فعالان بازار مسکن با اعلام اینکه قیمت مسکن در تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور طی فصل پاییز حداقل 10 درصد و حداکثر 25 درصد کاهش پیدا کرد، درباره شروط نزولی‌ ماندن قیمت‌ها در بازار ملک معتقدند: برنامه‌های اقتصادی دولت در دو حوزه «اقتصاد کلان» شامل نحوه برخورد با تورم و نقدینگی و همچنین «اقتصاد مسکن» شامل نحوه اقدام برای تامین مسکن کم‌درآمدها و ترمیم قدرت خرید میان‌درآمدها مسیر آتی قیمت را مشخص خواهد کرد.
در این باره رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اعلام کرد: رکود دامنه‌دار پاییزی مسکن باعث شده تا قیمت‌ها در فاصله شهریورماه تا پایان آذرماه از ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. هم‌اکنون بازار مسکن از یک ثبات نسبی برخوردار است و بر این اساس احتمال افزایش قیمت‌ها تا پایان سال وجود ندارد.حسام عقبایی رونق اقتصاد کشور، تمهیدات وزارت راه و شهرسازی و ارائه تسهیلات بانکی را سه شرط تداوم سیر نزولی قیمت‌ها دانست و افزود:‌ دراین‌صورت توقع داریم کف قیمت مسکن پایین‌تر بیاید که این کاهش قیمت‌ها به‌نفع مردم، جامعه، اقتصاد و گردش مالی است.
عقبایی با اشاره به اینکه قیمت‌ها در آبان‌ماه به کف رسیده است، ابراز امیدواری کرد: دولت بتواند با ایجاد فضای کنترلی در بازار و تمهیدات بیشتر در حوزه تولید، کف قیمت مسکن را از وضعیت کنونی نیز بیشتر کاهش دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد: قیمت مسکن بعد از رشد ۵۷ درصدی در بهار امسال، اگرچه به‌رغم کاهش ممتد قیمت در ماه‌های اخیر، هنوز به زمان پیش از شروع سال۹۲ برنگشته اما امیدواری به ادامه این روند کاهشی باعث خواهد شد، انتظار روانی در بازار شکل گرفته و باز هم از تورم موجود کاسته شود. تا پیش از پاییز قیمت مسکن حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافت. این به آن معنا است که علاوه بر از بین رفتن حباب ۲۰ درصد قیمت، مسکن ۵ درصد دیگر نیز ارزان شده است. تحلیل‌های مختلفی درباره دلیل سقوط آزاد قیمت مسکن مطرح می‌‌شود که محتمل‌ترین آنها کاهش قدرت خرید مردم به‌واسطه رشد جهش گونه قیمت مسکن در نیمه دوم سال گذشته و بهار امسال است. در ۹ ماه سپری شده از سال ۹۲ معاملات مسکن به پایین‌ترین سطح رسیده و آمار خرید و فروش از روزانه حدود ۱۵ هزار فقره (میانگین سال گذشته) به حدود ۵۰۰۰ فقره کاهش یافته است. با وجود کاهش قابل ملاحظه قیمت‌ها، اما خریداران واقعی مسکن یعنی افرادی که برای سکونت در آپارتمان خریداری شده وارد بازار می‌شوند، همچنان دست نگه داشته‌اند و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. این انتظار تا کنون به‌خوبی توانسته معادلات بازار مسکن را به نفع تعدیل قیمت تغییر دهد و بر‌خلاف سناریو پردازی‌های دلالان مسکن، بازار همچنان آرام است. اما انتظار خریداران کاسه صبر مالکان را لبریز کرده و آنها از هر مکانیزمی برای فروش ملک خود استفاده می‌کنند. برخی فعالان بازار مسکن کاهش ۵ درصدی قیمت‌ها افزون بر حباب قیمتی را نتیجه صبر خریداران و تخفیف مالکان برای فروش می‌دانند.
به‌هرحال با وجودی که برنامه‌های بخش مسکن دولت و وزارت راه و شهرسازی همچنان نامشخص است، اما بازار مسکن بی‌تفاوت به تمام پارامترهای تاثیرگذار در آن، روزهای تقریبا آرامی را در آستانه زمستان سپری می‌کند. در این بین برخی کارشناسان نیز معتقدند، دستور آزادسازی معاملات مسکن مهر که آخوندی وزیر راه و شهرسازی وعده تحقق آن را در آینده نزدیک داده است، با افزودن حجم قابل توجهی از مسکن به بازار عرضه می‌تواند در کاهش بیشتر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.براین اساس چنانچه خرید و فروش مسکن‌مهر آزاد شود، این آپارتمان‌ها همچون املاک معمولی به ظرفیت معاملاتی بازار اضافه می‌شوند و باعث تعدیل بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. در همین اطراف شهر تهران بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی مهر تاکنون تحویل افراد شده که با آزادشدن معامله آنها، این امکان برای ساکنان فعلی تهران به‌وجود می‌آید، با مراجعه به اطراف پایتخت از این آپارتمان‌ها خریداری کنند.رییس کمیسیون عمران مجلس در این باره معتقد است: با آزادسازی معاملات مسکن مهر و امکان ایجاد خرید و فروش واحدها، تغییرات مثبتی در بخش مسکن مهر ایجاد می‌شود، اما هرگز این آزادسازی معاملات، افزایش قیمتی در بر نخواهد داشت.
مهدی هاشمی با اشاره به اینکه واحدهای مسکن مهر با ارزش افزوده پس از ساخت همراه شده‌اند، گفت: این ارزش افزوده ایجاد شده افزایش قیمتی در خرید و فروش این واحدها ندارد و اثر منفی در بازار ایفا نمی‌کند.