سالیانه 6 میلیارد دلار سرمایه از اصفهان خارج می شود
کمند چوبینه - سفر حسن روحانی به ایتالیا و فرانسه را می توان سرآغاز دوباره روابط ایران و اروپا دانست. سفری که نه تنها در داخل کشور بازتاب داشت بلکه تمام خبرگزاری های بین المللی به تحلیل آن پرداختند.روحانی در این سفر تنها نبود و یک هیات بلندپایه ۱۵۰ نفری متشکل از دو معاون رییس جمهور، ۹ وزیر، و تعدادی از معاونانشان و حدود ۹۰ چهره اقتصادی و کارآفرین وی را همراهی کردند تا عزم جزم ایران برای آغاز فصل جدیدی از مناسبات سیاسی و اقتصادی با جهان بعد از رفع تحریم ها و اجرای برجام را نشان دهند. نکته قابل توجه در سفر اروپایی رئیس جمهوری ایران همراهی هیات بلندپایه اقتصادی بود. هیاتی که پا به پای مراودات دیپلماتیک برای رایزنی های اقتصادی با تجار اروپایی مذاکره کرد.
یکی از مهم ترین بخش های سفر رییس جمهور به ایتالیا وقتی بود که به امضای ۱۴ سند همکاری رسید. ایتالیا که در تلاش است با باز شدن دروازه‌های بازار ایران در دوران پساتحریم، برای بهره برداری از فرصتها به سرعت وارد عمل شود، در سفر رییس جمهور به رم توافق‌هایی به ارزش حدود ۲۰ میلیارد یورو (۲۲ میلیارد دلار) با ایران امضا کرد. این توافق‌ها که صنایع مختلف از گاز طبیعی تا راه آهن پرسرعت را دربرمی‌گیرند پس از دیدار میان حسن روحانی، رییس جمهور کشور و ماتئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا در مراسمی در رم به امضا رسیدند. سفر رییس جمهور به فرانسه هم منجر به امضای ۲۰ سند همکاری میان ایران و پاریس شد. قراردادهایی به ارزش حدود ۳۰ میلیارد یورو(۳۳) میلیارد دلار) میان دو کشور به امضا رسید که شامل توافق های همکاری با شرکتهای پژو، سیتروئن، ایرباس و توتال بود. توافق برای خرید ۱۱۴ هواپیمای مسافربری تجاری با ایرباس، توافق برای توسعه فرودگاه‌ امام خمینی(ره) با شرکت ADP ، توافق برای طراحی و ساخت ترمینال‌های جدید فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان ،توافق دریایی برای همکاری در زمینه‌ راه و پایانه‌های خطوط کشتیرانی، یادداشت تفاهم همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شرکت سانوفی، امضای توافق نفتی با کمپانی توتال از جمله این قراردادها بود. اما باز شدن درهای اقتصاد و سیاست ایران به روی غرب می تواند نگرانی هایی را در بدنه خصوصی اقتصاد ایجاد کند. بخش خصوصی که در تمام سال های تحریم به سختی سرپا نگه داشته شد. شاید نگران یک رقابت نابرابر میان خود و سرمایه داران غربی است.

مخالفان دستشان از منافع تحریم کوتاه شده است
علی نادری، فعال اقتصادی و مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان در گفتگو با دنیای اقتصاد در رابطه با سفر اروپایی روحانی و دستاوردهای آن می گوید: باید برای اجرایی شدن برجام از دولت روحانی تشکر کرد و البته فراموش نکرد که بخش خصوصی همواره خواهان رابطه دوستانه ایران و جهان بوده است. وی همچنین معتقد است: در صد سال اخیر تاریخ ایران و بعد از ملی شدن صنعت نفت شاید این اولین بار است که ایرانیان طعم حقیقی دیپلماسی را چشیدند و این دستاورد بزرگی است و مخالفانی که پای منافع تحریم نشسته بودند دستشان کوتاه شده است.نادری می افزاید: باید در شرایط جدید جلوی واردات بی رویه و در نتیجه آن به خطر افتادن منافع ملی را بگیریم و با هوشمندی وارد بازارهای جهانی شویم. فعالین اقتصادی و دولت نباید اجازه دهند که کاسبان تحریم در شرایط فعلی به وارد کنندگان اجناس تبدیل شوند و دوباره سودهای کلان به جیب بزنند. این فعال اقتصادی همچنین تصریح می کند: باید اقدامات درست دولت را حمایت کنیم اما این حمایت به معنای انتقاد آگاهانه نیست. افراد صاحبنظر و کارشناس و کسانی که عمق رابطه ایران با دنیا را تحلیل می کنند باید وارد صحنه شوند.

در پسا تحریم تولیدات داخل را کنار نزنیم
مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان در رابطه با فاینانس و جذب حمایت های مالی معتقد است: فاینانس به طور عام برای شرکت هایی با ماهیت دولتی و یا شبه دولتی، چه در دوران تحریم و چه در دوران پسا تحریم بسیار خطرناک و نسنجیده است. ایران در زمان تحریم دارای الگوهایی شده و تجربیات ارزشمندی در زمینه خودکفایی به دست آورده و اکنون وقت کنار زدن الگوهای سازنده داخلی نیست.نادری تاکید می کند: اگر به دلیل رابطه با غرب توان داخلی نادیده گرفته شود به بیست سال قبل بازگشته ایم که فقط پروژه ها به شرکت های خارجی واگذار می شد و امروز شرکت های توانمند زیادی در ایران هستند که حداقل ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز کشور را می توانند تولید کنند.وی می افزاید: ما نیازمند تکنولوژی های نوین دنیا هستیم و البته با کمک شرکای خارجی در صنایع عظیم می توانیم به روند پیشرفت سرعت ببخشیم. نمونه بارز آن را می توان در فولاد مبارکه اصفهان، فولاد صبا، فولاد چهارمحال، هرمزگان و .... دید که با محوریت شرکت های ایرانی و مشارکت خارجی به دستاوردهای ارزنده ای رسیده اند. همکاری سنجیده با سرمایه گذاران خارجی هزاران شغل در کشور ایجاد خواهد کرد.وی همچنین ادامه می دهد: اگر کارفرمای ایرانی مستقیما و بدون واسطه با سرمایه گذار خارجی وارد تعامل شود بدون اینکه توان داخلی در زمینه تولید را در نظر بگیرد یک گناه نابخشودنی است و نباید دولت وارد این چالش بحث برانگیز شود.اگر بدون یک مناقصه داخلی و بین المللی با شرکت های خارجی تفاهمنامه امضا کنیم کاری خطرناک و زیان ده انجام داده ایم.

آرزوی دولت ورود سرمایه گذار خارجی به ایران است
نادری می افزاید: آرزوی دولت ورود سرمایه گذار خارجی به ایران است زیرا از این طریق و با تکیه بر توان داخلی و نیروهای تحصیلکرده و جوان کشور می تواند پروژه ها را در مسیر حرکت قرار دهد. در شرایط فعلی دولت باید دست واسطه ها و دلالان و کسانی که خواهان سودهای سرشار از طریق واردات بی رویه هستند را کوتاه کند تا تولید کننده داخلی متضرر نشود.نادری در رابطه با ورود بانک های اروپایی به ایران معتقد است: بانک های اروپایی و معتبر باید مستقیما با بخش خصوصی در رابطه باشند و نه دولتی زیرا اگر نقش دولت پر رنگ باشد بدنه دولتی بزرگ می شود و شرکت های غیر خصوصی وارد میدان می شوند.این فعال اقتصادی در رابطه با تاثیر لغو تحریم ها بر استان اصفهان نیز می گوید: ما دولت را جدا از بخش خصوصی و مردم نمی دانیم و این نکته بسیار مهمی است و فعالین اقتصادی اصفهان نیز از اقدامات دولت حمایت می کنند و در سفر اخیر رئیس جمهوری به فرانسه و ایتالیا چند تن از فعالین اقتصادی استان اصفهان حضور داشتند.وی تاکید می کند: همه فعالین اقتصادی استان بر این نکته تاکید دارند که صنعت توریسم در اصفهان باید در اولویت قرار بگیرد. این صنعت پاک و بدون ضرر است و اشتغالزایی سریع و گسترده ایجاد می کند که البته قرارداد با شرکت هواپیمایی ایرباس و تجهیز فرودگاه اصفهان نیز در همین راستا در سفر فرانسه به امضا رسید.عضو اتاق بارزگانی در ادامه افزود: در سفر ایتالیا نیز در جهت توسعه گردشگری قراردادهای خوبی با شرکت ها و بنگاه های توریستی منعقد شده است که در تمام این قراردادها مرکز اصلی جذب توریست، شهر اصفهان است. وی تاکید می کند: متاسفانه اصفهان سرمایه گریزی دارد و به طور متوسط سالیانه چیزی حدود 5 یا 6 میلیارد دلار سرمایه از این شهر خارج می شود که یا به استان های دیگر می رود و یا کلا از کشور خارج می شود.