دنیا سهرابی در تهرانگردی این شماره به جایی که نقطه آغاز تهرانگردی‌مان بود دوباره سر می‌زنیم. این بار قرار است گردش را از میدان امام خمینی آغاز کنیم، به سمت خیابان فردوسی ادامه دهیم و در لاله‌زار به پایان برسانیم.
در مسیرمان سه موزه و یکی از مهم‌ترین خیابان‌های تاریخی تهران را تماشا خواهیم کرد. همانطور که می‌دانید برای رسیدن به میدان امام خمینی بهترین راه استفاده از مترو است. پس از هر جایی که هستید به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو بروید، آنقدر خط عوض کنید که به خط یک برسید و در ایستگاه امام خمینی مترو را ترک کنید. بعد از خروج از مترو به خیابان ملل متحد وارد شوید و خیابان را تا میدان مشق ادامه دهید. سپس به سمت راست پیچیده و از خیابان خارج شوید. نخستین مقصد ما در خیابان یارجانی قرار دارد.


خیابان لاله زار نوpic1
از موزه جواهرات ملی که خارج شدید به خیابان جمهوری اسلامی بپیچید و این خیابان را به سمت شرق ادامه دهید تا به خیابان لاله‌زار نو برسید. ناصرالدین شاه پس از بازگشت از سفر اول فرنگ و در رویای داشتن خیابانی مانند «شانزه‌لیزه» در تهران دستور بنای این خیابان را صادر کرد.
طبق دستور او از میان باغ مصفای لاله‌زار خیابان کشیدند و زمین‌های اطراف آن را نیز میان نزدیکان خود تقسیم کردند. زمانی در لاله‌زار ۱۵ سینما و چندین تئاتر و تماشاخانه فعالیت داشتند، ولی امروزه ۱۰ سینما در این خیابان فعال هستند. که همان‌ها نیز رونق چندانی ندارند. «خانه و باغ اتحادیه» یا «خانه امین‌السلطان» عمارتی مربوط به دوران قاجار است که به عنوان تنها بازمانده از خیابان لاله‌زار قدیم و یکی از نفایس معماری عصر قاجار شناخته می‌شود.
امروزه بیشتر لاله‌زار را صنف فروشندگان لوازم برقی در اختیار گرفته‌اند، اما اگر با دقت به گاراژهای میان این خیابان توجه کنید می‌توانید بازمانده‌های اندکی از شکوه دوران گذشته این خیابان را پیدا کنید.



موزه جواهرات ملیpic2
بعد از خروج از موزه بانک وارد خیابان فردوسی بشوید و این خیابان را تا سفارت ترکیه به سمت شمال ادامه دهید. موزه جواهرات ملی درست روبه‌روی سفارت ترکیه و قبل از تقاطع خیابان جمهوری اسلامی با خیابان فردوسی است. درباره موزه جواهرات ملی پیش از این در آخر هفته «دنیای اقتصاد» مطالبی منتشر شده است. گنجینه «خزانه جواهرات ملی» مجموعه‌ای از گرانبهاترین جواهرات جهان است که طی قرون گردآوری شده است. خزانه فعلی جواهرات در سال ۱۳۳۴ ساخته و در سال ۱۳۳۹ با تاسیس بانک مرکزی ایران افتتاح و به این بانک سپرده شد و اکنون نیز در صیانت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. بسیاری از جواهرات سلطنتی ایران از دوره صفوی، دوره افشار، قاجار و پهلوی در این موزه به نمایش گذارده شده‌است. از مهم‌ترین جواهرات این موزه می‌توان به الماس دریای نور، جقه نادری، تاج فرح پهلوی، تاج کیانی، کره جواهر نشان، تخت طاووس (قاجاری) تخت خورشید و تخت نادری اشاره کرد.pic۳



موزه بانکpic۴
بعد از خروج از موزه عبرت، خیابان یارجانی را به سمت جنوب ادامه دهید تا به خیابان طبس برسید. موزه بانک در همین خیابان قرار دارد. موزه بانک یکی از قدیمی‌ترین بناهایی است که به نام بانک شاهنشاهی ایران در ۱۲۶۷ ش تاسیس به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد. طی ساخت‌و‌سازهایی که در سال ۱۳۰۷ در خیابان فردوسی انجام گرفت، بنای صندوق پس‌انداز ملی و دیگر بناهای ادارات مرکزی بانک ملی ساخته شد که در داخل مجموعه مذکور وافع شده بود توسط بانک ملی ایران خریداری و مورد استفاده‌های گوناگون قرار گرفت تا اینکه بانک ملی بر آن شد با به نمایش گذاشتن پیشکش‌ها و هدایای نفیسی که به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک ملی ایران در بیستم شهریور ماه ۱۳۵۷ از بانک‌های سراسر جهان به بانک ملی ایران فرستاده شده است این بنا را به نام «موزه بانک ملی ایران» جاودانه سازد. در این موزه مجموعه آلبوم بازی‌های المپیک کانادا (۱۹۷۶) و سکه‌های طلای یادبود افتتاح بانک ملی‌، سکه‌های طلا به مناسبت پنجاهمین سال شاهنشاهی پهلوی و یک جفت دکمه سردست اشرفی طلا مربوط به عزیزالله‌خان سردار بجنوردی با زنجیر و گیره مربوط به دوره قاجاریه (۱۲۹۷) و همچنین اسکناس‌های سه تومانی‌، پنج‌تومانی‌، ۱۰ تومانی و... از دوره قاجاریه‌، و نیز ماشین‌های فاسیت پریما ساخت ایتالیا، ماشین تایپ اپتیما و... به نمایش گذاشته شده است‌.



موزه عبرتpic۵
این موزه ساختمانی در باغ ملی تهران است که در زمان حکومت پهلوی زندان زنان و بعد زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری نام داشت. پس از انقلاب این ساختمان بازداشتگاه توحید نام گرفت و سرانجام در سال ۱۳۸۱ به موزه تبدیل و موزه عبرت نامیده شد. تاریخ ساخت بنای آن به زمان فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد. این بنا نخستین زندان مدرن ایران است که در دوران رضا شاه در سال ۱۳۱۱ توسط مهندسان آلمانی تکمیل شد و به عنوان نخستین زندان مدرن در ایران شروع به‌کار کرد. بعدها اولین زندان اختصاصی زنان در این محل تاسیس شد. این موزه شکل زندان مانند خود را هنگام بازسازی حفظ کرده و بخش‌های مختلف آن هیچ تغییری نکرده‌اند. از قسمت‌های جالب این موزه می‌توان به اتاق ملاقات زندانیان اشاره کرد. pic۶
pic۷