محمد رسول الله و فروش ٣٠ میلیاردی
علی رزاقی بهار*
پروژه سینمایی محمد رسول الله بزرگترین پروژه تاریخ سینمای ایران با هزینه تقریبی ١١٦ میلیاردی به پایان رسید و تصاویر فیلم سه ساعتی مجید مجیدی کارگردان صاحب‌سبک ایرانی این روزها بر روی پرده سینماهای کشور دیده می‌شود.

فیلمی که طبیعتا انتقادها و حمایت های بسیاری را تاکنون و نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان به جهت برداشت‌های تاریخی متفاوت از ١٢ سال اول زندگی حضرت محمد (ص) برانگیخته است.
اولین پروژه بین‌المللی سینمای ایران، فارغ از موفقیت، یک امتیاز بزرگ دارد و آن هم ورود ایران به جغرافیای سینمایی جهان، یعنی ساخت فیلمی با استاندارهای تکنیکی بالا و صرف هزینه‌های هالیوودی- بالیوودی که خود یک موفقیت برای سینمای ایران است. موفقیتی که پیش از این تنها در محتوا و به صورت اتفاقاتی نادر برای فیلم‌های عباس کیارستمی، جعفر پناهی و اصغر فرهادی رخ داده بود. تا همین امروز که ١٧ روز از اکران این فیلم می‌گذرد، فروش ٥ میلیاردی فیلم تاریخی محمد رسول الله نشان از موفقیت نسبی این فیلم و فروش احتمالی ٣٠ میلیاردی این فیلم در ایران دارد.

رقمی که با فاصله زیاد و احتمالا تا سال‌ها لقب پرفروش‌ترین اثر سینمایی ایران را به خود اختصاص می‌دهد. امیدواری تهیه‌کنندگان و سازندگان این فیلم برای تامین هزینه‌ها و ساخت قسمت دوم فیلم، فروش بین‌المللی این اثر در کنار افزایش زمان اکران در ایران است. اتفاقی که شاید نتواند هزینه‌های ساخت این فیلم را جبران کند اما ساخت ماندگار شهرک سینمایی محمد رسول الله در قم، حضور فیلم‌بردار اسکاری، ویتوریو استورارو و آهنگ‌ساز اسکاری، آر. رحمان در این پروژه برای سینمای ایران یک فرصت کم‌نظیراست. امیدوارم اولین همکاری جدی سینمای ایران با سینمای جهان آینده‌ای خوبی را برای پرده‌های نقره‌ای سینمای ایران در پی داشته باشد.

*منتقد سینما و تلویزیون