آینده نگری ، تحقیق و توسعه و نوآوری ، جهانی اندیشیدن
عشق به صنعت و تولید ، انگیزه یونس ژائله در بنیانگذاری واحدی بود که هم اینک به عنوان یکی از عظیم ترین واحدهای تولید صنایع غذایی کشور و خاورمیانه به جهانیان معرفی شده و اعتبار جهانی برای صنعت غذای کشور کسب نموده است .
به رغم وجود تعداد زیاد واحدهای صنعتی شیرینی و شکلات مشهور در کشور و باحضور نام‌های قدیمی و مقتدر در بدو تاسیس شرکت، شیرین عسل بر این باور بود که امروز صنعتگران نواندیش نیازمند آموزش خود برای شرکت در جهشی نو و پرچالش هستند؛ نکته ای که بسیاری از متفکران و اندیشمندانی که به روح «خلاقیت و نوآوری» پی برده اند ، آن را «بازانگاری» نامیده‌اند.
وی، با حداقل امکانات و با اندیشه ای ژرف، غنی و ملهم از روحیه کارآفرینی، برای بازانگاری در صنعت غذا، فراهم سازی امکان تامین امنیت غذایی در کشور و بسترسازی تامین و توزیع محصولات غذایی سالم آمده بود.

براین اساس و در راستای نوآوری در صنعت غذا و فراهم سازی امکان تولید محصولات غذایی سالم، مغذی و مرغوب، گروه شیرین عسل طی سالیان متمادی با توسعه رویکرد استراتژیک تجمیع افقی ( Horizontal ) و تجمیع عمودی ( Vertical )، جهت تولید پودر، کره و خمیر کاکائو که از مواد اولیه استراتژیک در صنعت شیرینی و شکلات محسوب می‌شوند، مجتمع عظیم فرآوری دانه های کاکائو را در تبریز احداث نمود. از سوی دیگر، گروه صنایع غذایی شیرین عسل علاوه بر تولید انواع شیرینی و شکلات و در راستای تکمیل سبد مصرف خانوار، با ایجاد مجتمع کشت و صنعت عظیم آذربایجان خاوری اقدام به تولید شیر، لبنیات،کنسانتره، انواع آبمیوه‌های طبیعی، رب و سس گوجه فرنگی، تخم مرغ، پودر سیب زمینی و غیره نمود.

در عین حال به رغم وجود تحریم‌ها، گروه صنایع غذایی شیرین عسل با سرسختی، نه تنها طرح‌های توسعه خود را ادامه داد بلکه توسعه صادرات را نیز محقق ساخت. ضمنا با توجه به سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های عظیم بسته بندی، امکان تولید انواع فیلم‌های بسته بندی و کارتن‌های مورد نیاز فراهم گردید. درنهایت با توسعه شبکه پخش و توزیع سراسری کالا در اقصی نقاط کشور و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره ای، امکان دسترسی عموم به محصولات شیرین عسل فراهم شد. همچنین در راستای سرمایه‌گذاری در منابع انسانی، تربیت و پرورش نیروی انسانی موردنیاز در علوم و فناوریهای روز جهان، دانشگاه شیرین عسل احداث گردید.

یونس ژائله ، نیک می دانست که هزاره سوم را باید دوران شتاب نامید و زمان و سرعت به عوامل بسیار مهم در عرصه رقابت تبدیل شده اند. او شک نداشت که دوران جزایر صنعتی به پایان رسیده است و دیگر هیچ بنگاه اقتصادی در حصار مفاهیم سنتی و باورهای منسوخ احساس امنیت نخواهد کرد. به همین دلیل، به رغم وجود دشواریها و چالش‌های ناشی از تحریم‌ها، استمرار تولید و استراتژی توسعه صادرات با سرسختی تمام دنبال شد؛ حرکت‌هایی که موجب شد گروه شیرین عسل، نه تنها سالیان متمادی به عنوان صادرکننده نمونه شناخته شده و معرف اعتبار صنایع غذایی کشور در بازارهای جهانی گردد، بلکه قادر باشد به عنوان تنها «صادر کننده ممتاز کشور» در دوران سی ساله پس از انقلاب اسلامی شناخته شود. علاوه براین‌ها، آقای یونس ژائله بنیان‌گذار گروه صنایع غذایی شیرین عسل با توجه به سوابق درخشان و فعالیت‌های تولیدی و تجاری گسترده ای که به انجام رسانده است، از سوی سازمان تجارت بین الملل و سازمان همکاری اسلامی، در سال جاری به عنوان تنها شخصیت ایرانی لایق دریافت جایزه «نخبگان اقتصادی جهان اسلام» شناخته شد و این جایزه ارزشمند را از طرف آنها دریافت کرد.

هنگامی که در جهان صنعت، به نام‌هایی معروف و ماندگار برمی خوریم، نام هایی که در سطح استانداردهای جهانی متجلی می شوند، فراتر از مرزهای جغرافیایی پیش می روند و از بیشترین میزان محبوبیت و اعتبار نزد مصرف کنندگان برخوردار می‌گردند ، در می‌یابیم که عواملی بیش از سرمایه‌های مادی باعث شده که به این موفقیت‌ها دست یابند؛ عواملی همچون «اندیشه‌های ژرف»، « آینده نگری»، «تحقیق و توسعه و نوآوری» و «جهانی اندیشیدن». شیرین عسل یکی از همین نام‌های شاخص است که با پشتوانه جهت‌گیری های راهبردی مدیریت کارآفرین و کوشش‌های پیگیر کارکنان خود جایگاه ارزشمندی در صنعت غذا در داخل و خارج از کشور کسب نموده است . دنیای متحول امروز سکون، کهنگی و ایستایی را نفی کرده و هر روز پدیده ای نو ، ایده ای جدید و خواسته ای متفاوت در صنایع غذایی پیش رو مانند شیرینی و شکلات متجلی می‌شود.

حرکتی که شیرین عسل آغاز کرده است ، ادامه دارد؛ چرا که اندیشه و تفکر نوآوری و پیشرفت آن به خصوص در دوران حساس پساتحریم ادامه داشته و شیرین عسل ، هرگز بازاندیشی و نواندیشی را خصوصا در شرایط حساس پس از تحریم متوقف نخواهد کرد . شیرین عسل همواره به آینده می‌نگرد، اشتغالزایی، افزایش ثروت‌های ملی، افزایش تولید ناخالص ملی، توسعه صادرات محصولات غیرنفتی و عزت و سعادت میهن همواره بر اندیشه ها و تفکرات گروه شیرین عسل مستولی است.

www.shirinasal.com