مرجع تصمیم‌گیری در فعالیت‌های اقتصادی
منیژه حکمت دوازده سال تداوم انتشار برای یک روزنامه در ایران زمان طولانی‌ای است. من تجربه خودم را در رابطه با دنیای اقتصاد می‌گویم. من هر وقت قصد دارم شرایط اقتصادی را رصد کنم و می‌خواهم کاری بکنم که ریسکش بالا است، یعنی اینکه بخواهم کار تولید فیلم انجام بدهم که در قالب صنعتی سینما جای می‌گیرد، حداقل دو ماه دنیای اقتصاد را می‌خوانم. چون از دل تحلیل‌های روزنامه دنیای اقتصاد، من روانشناسی اقتصادی را هم بیرون می‌کشم. بخش تحلیل‌های روزنامه همیشه به من به‌عنوان یک تهیه‌کننده سینما کمک کرده است.همیشه هم از این تحقیق و رصد کردن، سود برده‌ام. این تحلیل‌ها یا به من نشانه‌هایی داده است که کاری را شروع نکرده‌ام، یا کارم را شروع کرده‌ام. این امتیاز بسیار بزرگی است برای کسی که در حرفه‌اش، بحث اقتصادی حرف اول را می‌زند. نکته مهم‌تر این است که تحلیل‌های حرفه‌ای روزنامه براساس شرایط فعلی کشور ماست. از شرایط آرمانی کمتر سخن می‌گوید، البته تعاریف جهانی اقتصاد سر جای خودش قرار دارد، اما تحلیل‌های واقع‌بینانه روزنامه براساس شرایط ایران، باعث می‌شود مخاطب یک دریافت کلی از شرایط اقتصادی داشته باشد.
چنین نشریه حرفه‌ای که بشود مرجع مخاطب، جایش بسیار در میان مطبوعات ایران خالی است. من اگر در کارم موفق هستم، از یک منشایی این موفقیت می‌آید. من باید از جایی داده‌هایم را برای کارم بگیرم و از آنها استفاده کنم. وقتی در این مسیر هستم باید یک مرجعی برای گرفتن راهکار داشته باشم. «دنیای اقتصاد» این مرجع است. از سوی دیگر وقتی افکار عمومی به سمت «دنیای اقتصاد» هدایت شوند و دریافت‌های خود را از فضای اقتصادی داشته باشند، چه بخواهیم یا نخواهیم مدیران دولتی هم باید آن را بخوانند. چون مطالبه افکار عمومی از مسوولان با توجه به تحلیل‌های «دنیای اقتصاد» است و باید آنها به مردم و افکار عمومی پاسخگو
باشند.
حالا دولت چقدر پاسخگو هست یا نیست، بماند. ولی علامت سوال‌ها را به نحوی باید جواب بدهند. یعنی برای پاسخگویی به افکار عمومی زاویه توجه دولت به یک رسانه تخصصی اقتصادی باید بر تنوع دیدگاه و گرفتن راهکار باشد. نه این دولت، هر دولتی باید بسیار خوشحال باشد که چنین روزنامه تخصصی‌ای در عرصه مطبوعات ایران چاپ می‌شود و می‌تواند به روند رشد و سلامت سازی اقتصادی کمک کند. کسانی که در بخش اقتصادی دولت نشسته‌اند باید توجه ویژه داشته باشند به این نشریه تخصصی، چون سوال‌های فعالان اقتصادی و مردم را باید پاسخگو باشند.