پول هست، اما نه برای فردوسی‏ پور!

گروه ورزش: از ابتدای فصل جدید مسابقات فوتبال در ایران و اروپا، اتفاقات عجیبی در شبکه ورزش رخ داد که بسیاری از مخاطبان تلویزیون کشورمان را شگفت‏زده کرد. در دو سال گذشته پخش دو برنامه تلویزیونی در این کانال با اقبال گسترده مخاطبان مواجه شده بود. برنامه «لیگ یک» که به بررسی اتفاقات دسته اول مربوط می‏شد و به نوعی حکم برنامه نود لیگ یک را داشت، ناگهان به دلیل بی‏پولی تعطیل شد.

همین اتفاق برای «فوتبال ۱۲۰» هم رخ داد؛ برنامه‏ای که به بررسی متن و حواشی مسابقات اروپایی و لیگ‏های معتبر قاره سبز اختصاص داشت و بنا به آمار موجود، بیشترین تعداد مخاطب را برای شبکه ورزش جلب کرده بود. تعطیلی این برنامه‏ها به مشکلات مالی سازمان صداوسیما ربط داده شد و گفتند از آنجا که تلویزیون بودجه مناسبی در اختیار ندارد، فعلا قادر به پخش این قبیل مجموعه‏های تولیدی نخواهد بود. این اتفاق با واکنش منفی و گسترده اهالی فوتبال و مخاطبان شبکه ورزش مواجه شد و از همان زمان زمزمه‏های جدی پیرامون رفع موانع تولید این برنامه‏ها به گوش رسید، اما فعلا همه چیز به شکل پیچیده‏ای پیش رفته است.

«لیگ یک» با اسپانسر برگشت

تعطیلی برنامه لیگ یک از ابتدای فصل صدای اعتراض بسیاری از مسوولان حاضر در مسابقات دسته اول را درآورده بود. آنها عقیده داشتند دیده نشدن مسابقات این رده باعث می‏شود امکان فساد افزایش پیدا کند. در نهایت فشارها به نتیجه رسید و «لیگ یک» روی آنتن برگشت. از قرار معلوم سازندگان این برنامه چاره کار را در جذب اسپانسر دیدند و موفق شدند با جذب حامی مالی، به تولید «لیگ یک» ادامه بدهند. این اتفاق در حالی رخ می‏دهد که مطالبات قبلی مسوولان این برنامه از سازمان صداوسیما پابرجا است و گویا حجم بسیار کمی از آن تسویه شده است.

خبری از «فوتبال 120» نیست

در عین حال اما محبوب‏ترین برنامه شبکه ورزش هنوز امکان ادامه پخش پیدا نکرده است. «فوتبال ۱۲۰» که به نوعی شناسنامه شبکه ورزش است و می‏توان آن را در حکم «خندوانه» این کانال تلقی کرد، فعلا به دلیل مشکلات مالی متوقف است. در حالی که مسابقات اروپایی به میانه فصل رسیده، هنوز خبری از برنامه مخصوص این مسابقات که اتفاقا هواداران میلیونی دارد هم نیست. از همان زمان قطع «فوتبال ۱۲۰» مدیران سازمان مرتبا وعده از سرگیری تولید آن را می‏دادند. در همین راستا اوایل آبان ماه احسان شیعه، مدیر شبکه ورزش ضمن اعلام خبر تولید مجدد این برنامه، یک وعده خوب دیگر هم به مخاطبان داده بود: «از هفته آینده این برنامه روی آنتن می‏رود. بر اساس آمار بینندگان شبکه، فوتبال ۱۲۰ در زمانی که روی آنتن می‏رفت، پربیننده‏ترین برنامه تولیدی شبکه بوده است. البته در مواقع پخش زنده مسابقات مختلف هم روزهایی داشتیم که بینندگان‏مان حتی از این برنامه هم بیشتر می‏شد، اما به‌طور مداوم، بالاترین بیننده را این برنامه داشته است. با عادل صحبت کردم و از او خواستم در این سری، یک آیتم ویژه با اجرای خودش هم داشته باشد که حضورش را در برنامه داشته باشیم.» با همه این تفاسیر اما هنوز خبری از پخش این برنامه محبوب و مفرح نیست. گفته می‏شود عادل فردوسی‏پور به‌عنوان تهیه‏کننده «فوتبال ۱۲۰» مطالبات بسیار زیادی بابت برنامه‏های فصل گذشته دارد و وصول آنها را شرط تولید سری جدید برنامه کرده است.

یک مورد عجیب

با شروع مسابقات فصل جدید لیگ برتر، برنامه‏ای تحت عنوان «شب‌های فوتبالی» از طریق شبکه ورزش روی آنتن می‏رود که اتفاقا با استقبال نسبتا خوبی هم از سوی مخاطبان مواجه شده است. نکته جالب در مورد این برنامه آن است که بدون اسپانسر خاصی تولید می‏شود و به نوعی هزینه‏های تهیه آن بر عهده خود شبکه است. در این شرایط سوالی که مطرح می‏شود این است که اگر شبکه ورزش پول تولید یک برنامه جدید را دارد، چرا آن را صرف از سرگیری پخش «فوتبال ۱۲۰» نمی‏کند؟ شاید هم شبیه‏سازی «شب‌های فوتبالی» با برنامه نود که باعث می‏شود کانال ورزش در تحلیل مسابقات داخلی از شبکه سه جلو بیفتد، باعث شده مدیران این رسانه در هزینه کردن برای این قسمت سخاوتمندانه‏تر رفتار کنند!