چرا آندو آبی نشد؟

گروه ورزش: بعد از کلی کشمکش سرانجام مقصد جدید آندرانیک تیموریان مشخص شد و این بازیکن سرشناس برای گذراندن نیم‌فصل دوم لیگ پانزدهم به عضویت سایپا درآمد. انتخاب جدید آندو البته چندان هم خالی از حاشیه نبود. ابتدا وقتی شایعه جدایی او از ام‌صلال منتشر شد، نزدیکان آندو این خبر را تکذیب کردند، هرچند بعدتر مشخص شد خبر درست بوده است. سپس در شرایطی که سرژیک تیموریان، برادر و مدیربرنامه‌های آندو مدعی بود این بازیکن در لیگ ستارگان قطر باقی می‌ماند، یکی از روزنامه‌های مهم عربی از بازگشت کاپیتان تیم ملی کشورمان به ایران خبر داد. سرژیک این خبر را هم تکذیب کرد، اما طولی نکشید که آندو به ایران برگشت و مذاکراتش با چند باشگاه را شروع کرد. عاقبت در حالی که شاید خیلی‌ها منتظر بازگشت تیموریان به استقلال بودند، مذاکرات او با آبی‌پوشان به نتیجه نرسید و این بازیکن سر از باشگاه سایپا درآورد.

پاتوق کاپیتان‌ها!

آندو چهارمین کاپیتان تیم ملی به شمار می‌آید که طی ۱۵ سال گذشته به سایپا پیوسته است! در ماجرای اخراج دسته‌جمعی بازیکنان پرسپولیس در روزهای آغازین سال ۸۰، اسم احمدرضا عابدزاده هم بین مغضوبین علی پروین دیده می‌شد. خیلی از افراد حاضر در آن لیست بعدها به پرسپولیس برگشتند، اما عابدزاده راهی ساپیا شد تا با محمد مایلی‌کهن کار کند. در سایپا به شکل عجیبی به عقاب آسیا بازی نرسید تا او چند ماه بعد در اثر بیماری ناگهانی‌اش، ناچار به ترک همیشگی مستطیل سبز شود. در آغاز لیگ ششم حرفه‌ای اما دومین کاپیتان تیم ملی نارنجی‌پوش شد. علی دایی که بعد از نمایش ضعیف در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان روزهای بسیار سختی را تحمل می‌کرد، در یک تجربه کاملا موفق به سایپا پیوست. او همان سال به‌عنوان بازیکن- مربی با کرجی‌ها قهرمان لیگ شد تا علاوه بر یک خداحافظی باشکوه با دنیای بازیگری، سلامی جدی هم به عرصه مربیگری داشته باشد. در ابتدای لیگ امسال هم جواد نکونام سر از سایپا درآورد. او که نوروز ۹۴ با میادین ملی خداحافظی کرده بود، به سایپا پیوست تا شاید فوتبالش را در این تیم به پایان برساند. با این وجود انتقال ناگهانی نکو به لیگ قطر، همه را متعجب کرد. البته حضور جواد در جمع نارنجی‌ها چندان هم بی‌حاشیه نبود؛ چه اینکه او اوایل فصل در مورد مسائلی از قبیل افشای رقم قراردادش، کمی با مدیران سایپا اصطکاک پیدا کرد. حالا هم آندو به‌عنوان چهارمین کاپیتان تیم ملی راهی سایپا می‌شود تا شاید روشن شود ثبات مالی و شرایط مطلوب این باشگاه، نقش مهمی در جذب ستاره‌های مهم فوتبال کشور دارد.

به کسی مربوط نیست

اما عدم توافق آندو با استقلالی‌ها باعث شد عده زیادی از هواداران این تیم، کاپیتان تیم ملی را مورد انتقاد قرار بدهند و او را متهم کنند به اینکه منافع مالی‌اش را در اولویت قرار می‌دهد. برخی شایعات حاکی از آن بود که تیموریان برای بازگشت به استقلال، وصول مطالبات معوقه‌اش را شرط کرده که باشگاه این موضوع را نپذیرفته است. برخی دیگر از زمزمه‌ها هم حکایت از این داشت که مقاومت یک بازیکن خاص و مشهور فعلی استقلال مانع از بازگشت آندو شده است! با این همه سرژیک تیموریان به خبرگزاری تسنیم می‌گوید به کسی ارتباط ندارد که برادرش چرا راهی استقلال نشد: «مذاکره با استقلال دیگر تمام شده و آندو تیم جدیدش را انتخاب کرده است. فکر نمی‌کنم درست باشد که بخواهیم به این مسائل بپردازیم. برای ما مطرح شدن این مسائل اهمیت ندارد اما اگر برای استقلالی‌ها مهم است، می‌توانند صحبت کنند. به کسی ربطی ندارد که چرا آندو به استقلال نرفت. آندو سایپا را به‌عنوان تیم جدیدش انتخاب کرده و کاری به حاشیه‌ها و دیگر مسائل ندارد.» این در حالی است که پیش‌تر، کردنوری به‌عنوان یکی از اعضای هیات‌مدیره استقلال پیرامون ناتوانی باشگاه در جذب تیموریان گفته بود: «نیاز مبرم نبود که تیموریان را جذب کنیم. در پست آندو بازیکنان خوبی داریم و البته منکر خوب بودن این بازیکن نیستم.»