اتحاد «مجازی»!

گروه ورزش: یکی از اتفاقات عجیب و خبرساز تعطیلاتی که گذشت، قهر دسته‌جمعی بازیکنان پرسپولیس از اینستاگرام بود؛ آنجا که تعداد زیادی از بازیکنان این تیم در اقدامی هماهنگ و با انتشار یک پیام مشترک تا اطلاع بعدی تصمیم گرفتند به فعالیت‌شان در این شبکه اجتماعی خاتمه بدهند. پیامی که قرمزها روی صفحه شخصی‌شان گذاشتند، چنین مضمونی داشت: «به علت بی‌احترامی به بعضی از هم‌تیمی‌ها، فعلا اینستا تعطیل!»

اگرچه هیچ‌یک از پرسپولیسی‌ها ننوشتند که توهین به کدام یک از بازیکنان باعث اتخاذ چنین تصمیمی شده است، اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که موج انتقادها از مهدی طارمی چنین فضایی را ایجاد کرده است. مهاجم بوشهری پرسپولیس که در بازی با استقلال اهواز فرصت‌های متعدد گلزنی را از دست داد، این بار در مسابقه با نفت تهران حتی از روی نقطه پنالتی هم نتوانست دروازه بیرانوند را باز کند تا عرصه بر او تنگ شود. طارمی بدشانس بود که بر خلاف بازی قبلی، این بار سرخپوشان مسابقه را نبردند و اشتباهات وی به قیمت از دست رفتن دو امتیاز برای پرسپولیس تمام شد. او بعد از بازی با نفت سعی کرد با ارسال پستی روی اینستاگرام فضای حاکم بر هواداران را تعدیل کند، بنابراین نوشت از همه انتقادها و حتی ناسزاها استقبال می‌کند، اما ترفند او کارساز نشد؛ به‌طوری که بنا به برخی روایت‌ها، ظرف چند ساعت حدود ۱۲ هزار کامنت با محتوای زننده و نامطلوب در صفحه این بازیکن ملی‌پوش به ثبت رسید. پس از آن بود که خود طارمی و برخی از همبازیانش تصمیم به لغو فعالیت‌شان در این شبکه گرفتند. این ابتکار جدید قطعا از زوایای مختلف قابل بررسی است، اما پیش از هر چیز دیگری باید پرسید آیا همبستگی کنونی پرسپولیسی‌ها، جنبه حقیقی و عملگرایانه دارد یا تنها یک «نمایش اتحاد» است؟

در زمین پشتیبان هم باشید

مسلما هواداران پرسپولیس بسیار خوشحال‌تر خواهند شد اگر اتحاد بازیکنان تیم محبوب‌شان، جنبه عملیاتی و حقیقی داشته باشد؛ آنچه متاسفانه فعلا محقق نشده است. بازیکنانی که امروز در اینستاگرام در حمایت از یکدیگر صفحه‌شان را تعطیل می‌کنند، ظرف همین دو ماه اخیر رکورد تنش و درگیری را شکسته‌اند! مهدی طارمی که فصل گذشته ۱۰ پاس گل برای همبازیانش ارسال کرده بود، امسال حتی یک بار هم چنین امتیازی را در اختیار بقیه بازیکنان قرار نداده تا آشکارا در مظان اتهام خودخواهی قرار بگیرد. در اواسط نیمه اول همین بازی با نفت تهران، طارمی در یک موقعیت استثنایی توپ را به فرشاد احمدزاده پاس نداد تا این بازیکن در دهانه دروازه، شاید برای بیشتر از ۲۰ ثانیه بر سر او فریاد بکشد و کل استادیوم را میخکوب کند؛ حالا طعنه‌آمیز است که خود احمدزاده صفحه‌اش را در حمایت از طارمی تعطیل می‌کند!

طی ۱۰ جلسه اخیر تمرینی سرخپوشان، شاید بیش از ۱۰ بار خبر درگیری بازیکنان این تیم روی خروجی خبرگزاری‌ها رفته است؛ از اختلاف عالیشاه و سوشا مکانی تا بحث و جدل احمدزاده و ایمان صادقی. مگر همین استاد طارمی نبود که در تبریز به پنالتی زدن بنگستون اعتراض کرد و شکسته شدن طلسم ۱۲ ساله عدم پیروزی بر تراکتور در خانه‌اش را به تلخی کشاند؟ این همه قهر و این همه تنش و عصبانیت، کجا همخوانی دارد با تعلیق نمادین فعالیت در اینستاگرام در حمایت از همبازی‌ها؟ سوال دیگر اینکه آیا ستاره‌های فوتبال در بقیه نقاط جهان فحش نمی‌خورند؟ انتقاد تحمل نمی‌کنند؟ آیا همیشه بساط تعریف و تمجیدها از آنان فراهم است؟ همین لیونل مسی که به تازگی ۳۰ میلیونی شدن اینستاگرامش را جشن گرفت، بعد از ناکامی با تیم ملی آرژانتین در فینال کوپا آمریکا در همین صفحه تحت انتقادهای شدید قرار گرفت؛ آیا غیر از بردباری و متانت، رفتار دیگری از وی دیده شد؟

انتقاد عجیب از بالانشینان

اگر بنا باشد از زاویه‌ای دیگر به این موضوع نگاه کنیم، باید سراغ برخی رفتارهای غیرقابل هضم هواداران فوتبال در ایران هم برویم؛ جایی که آنها طی همین چند هفته اخیر با حمله به تیم‌ها و بازیکنان موفق لیگ، حسابی خبرساز شدند. استقلال با گرفتن یک مساوی از سایپا در پایان هفته سیزدهم به صدر جدول بازگشت، اما تماشاگران کم‌تعداد این تیم به پرویز مظلومی اعتراض کردند و بازی‌های تیم او را زشت و دفاعی دانستند. همچنین همین مهدی طارمی که امروز هدف حملات وسیع است، فعلا با ۷ گل زده در صدر جدول بهترین گلزنان لیگ پانزدهم قرار دارد. به راستی امروز آستانه تحمل هواداران فوتبال در ایران چقدر است و کجای دنیا می‌شود مواردی مشابه این را پیدا کرد؟