استراتژی جدید  معامله‌گران در بورس
محبوبه مغانی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، در اشاره به شرایط حاکم بر بازار سرمایه، به افت یک‌سال گذشته در بازار سرمایه اشاره کرد که با گذر از آن دوران، اکنون در سال‌جاری رونق حاکم بر بازار سرمایه می‌تواند نوید فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌داران، سهامداران عمده، صنایع و بنگاه‌های پذیرفته شده در بورس باشد. بر این اساس حسن قالیباف‌اصل با اشاره به تجربیات سهامداران خبره و سرمایه‌گذارانی در طول فعالیت‌های خود در سال‌های فراز و فرود بازار، عنوان، از بررسی، مطالعه، کارشناسی و شکیبایی به‌عنوان مسائل ضروری نام برد که توجه به آنها لازمه‌ موفقیت در بورس اوراق بهادار است. وی که از سرمایه‌گذاری در بورس به‌عنوان یک تخصص و حتی حرفه یاد می‌کرد، به حضور شرکت‌هایی بزرگ با نیروی انسانی متخصص در سطح جهانی و ملی اشاره کرد که به‌صورت حرفه‌ای به سرمایه‌گذاری در بورس مشغول هستند. بالاترین مقام اجرایی شرکت بورس همچنین از رشته‌ دانشگاهی مالی (finance) و مدارک بین‌المللی معتبری همچون CFA و CIIA به‌عنوان دیگر مستنداتی نام برد که همگی بیانگر نگاه علمی به سرمایه‌گذاری در بورس در سطح جهانی است.
بر این اساس وی به علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس توصیه کرد که باید تخصص و کارشناسی را به‌عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار دهند. قالیباف اصل در این میان به اشخاص علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بورس که از تخصص، تجربه و زمان کافی برای مطالعه و بررسی برخوردار نیستند، پیشنهاد داد که می‌توانند از خدمات مشاوره‌ نهادهای مالی همچون کارگزاران، مشاوران سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه استفاده کنند یا منابع خود را در نهادهای مالی واسطی که توسط متخصصان خبره مدیریت می‌شود، سرمایه‌گذاری کنند.
به گفته مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران؛ هم‌اینک تعداد قابل توجهی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) در بازار سرمایه‌ ایران فعالیت می‌کنند که مدیریت آنها بر عهده متخصصان خبره‌ بورس است. وی همچنین از سرمایه‌گذاری در نهادهای واسطی همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به‌عنوان گزینه‌ مطلوبی برای اشخاص ناآشنا به بورس نام برد.
این مقام اجرایی در شرکت بورس درخصوص تفاهم هسته‌ای و تاثیر آن بر بازار سرمایه، به مواجهه برخی از صنایع و شرکت‌ها با تنگناهایی در فعالیت‌های خود در سال‌های گذشته به واسطه اعمال تحریم‌های اقتصادی اشاره کرد و خطاب به سرمایه‌گذاران فعال در بازار سرمایه، خواستار توجه به این نکته شد که همان‌طور که فشار ناشی از تحریم‌های اقتصادی به‌طور یکسان بر تمامی صنایع و شرکت‌ها اثر نگذاشته است، پس از رفع تحریم‌ها نیز تمامی شرکت‌ها به‌طور برابر از گشایش ناشی از آن بهره‌مند نخواهند شد. قالیباف‌اصل میزان وابستگی فعالیت‌های اقتصادی هر صنعت و شرکت را به مراودات بین‌المللی و اقتصاد جهانی در میزان تاثیرپذیری آن از اعمال و رفع تحریم‌ها دانست و عنوان کرد:‌ به این ترتیب با رفع تحریم‌های اقتصادی هر شرکت‌ به فراخور شرایط اقتصادی خود از این گشایش بهره‌مند خواهد شد.
بر این اساس، وی تصریح کرد: بنابراین شاید تصور خرید و سرمایه‌گذاری در هر شرکت یا صنعت و کسب بازدهی بسیار بالا که اکنون توسط یکسری از افراد سفارش و توصیه می‌شود، با واقعیت‌های اقتصادی مطابقت نداشته باشد. این امر بار دیگر لزوم بررسی، مطالعه و استفاده از نظر کارشناسان و نهادهای مالی واسط را نشان می‌دهد. مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران مساله در خور تامل دیگر را تاثیر میان‌مدت و بلندمدت رفع تحریم‌های اقتصادی ذکر کرد که می‌تواند بر ساختار هزینه و ساختار در آمدی بنگاه‌های اقتصادی و صنایع تاثیرگذار باشد. وی نوسانات موجود در بورس را به انتظار فعالان در بازار سرمایه از اثرات مثبت این گشایش‌ها بر صنایع و شرکت‌ها نسبت داد و بر این اساس بررسی کارشناسی اخبار اقتصادی شرکت‌ها از سوی سرمایه‌گذاران و سهامداران را ضروری دانست. قالیباف اصل معتقد است که همه سهام در بازار سرمایه همزمان نمی‌تواند از رشد یا کاهش قیمت برخوردار باشند. این پدیده در هیچ بازاری قابل مشاهده نیست. وی در ادامه اظهارات خود، ابعاد داخلی اقتصاد ملی را نیز مورد تاکید قرار داد و بدون تردید رفع تحریم‌های اقتصادی را به‌عنوان محرکی نیرومند برای ورود اقتصاد ملی به رونق تعریف کرد. مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به نظرات کارشناسی طیف گسترده‌ای از اقتصاددانان اشاره کرد که در این اظهارات رونق اقتصادی نیازمند بهبود سایر پارامترهای تاثیرگذار است.
بر این اساس قالیباف اصل اصلاح ساختار اقتصاد و توجه جدی به بخش خصوصی، افزایش شفافیت اقتصادی و تعیین نرخ خوراک و نهاده‌های تولید با سازوکارهایی کارآمد، تعیین نرخ عادلانه برای بهره‌ مالکانه، تعیین روابط مالی بین نهادهای دولتی یا شبه‌‌دولتی با بخش خصوصی به‌طور کارآمد، واگذاری تعیین نرخ سود به نیروهای عرضه و تقاضا و طراحی ابزار کنترل ریسک نرخ ارز را از جمله الزامات دستیابی به رشد با ثبات اقتصاد ملی ذکر کرد.
با این حال مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران وضعیت کنونی بازار سرمایه را فرصت مناسبی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و همچنین افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌ها تعریف کرد و گفت:‌ در چنین شرایطی سهامداران عمده با بهره‌گیری از این وضعیت می‌توانند شرایط پذیرش رابرای شرکت‌های خود در بورس فراهم کنند و هم به تامین نقدینگی از این بازار مبادرت ورزند.
وی ورود نقدینگی به بازار را فرصتی مناسب برای افزایش سرمایه‌ شرکت‌ها و همچنین واگذاری بخشی از سهام تحت مالکیت سهامداران عمده دانست.
وی معتقد است که وضعیت موجود بازار سرمایه می‌تواند فرصت بی‌نظیری را در اختیار متولیان بازار سرمایه جهت نزدیکی به استانداردهای بین‌المللی و رفع محدودیت‌های بازار سرمایه و توسعه بازار ابزار بدهی و توسعه ابزار مشتقه قرار دهد. وی با بیان اینکه از سوی دیگر می‌توان با ابزارها و اقداماتی چون افزایش سهام شناور آزاد، صندوق قابل معامله تک سهمی، تسهیل در صدور مجوز افزایش سرمایه بازار را در دوران رونق بازار سرمایه در پی ورود نقدینگی‌ها مدیریت کرد. قالیباف اصل ادامه داد:‌ از سوی دیگر در دورانی که بازار سرمایه در سیطره رکود قرار می‌گیرد می‌توان با به‌کارگیری ابزارهایی چون ابزار سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیمه، صندوق سرمایه‌گذاری طلا، صندوق سرمایه‌گذاری ارزی بازار را از خروج نقدینگی تحت حمایت قرار داد. اگرچه از طریق صندوق سرمایه‌گذاری ذخیره ملی می‌توان به تجمیع منابع ملی برای کمک به بازار سرمایه پرداخت.