اصفهان و عمومی سازی ورزش

گروه گزارش - هرچند که در بین مردم عادی جامعه، کلمه ورزش بیشتر با فعالیت‌های سنگین بدنی شناخته می‌شود و دنیای ورزش حرفه‌ای به نوعی بازتاب بزرگی از این کلمه در رسانه‌هاست اما نباید فراموش کرد که عمومیت این حوزه کل مردم یک جامعه را در بر می‌گیرد و کوچکترین فعالیت بدنی هم می‌تواند در قالب یک ورزش مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. به هر صورت در دنیای امروز حضور تیم‌های ورزشی مطرح و پرطرفدار به خصوص در حوزه فوتبال، والیبال، بسکتبال و حتی هندبال باعث شده تا نگاه‌ها به این سمت و سو حرکت کند که برای داشتن فعالیت بدنی شدید و اصطلاحا ورزشی احتیاج به داشتن امکانات ورزشی متعدد و انجام هزینه در این قسمت است ولی با این حال یک ورزش ساده در فضای پارک خودش می‌تواند شور و نشاطی معادل با انجام چند ساعت ورزش حرفه‌ای وسنگین را به طرف بدهد.در حقیقت رسالت وزارت ورزش و به تبع آن ادارات کل ورزش و جوانان و البته هیات‌های پزشکی ورزشی بیشتر بر روی این موضوع استوار شده که با فاصله گرفتن از دنیای ورزش حرفه‌ای و سپردن آن به بخش خصوصی بیشتر به دنبال انتشار سلامت در بین مردم عادی جامعه باشند و در این مسیر هزینه کنند. ورزش‌های پرهزینه و تیمداری در این عرصه بیشتر مربوط به اسپانسرهای بخش خصوصی است که در این سیستم مشغول به فعالیت هستند و وظیفه عمومی در قبال کل مردم جامعه ندارند ولی سیستم دولتی ورزش ایران علاوه بر بحث قهرمان پروری و شرکت در میادین بین المللی باید نیم نگاهی هم به توسعه و انتشار کلمه ورزش در کل جامعه داشته باشد.

فراهم کردن امکانات

در گام اول شاید فراهم کردن شرایط مناسب برای تشویق مردم به ورزش نیمه حرفه‌ای مهم ترین وظیفه سازمان‌های مرتبط با حوزه ورزش باشد که می‌تواند در قالب ساخت و تجهیز محیط‌های ورزشی با امکانات و ایمن صورت گیرد. هر چه شرایط برای تشویق مردم به انجام فعالیت‌های ورزشی و جذابیت آن بهتر باشد به همان مقدار هم درصد بیشتری از مردم عادی به این حوزه جذب می‌شوند.

یک سالن ورزشی گرم و مجهز در این فصل سرد که امکانات ابتدایی و حداقل را هم در خودش جای داده باشد به راحتی می‌تواند در تمامی ساعت شبانه‌روز کاری مردم ایران پذیرای علاقمندان به حوزه ورزش باشد و به آنها خدمات ارائه دهد. البته این درست است که با ۲ ساعت ورزش در طول یک هفته نمی‌توان خیلی بر روی تجزیه و تحلیل عملکرد اجزای بدن و ارتباطشان با حوزه ورزش صحبت کرد ولی همین شور ونشاط دو ساعته خودش می‌تواند شرایط را برای آرامش روحی و بدنی یک فرد عادی در جامعه فراهم کند.

نکته مهم این است که در اکثر اماکن ورزشی فعالیت‌های صورت گرفته در قالب یک برنامه مدون و مبتنی بر علم روز ورزشی نیست و بیشتر فضا به سمت و سوی ایجاد محیط‌های مفرح ورزشی پیش می‌برد. در این شرایط ممکن است وضعیت بدنی ورزشکاران و نوع فشاری که به آن وارد می‌شود در افزایش توان سلامت آنچنان تاثیرگذار نباشد و حتی در پاره‌ای از موارد فشار ایجاد شده منجر به بروز آسیب‌های شدید بدنی هم بشود.

یک گرم نکردن ساده در ابتدای انجام فعالیت ورزشی و حضور در ورزش پرفشار آسیبی سنگین به عضلات و ماهیچه‌های یک فرد عادی وارد می‌کند که شاید تایم ورزش هفتگی‌اش از ۲ ساعت تجاوز نکند و در ادامه سرد نکردن درست و منطقی بعد از انجام یک فعالیت بدنی منجر به باقی ماندن خستگی در بدن ورزشکار و خراب کردن تایم استراحت او خواهد شد. ضمن اینکه گاهی اوقات هزینه‌های اجباری در این حوزه که بیشتر مربوط به بخش درمان هم می‌شود ممکن است آنقدر سنگین و غیر قابل جبران باشد که در این بین نقش بیمه‌ ورزشی نمود بیشتری پیدا می‌کند.

در حقیقت هدف از انجام فعالیت‌های ورزشی این است که درصد سلامت جامعه بالاتر برود و هدف فقط اتلاف وقت چند ساعته در اماکن ورزشی نیست چون در بلندمدت تاثیر آنچنان زیادی بر روی سلامت جامعه نخواهد داشت.

شعار سلامت محوری در فدراسیون پزشکی ورزشی

اما در این زمینه دکتر پویا دانشور، دبیر هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان که به صورت مستقیم با ورزش عمومی و سلامت مردم درگیر است صحبت‌های مهم و قابل استنادی را مطرح می‌کند. او در گفتگو با دنیای اقتصاد می‌گوید که فدراسیون پزشکی ورزشی جهانی از بدو تاسیس به جز بررسی و حمایت از ورزشکارانی که در حوزه قهرمانی مشغول به کار هستند، رویکرد اصلی خودش را به سمت و سوی افراد عادی جامعه برد که فعالیت‌های ورزشی نه چندان زیادی انجام می‌دهند و این ورزشکاران به عنوان مخاطب اصلی فدراسیون قرار گرفتند.

او تاکید کرد:در بحث شاخصه‌های سلامت آمار اصلی و قابل استناد مربوط به تعداد بیمه شده‌های ورزشی است که هم آمار کمی و هم نحوه توزیع در بین مرد را به خوبی نشان می‌دهد در حال حاضر بالغ بر ۸۰درصد مخاطبان بیمه شده در فدراسیون پزشکی ورزشی از بین مردم عادی جامعه هستند که ورزش های معمولی و نه حرفه‌ای انجام می‌دهند.

دکتر دانشور با اشاره به برگزاری اجلاس فدراسیون جهانی پزشکی ورزش در شهر رم ایتالیا به این نکته اشاره کرد که اولویت اصلی فدراسیون های پزشکی ورزشی به سمت نقش ورزش بر سلامت عمومی جامعه رفت و حتی به عنوان شعار سال این فدراسیون انتخاب شد تا نقش مهم آن بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و حتی فعالیت‌های آموزشی حوزه پزشکی ورزشی در اصفهان به جای هدف قرار دادن مربیان و ورزشکارانی که در حوزه ورزش قهرمانی فعالیت می‌کنند به سمت ورزش مردم و سلامت عمومی جامعه حرکت کرد و این موضوع در سال ۹۵ فراگیری بسیار بیشتری داشته است.

اما بحث پیگیری وضعیت سلامت آسیب دیدگان ورزشی و جبران هزینه‌های مصدومیت آنها که به هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی برایشان ایجاد شده موضوع دیگری بود که دبیر هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان اینگونه پاسخ داد: همانطور که بیشترین تعداد بیمه شدگان ورزشی و اکثریت آنها از بین مردم عادی جامعه هستند بازهم بخش اعظم بازگشت هزینه‌ها و آنها که برای دریافت خسارت به حوزه پزشکی ورزشی مراجعه می‌کنند؛ از مردم عادی هستند که به صورت تمام و کمال ورزش قهرمانی انجام نمی‌دهند و بخش مهمی از بودجه اختصاص یافته به این موضوع برای بازگرداندن ورزشکاران عادی به مسیر سلامت هزینه می‌شود.

اصفهان و عمومی سازی ورزش