مسعود سعیدی- موضوع اقتصاد ورزش و اهمیت توجه به آن، امروز بیش از پیش برای اهالی ورزش و سایر اقشار جامعه اهمیت دارد و این مسئله در بسیاری از موضوعات روز کشور نیز ورود کرده است.
در شرایطی که بسیاری منتظر آن هستند که در سال ۹۵، گشایش مهمی در حوزه اقتصاد کشور فراهم شود، نگاه به موضوع اقتصاد ورزش و رفع مشکلات مالی این حوزه که چندان با سایر بخش‌های اقتصادی کشور بی‌ارتباط نیست، اهمیت خود را دوچندان کرده است. بسیاری بر این باور هستند که در صورت رفع مشکلات موجود در اقتصاد کشور، بدون شک ورزش کشور نیز دستخوش اتفاقات بسیاری خواهد شد و این موضوع می‌تواند زمینه‌ اتفاقات خوبی را در این حوزه فراهم کند. به هر حال نباید فراموش کرد که امروز بسیاری از باشگاه‌های کشور با مشکلات مالی عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و در صورتی که گشایشی در مشکلات اقتصادی کشور فراهم نشود، تعداد این باشگاه‌ها که بسیاری از آنها تا مرز انحلال پیش رفته‌اند، هر روز کمتر و کمتر می‌شود. با توجه به تأثیرات مستقیم و غیرمستقیمی که ورزش بر دیگر حوزه‌های اقتصادی وارد می‌کند، همه اتفاقات جامعه امروز زنجیروار بر یکدیگر تأثیرات قابل توجهی وارد کرده و در کوتاه‌مدت، تأثیرات قابل توجهی بر یکدیگر وارد خواهند کرد. قول‌های بسیار مدیران کشور برای رفع بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی در سال پیش‌رو و پیام مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد که رفع بخش اصلی مسائل حوزه اقتصاد و به تبع آن ورزش، مد نظر مسئولان کشور قرار گرفته و در این راستا می‌توان امیدوار بود که ورزش نیز دستخوش تغییرات بسیار شود. از سوی دیگر، احساس نیاز به خصوصی‌سازی ورزش، الگوگیری از نمونه‌های موفق باشگاه‌های اروپایی و البته نگاه به درون ورزش کشور، می‌تواند کاری کند تا این الگوی موفق در کشور ایران نیز اجرایی شده و آثار بسیاری بر آن وارد کند.

شاید بسیاری از مشکلات اقتصادی موجود در جامعه امروز ما فرصت مناسبی برای تحقق آرمان‌های بنیان‌گذاران باشگاه‌های خصوصی کشور برای رسیدن به یک خصوصی‌سازی واقعی و موفق فراهم کند و این موضوع جز با تحقق سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و خصوصی‌سازی باشگاه‌ها محقق نخواهد شد. شکست پروژه خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و عدم توجه به آثار ناشی از این شکست شاید در آینده‌ای بسیار نزدیک، صدمات جبران‌ناپذیری به حوزه اقتصاد ورزش وارد کند و مسئولان کشور برای جلوگیری از این صدمات احتمالی، باید هرچه سریعتر به فکر راه چاره و گشایشی برای مشکلات اقتصادی حوزه ورزش کشور باشند.