گروه ورزش: تیم ‌ملی فو‌تبا‌ل امید ایران که حدود یک‌ماه دیگر باید در مرحله نهایی انتخابی المپیک شرکت کند در حالی برای برپایی اردویی ۹ روزه عازم ترکیه شد که باشگاه نفت تهران سه ملی‌پوش امید خود ارسلان مطهری، محمد دانشگر و رضا علیاری را به این تیم نداد تا این تیم با شوکی بزرگ روبه‌رو شود. علیرضا منصوریان سرمربی نفت دلیل این تصمیم را نیاز داشتن به این بازیکنان مقابل فولاد خوزستان در هفته‌ چهاردهم لیگ برتر اعلام کرد اما این موضوع با واکنش‌های زیادی مواجه شد. ابتدا سرپرست تیم فوتبال امید کشورمان در این مورد از منصوریان گلایه کرد. حسین اخوت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم دراین خصوص گفت: «از علیرضا منصوریان که خودش قبلا سرمربی تیم امید بوده انتظارمان بیشتر بود و به نظرم نمی‌شود وقتی همه باشگاه‌ها همکاری کرده‌اند، یک باشگاه همکاری نکند. حتی فولاد خوزستان حریف تیم نفت نیز با تیم امید همکاری کرده پس چطور آنها نمی‌خواهند همکاری کنند؟ در این موضوع فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هم باید ورود کنند، چون تیم امید فرصت زیادی ندارد.»

۳ بر صفر بازنده می‌شوند!

اما رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این خصوص موضع جدی و البته عجیبی داشته است. اسماعیل حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، به نفت هشدار می‌دهد که این تیم را نقره داغ خواهد کرد: «من کاری با باشگاه خاصی ندارم بلکه طبق قانون و آیین‌نامه انضباطی با باشگاه‌هایی که از در اختیار قرار دادن بازیکنان‌شان در تیم‌های ملی استنکاف کنند، با آنها برخورد قانونی می‌شود. باشگاه‌ها باید در روز‌های فیفا و همچنین روزهای برنامه‌ریزی ‌شده که در تقویم فوتبال ملی گنجانده شده، بازیکنان‌شان را در اختیار تیم‌های ملی قرار بدهند. در غیر این‌صورت طبق ماده ۸۳ آیین‌نامه انضباطی چنین باشگاه‌هایی حق استفاده از آن بازیکنان ملی را ندارند. در صورتی که از آن بازیکن ملی در مسابقات باشگاهی استفاده کنند، حتی بدون شکایت تیم حریف ۳ بر صفر بازنده خواهند شد. این باشگاه‌ها همچنین حق نقل‌وانتقال چنین بازیکنانی را هم نخواهند داشت.»

نفت عقب‌نشینی کرد

باشگاه نفت در نهایت ظهر دیروز از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد و اجازه حضور این بازیکنان را در اردوی ترکیه صادر کرد تا حاشیه‌ها در اطراف این تیم کمی فروکش کند. پس از این ماجرا مدیرعامل باشگاه نفت تهران نیز خواستار تعامل دو طرفه بیشتر میان تیم امید و تیم‌های باشگاهی شده و ضعف برنامه‌ریزی را به رخ مسوولان فدراسیون می‌کشد. منصور قنبرزاده به سایت کاپ می‌گوید: «بحث موافقت وجود نداشت و ما انتظار یک تعامل دوسویه داشتیم. هیچ چیز برای ما بالاتر از منافع ملی نیست و در این یکی، دو ساله بیشترین ضرر را از برگزاری اردوهای ملی خوردیم. حرف من این است که همین الان ۵-۴ روز از برگزاری بازی‌های لیگ می‌گذرد که می‌شد از آن بهتر استفاده کرد. در ضمن مقرراتی وجود دارد که باید بازیکنان ۷۲ ساعت قبل از بازی در اختیار باشگاه‌ها قرار بگیرند اما با این وضعیت ما کمتر از ۴۸ ساعت تا بازی با فولاد که در اهواز داریم، این بازیکنان را در اختیار می‌گیریم. با این حال چون این بازیکنان شرایط ویژه‌ای داشتند، به سرپرست تیم امید گفتم که شما این بازیکنان را با خود ببرید و ما در هفته آینده با مسوولان تعامل می‌کنیم. مطمئنم که تاج و کاشانی شرایط ویژه ما را درک می‌کنند.»