازیکن بزرگ که اجازه نداده ژوزه کارش را انجام بدهد نام نمی‌برد، هرچند در انتهای سخنانش، در مورد شرایط فعلی استقلال با کرار جاسم چیزی می‌گوید که می‌تواند روشنگر باشد: «من اگر بودم همان روزهای اول کرار را به هر قیمتی اخراج می‌کردم. من علی کریمی را به‌خاطر ژوزه ۲ ماه اخراج کردم. کرار که از کریمی بزرگ‌تر نیست. باید با کرار قاطعانه برخورد می‌شد.»