سارقان در کمین مغز متفکر خودرو
سرقت ای.سی.یو یا مغز متفکر خودرو، یکی از معضلات صاحبان برخی خودروهای داخلی است. این معضل هنگامی که با قیمت بالای این قطعه و همچنین کمبود آن در برخی نمایندگی‌ها گره می‌خورد، بیش از پیش صاحبان خودرو را به دردسر می‌اندازد. شاید در خبرها شنیده باشید یا اصلا خود شما به‌عنوان قربانی سارقان این قطعه بدانید که سرقت این قطعه حساس در خودرو، در مدت‌زمانی کمتر از یک دقیقه برای سارقان انجام می‌شود. این یک دقیقه، اما برای خودرو می‌تواند فاصله‌ای به اندازه کار کردن یا کار نکردن خودرو باشد زیرا ای.سی.یو یا کامپیوتر خودرو واحد کنترل الکترونیک خودرو است و نقش هدایت و کنترل یک خودروی انژکتوری را بر عهده دارد.
طی سال‌های گذشته خودروهای انژکتوری به‌دلیل عملکرد بهتر و توانایی پاس کردن استانداردهای آلودگی، به‌طور کامل در تمام دنیا جایگزین خودروهای کاربراتوری شده‌اند (اتفاقی که در صنعت خودرو ایران نیز رخ داد) و مغز این سیستم نیز ای.سی.یو است.
عملکرد این قطعه در خودرو از آنجا بسیار با اهمیت است که با توجه به سنسورهایی که به موتور متصل است وضعیت و شرایط خودرو را تحلیل کرده و پاسخ‌های لازم را به خروجی‌ها که عبارتند از انژکتورها، جرقه‌زن‌ها و... ارسال می‌کند.
اما همان‌طور که اشاره شد، سرقت این قطعه حساس در خودرو به دلیل قیمت بالایی که در بازار دارد، طی ماه‌های گذشته رواج بسیاری یافت و تبدیل به یکی از دغدغه‌های خودروسازان و پلیس شد. با رشد میزان سرقت این قطعه از خودرو، بازار استوک ای.سی.یو نیز با رونق همراه شد، به این ترتیب تعداد زیادی از این قطعه‌های سرقتی به بازار قطعات استوک برده شده و با قیمتی کمتر از قیمت نمایندگی به فروش می‌رسید.
در واقع بسیاری از مالباختگان برای تهیه قطعه‌ای که از روی خودرویشان دزدیده شده بود، در بازار قطعات استوک پولی پرداخت کرده و آن را بار دیگر روی خودرو نصب می‌کردند.
رونق بازار قطعات استوک خصوصا ای.سی.یو در حالی است که قیمت این قطعه در بازار استوک حتی تا ۵۰ درصد کمتر از قیمت این قطعه در نمایندگی‌ها است، اما با توجه به رشد سرقت این قطعه، خودروسازها چه چاره‌ای برای این معضل اندیشیده‌اند؟ از سویی با توجه به رشد سرقت‌ها و شکل‌گیری بازارهای قطعات استوک در پی این ماجرا، مالباختگان باید برای تهیه قطعه مورد نیاز خود چه کار کنند؟ بازار استوک‌ها را که ارزان‌تر است انتخاب کنند یا به نمایندگی‌های مجاز خودروسازان مراجعه کنند؟
امکان سرقت ای.سی.یو از بین می‌رود؟
در حالی که افزایش سرقت ای.سی.یو باعث شد تا مردم به سمت راه‌کارهایی مانند تهیه محافظ ضد سرقت ای.سی.یو یا تهیه قفل کاپوت رو بیاورند، خودروسازان نیز برای پیشگیری از این روند به فکر افتاده و راه‌حل‌هایی برای آن در نظر گرفتند.
در حالی که خودروسازان پیش از این محکم‌تر کردن قفل‌های کاپوت یا تغییر جای ای‌.سی.یو در خودرو را راه حل مناسبی برای پیشگیری از سرقت این قطعه نمی‌دانستند و از سویی قطعاتی که مردم برای جلوگیری از سرقت ای.سی.یو روی خودروی خود نصب می‌کردند قطعات خودرو را با مشکلاتی همراه می‌کرد، اخیرا مدیرعامل ایساکو اعلام کرده است با تمهیدات اندیشیده شده زمینه سرقت قطعه ای.سی.یو خودرو پژو 206 از بین خواهد رفت.
علی نمکین چندی قبل در حاشیه نمایشگاه خودرو تبریز اظهار کرد: بالاتر بودن قیمت قطعه ای.سی.یو از دیگر قطعات باعث شد که سارقان این قطعه را دزدیده و با قیمت پایین‌تری در بازار بفروشند. او با بیان اینکه با پلیس آگاهی مذاکره کرده‌ایم تا این قطعه به هیچ‌وجه به صورت متفرقه در بازار آزاد عرضه نشود، تاکید کرد:‌ ای.سی.یو قطعه‌ای است که هنوز تولید داخل نشده است.
اما به گفته مدیرعامل ایساکو در زمینه موضوع سرقت قطعه ای.سی.یو خودرو پژو 206 دو راهکار اندیشیده شده است که راهکار اول ایجاد تغییراتی برای کاهش امکان سرقت این قطعه و جلوگیری از این کار است و راهکار دوم نیز اندیشیدن تدابیر لازم برای تامین این قطعه است؛ به‌گونه‌ای که اگر در نمایندگی خدمات پس از فروش این قطعه موجود نباشد، از طریق امداد ویژه ظرف 24 ساعت این قطعه تامین خواهد شد.
خرید قطعات استوک، بازی با جان
نمکین در حالی از دو راهکار یاد شده برای پیش‌گیری از سرقت ای.سی.یو می‌گوید که عقیده دارد تهیه این قطعه از بازار قطعات استوک به نوعی بازی با امنیت و سلامتی سرنشینان یک خودرو است. او در این زمینه می‌گوید: به عقیده من این بحث قیمتی است که مردم را به استوک‌فروشی‌ها می‌کشاند درحالی‌که مردم باید بدانند قطعه حساسی مانند ای.سی.یو که ارتباط زیادی با امنیت خودرو دارد، فقط باید از زنجیره رسمی تامین شود؛ زیرا با گارانتی و تاییدیه‌های استانداردی همراه است.
او در ادامه با اشاره به اینکه اصلا مشخص نیست قطعه‌ای که در استوک‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد از کجا آمده و خوب کار می‌کند یا خیر، در رابطه با چرایی شکل‌گیری استوک‌‌فروشی‌ها می‌گوید: باز هم تاکید می‌کنم که تنها دلیل شکل‌گیری و رشد استوک‌فروشی‌ها بحث قیمتی است.
نمکین در ادامه می‌گوید: بخشی از قطعاتی که در استوک‌فروشی‌ها فروخته می‌شود سرقتی هستند، طبیعی است شخصی که قطعه‌ای سرقتی در دست دارد بخواهد آن را هرچه سریعتر و با قیمتی ارزان به فروش برساند پس حتی شده نصف قیمت بازار رسمی حاضر به فروش آن می‌شود در حالی که هیچ تضمینی روی کیفیت آن قطعه وجود ندارد و تنها مزیت آن قیمت پایین است، در رابطه با قطعه‌ای مانند ای.سی.یو نیز شاهد چنین اتفاقی هستیم.
به عقیده نمکین هرچقدر هم که قطعه‌ای مانند ای.سی.یو در بازار قطعات استوک و نمایندگی‌های فروش اختلاف چشم‌گیر قیمتی داشته باشد، اصلا نمی‌توان این دو را با یکدیگر مقایسه کرد؛ زیرا کیفیت و امنیت این دو با یکدیگر قابل مقایسه نیست. او در ادامه می‌گوید: قیمت ارزان برای قطعه‌ای با این حساسیت اصلا مزیت محسوب نمی‌شود زیرا این قطعه قرار است روی خودرویی ۲۰ یا ۳۰ میلیون تومانی نصب شود پس باید کیفیت لازم را داشته باشد، از آن مهم‌تر ممکن است آن قطعه‌ سرقتی باشد در این صورت چنانچه قطعه‌ سرقتی ردیابی شود، شخص خریدار آن قطعه که آن را از استوک‌فروشی‌ها تهیه کرده است مجرم شناخته می‌شود.
با تمام این تفاسیر باید دید راهکارهای خودروسازان برای پیشگیری از سرقت مغز متفکر خودرو چاره‌ساز خواهد بود یا اینکه مردم باید همچنان به سرقت خودروهای خود یا استفاده از قطعاتی مانند قفل ضدسرقت یا قفل کاپوت که صدماتی به خودرو وارد می‌کنند تن دهند؟