مدیریت پروژه چابک؛ حلقه مفقوده صنعت ساختمان ایران

محمد مهدی منایی کارشناس مهندسی عمران، کارشناس ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و اشتنبایس برلین و دانشجوی دکترای مدیریت اجرایی واحد علوم و تحقیقات است. وی از مدیران خوشفکر و ایده پرداز و مدیر عامل گروه ساختمانی"من سان" است. وی معتقد است نگرش نوآورانه، اصولی، تکنولوژیک و هنرمندانه به ساخت و ساز و سیستم‌های اجرایی و مهندسی پایه‌گذاری شده در گروه ساختمانی"من سان"، پروژه‌هایی را با تفاوت‌هایی آشکار، چه از منظر کیفیت ساخت و چه از منظر مدرن و شیک بودن فراهم نموده است. در آستانه برگزاری هفدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان و برای آشنایی بیشتر با مدیریت مجموعه موفق و ارزشمند «گروه ساختمانی من سان» به گفت وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آقای مهندس لطفا درباره گروه ساختمانی من سان توضیح دهید؟

از حدود ۱۰ سال قبل این مجموعه را راه‌اندازی کردیم. سعی کردیم از ابتدا زیر ساخت‌ها را مهندسی شده تعریف کنیم. اولین چیزی که به آن توجه کردیم سیستماتیک بودن کارها و انجام استاندارد فرآیندها بود و توجه ویژه‌ای داشتیم که یک قدم در بحث‌های آموزشی، فنی و اجرایی جلوتر از سایرین باشیم. بدین منظور برنامه ریزی مدونی صورت گرفت و در ابتدا آموزش پرسنل در فرآیندهای ساختمانی، طراحی و مباحث فنی را مدنظر قرار دادیم که خروجی آن، مجموعه‌ای از تیم‌های منسجم بود که شکل جدیدی از ساختمان سازی را دنبال می‌کرد. در سیستم‌های خود علاوه بر انجام امور مطابق با استانداردها، به دنبال نواوری در کلیه فرآیندها و بخش‌ها و در نهایت مدرن سازی کل سیستم‌ها بوده‌ایم و این تفاوت را در عمل ایجاد کرده‏ایم؛ شاهد این موضوع پروژه‌های اتمام یافته و استقبال گسترده مخاطبان این ساختمان‌ها و در نهایت تامین رضایت کارفرمایان و مصرف کنندگان آن است. ساختار شرکت را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که کمترین میزان خطا را در فرآیندهایمان داشته باشیم. به این منظور اطلاعات و داده‌ها را قبل از رسیدن به فاز اجرا کنترل می‏کنیم و اگر مشکلی وجود داشته باشد، آن را با گذاشتن جلسات متعدد با مشاوران و طراحان پروژه رفع می‏کنیم.

گروه ساختمانی من سان در چه زمینه‌هایی فعالیت می‏کند؟

گروه ساختمانی من سان در قالب یک پیمانکار عمومی ساختمانی علاوه بر ساخت پروژه‌هایی با کاربری مسکونی (ویلا تا بلند مرتبه) و اداری- تجاری، تیم‌های ویژه‌ای را جهت اجرای تخصصی مراکز تفریحی و اقامتی مانند هتل و مجموعه‌های درمانی و بیمارستانی جذب و آموزش داده است. در قسمت مسئولیت اجتماعی افتخار حضور در احداث بخشی از ساختمان پیوند بیمارستان مسیح دانشوری و یک مسجد در هشتگرد بصورت عام المنفعه را داشته ایم.

موضوعات مهمی که در پروژه‌ها مدنظر قرار می‏دهید را ذکر کنید؟

به اعتقاد بنده مهمترین حلقه مفقوده در پروژه‌های ساختمانی در ایران، موضوع مدیریت پروژه چابک و هوشمندانه است. در این مجموعه علاوه بر تمرکز به بخش‌های زیرمجموعه مدیریت پروژه شامل مدیریت کیفیت، زمان، محدوده، منابع انسانی، تدارکات، هزینه و ...، توجه خاصی به مقوله مدیریت یکپارچگی پروژه Project Integration Management داشته ایم. موضوع دیگری که امروزه بسیار حائز اهمیت است، بهینه سازی مصرف است. برای رعایت این موضوع سعی کردیم در پروژه‌های شرکت ساختمانی من سان، در بخش‌های آغازین پروژه و قبل از هرگونه تصمیم گیری پیرامون مصالح و اجناس مصرفی، آنالیز دقیقی از روش‌هایی که به صورت عمومی و اختصاصی برای هر پروژه امکان بهینه سازی داشته باشد انجام می‏شود.

در فاز نهایی پروژه و پس از تحویل این ساختمان‌ها تا یکسال خدمات رایگان مدیریتی و مهندسی ارائه می‏کنیم. خدماتی از جمله مونیتورینگ کامل تجهیزات و ملزومات و دستگاه‌های نصب شده و رفع عیب‌های احتمالی و در نهایت کسب دیدگاه‌ها و نظرات مصرف کنندگان نهایی و بررسی کارشناسی آنها، به این صورت که سیستم عملیاتی و خدماتی ساختمان نوساز را راه‏اندازی و به هیات مدیره جدید ساختمان تحویل می‌نماییم. پس از آن ۵ سال نیز خدمات پس از فروش ارائه می‌کنیم. شامل بازدید‌های دوره‌ای از پروژه و کنترل عملیاتی کارکرد بخش‌های مختلف ساختمان. همچنین یک دفترچه راهنما همزمان با تحویل ساختمان به ساکنین تحویل خواهد شد تا آگاهی‌های لازم نسبت به بخش‌های ساختمان خود را پیدا کنند و در موارد ضروری استفاده نمایند.

از گواهینامه‌ها و افتخارات گروه ساختمانی من سان بگویید؟

گروه ما موفق به دریافت گواهینامه‌ها و استانداردهای مطرح و معتبر متعددی شده که مهمترین آنها عبارتند از:

گواهینامه HSE-MS در رابطه به استاندارد سیستم‌های سلامت، ایمنی و مدیریت زیست محیطی

گواهینامه ISO ۱۰۰۰۶:۲۰۰۳ مربوط به سیتم‌های مدیریت کیفیت

گواهینامه ISO ۱۰۰۰۲:۲۰۱۴ مربوط به مدیریت کیفیت - رضایت مشتری

گواهینامه ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۸ مربوط به سیستم‌های مدیریت کیفیت

گواهینامه OHSAS۱۸۰۰۱:۲۰۰۷ مربوط به سیستم‌های ایمنی و سلامت

گواهینامه ISO ۱۴۰۰۱:۲۰۰۴ مربوط به سیستم‌های مدیریت محیط زیست

پروژه موناکو به عنوان یکی از پروژه‌های شاخص و مطرح شرکت من سان که در شمال تهران (پارک وی) واقع است، در سال ۹۵ در جشنواره «برندهای برتر و ساختمان برتر»، در بخش اجرا و سازه حائز دریافت جایزه برتر شد. پروژه نیلوفر هم، کاندید دریافت جایزه معماری شد.

درباره پروژه‌های شرکت توضیح دهید؟

پروژه‌های بهره برداری شده شرکت عبارتند از پروژه‌های نیلوفر، موناکو، آماتیس،‏ باغ رز، واریان. پروژه‌های در دست تحویل شامل پروژه فرانتیوم و پروژه ویکیتوریا پالاس می‌باشد. سایر پروژه‌ها نیز در مراحل اجرایی هستند. کاربری این پروژه‌ها مسکونی، اداری و تجاری بوده و از لحاظ عظمت پروژه و وسعت اجرا تنوع دارند. اکثر پروژه‌های اجرا شده به ویژه پروژه‌هایی مانند موناکو با متراژ تقریبی ۴۰۰۰ متر مربع شامل (پارکینگ طبقاتی، یک طبقه تجاری و ۶ واحد تک واحدی ۳۸۰ متری اداری)، فرانتیوم با زیربنای حدودا ۵۰.۰۰۰ متر مربع (شامل پارکینگ طبقاتی، هایپر مارکت، طبقات تجاری، فودکورت، طبقات اداری) که در مدت ۳۰ ماه از زمان شروع به اتمام رسیده است و به لحاظ کیفیت و سرعت اجرا رکورددار بوده است. ویکتوریا پالاس با زیربنای حدودا ۹۰۰۰ مترمربع (شامل پارکینگ، یک طبقه محوطه ورزشی و سالن سینما و بیلیارد، یک طبقه لابی و سالن مهمانی، ۱۱ واحد ۴۵۰ متر مربعی در طبقات و روف گاردن رویایی) و ... جزو پروژه‌های شاخص و مطرح می‌باشند.

مزیت‌های گروه ساختمانی من سان نسبت سایر شرکت‌ها چیست؟

در چند دسته بندی میتوان علت این تفاوت را بیان کرد:

۱- کیفیت: در گروه ساختمانی من سان، قبل از شروع کار با کسب اطلاعات کامل از پروژه، موارد مورد نیاز برای اصلاح را مشخص می‌کنیم که این باعث افزایش سرعت اجرا و کنترل کیفیت می‏شود (برخلاف سایر سازندگان). همچنین تیم قوی کنترل پروژه، نظارت کل پروژه و هماهنگی بین تیم‏های مختلف درگیر در پروژه را بصورت مدون بر عهده دارد. با زمان بندی دقیق باعث کنترل و به حداقل رساندن ریسک کارفرما می‏شویم. در بحث‏های مالی نیز سعی می‏کنیم قبل از ورود به پروژه مدیریت هزینه کنیم. همچنین تیم کنترل کیفیت، بصورت دوره‌ای فعالیت‌های انجام شده را مرحله به مرحله کنترل و تایید می‏کند.

۲- ساختمان‌های ایمن: شرکت من سان نگاه بسیار مضاعف و نگرش سخت گیرانه‌ای نسبت به ایمنی سازه‌های اجرایی توسط این مجموعه دارد. ساخت پروژه‌ها با تامین ایمنی بالا و استاندارد در مقابل حریق و کنترل‌های مربوطه و اعلام و اطفاء حریق، دغدغه ماست. در تمامی فرآیندهای ساخت از آغاز تا تحویل پروژه، بحث‌های ایمنی و HSE برای ما بسیار مهم است و کمترین حوادث را در پروژه‌های اجرا شده داشته ایم.

۳- ساختمان سبز: بخشی را ایجاد کرده‌ایم که امکان استفاده از انرژی‏های نو را با توجه به امکانات و اقتضائات پروژه مشخص می‏کند. در بحث انتخاب متریال، شامل روشنایی‏ها، سیستم‏های سرمایشی و گرمایشی، هوشمندسازی موتورخانه، پنل‌های خورشیدی، متریال مناسب در تبادل حرارتی، عایق بندی‏ها و سیستم‌های مدیریت مصرف، تجربه ارزشمندی داریم.

۴- منابع انسانی: پرسنل شرکت را بصورت دوره‌ای ارزیابی و ‏آموزش می‏دهیم. بر این اساس نیروهای حرفه‌ای را تربیت می‏کنیم که در نتیجه خروجی کار با استاندارد بالا خواهد بود.

۵- مستند سازی مراحل ساخت پروژه: از کلیه مراحل اجرایی پروژه مستندسازی (تهیه تصاویر و فیلم‌های مراحل مختلف) می‏شود تا بهره برداران از تمامی مراحل مطلع شوند و حس اطمینان را در آنها ایجاد کنیم.

مدیریت پروژه چابک؛ حلقه مفقوده صنعت ساختمان ایران

مدیریت پروژه چابک؛ حلقه مفقوده صنعت ساختمان ایران

مدیریت پروژه چابک؛ حلقه مفقوده صنعت ساختمان ایران

مدیریت پروژه چابک؛ حلقه مفقوده صنعت ساختمان ایران

مدیریت پروژه چابک؛ حلقه مفقوده صنعت ساختمان ایران

مدیریت پروژه چابک؛ حلقه مفقوده صنعت ساختمان ایران

مدیریت پروژه چابک؛ حلقه مفقوده صنعت ساختمان ایران