در تیررس اون

درحالی‌که در آمریکا روز چهارم ژوئیه به مناسبت روز استقلال آتش‌بازی می‌کردند، درست در شرقی‌ترین نقطه دنیا نیز کره‌شمالی دست به یک آتش‌بازی بزرگ زد. این کشور در همین روز، یک موشک را آزمایش کرد که به‌نظر می‌رسید با موشک‌های آزمایش شده دیگر تفاوتی نداشته باشد اما ساعاتی پس از شلیک آزمایشی این موشک اعلام شد که این موشک از نوع قاره‌پیما بوده و حالا آمریکا نیز در تیررس کره‌شمالی قرار گرفته است.

کارشناسان می‌گویند با چنین پیشرفتی در صنایع موشکی کره‌شمالی، بازی در شبه‌جزیره فرق خواهد کرد. حالا کره‌شمالی می‌تواند سرزمین اصلی آمریکا را هدف قرار دهد. بازی پیش از این به‌گونه‌ای بود که کره‌شمالی می‌توانست با برد موشک‌هایش پایگاه‌های آمریکایی را مورد هدف قرار دهد اما روز چهارم ژوئیه سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: حالا موشک‌های پیونگ‌یانگ به سرزمین مادر (Mainland) خواهد رسید. به گزارش آسوشیتدپرس کره‌شمالی روز سه‌شنبه ۴ ژوئیه، در آستانه روز جشن استقلال آمریکا یک موشک بالستیک هوآسونگ-۱۴ آزمایش کرد. این موشک نسبت به موشک آزمایش ‌شده قبلی مدت بیشتری پرواز کرده و سپس در آب‌های ژاپن فرود آمد.این آزمایش موشکی، جدیدترین آزمایش در میان مجموعه تست‌هایی است که می‌تواند کره-شمالی را قادر سازد موشکی با قدرت حمل کلاهک اتمی و با بردی تا خاک آمریکا بسازد. کره‌شمالی اعلام کرده که از بین بردن نیروهای دست‌نشانده کره‌جنوبی مثل آب‌خوردن است. سایت رسمی خبری کره‌شمالی هم اضافه کرد: «علاوه بر این هم اکنون ما قادر هستیم خاک آمریکا را نیز هدف قرار دهیم.»ترامپ بارها به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی خرده گرفته و آن را خطری برای امنیت منطقه ارزیابی کرده است. پیونگ‌یانگ اما تاکید می‌کند که این فعالیت‌های نظامی تنها جنبه بازدارندگی دارند و حضور آمریکا هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای خود عامل اصلی بی‌ثباتی منطقه است.

با وجود این کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی اعلام کرد که با این آزمایش، برنامه استراتژیک قابلیت تسلیحاتی کره‌شمالی که قرار دادن کلاهک‌های هیدروژنی و اتمی بر روی موشک‌های بالستیک بوده، تکمیل شده است. او گفت:‌ پیونگ‌یانگ تا زمانی که واشنگتن سیاست‌های خصمانه خود علیه ما را کنار نگذارد، برنامه تسلیحاتی خود را متوقف نخواهد کرد. در همان روز نیز خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام کرد: کیم‌جونگ‌اون درحالی‌که چشمانش از شادی برق می‌زد به مقامات، دانشمندان و تکنیسین‌های این کشور گفت که آمریکا از بسته هدایایی که ما مصادف با روز استقلال این کشور برایشان ارسال کردیم، خوشحال نخواهد شد. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی افزود: کیم‌جونگ‌اون به این مقامات دستور داد تا مرتبا برای آمریکایی‌ها از این بسته هدایای کوچک و بزرگ ارسال کنند. او وعده داد که هرگز دست از تسلیحات اتمی نکشد و مرتبا هدایای بیشتری از آزمایشات موشکی و اتمی برای واشنگتن ارسال کند.

این خبرگزاری افزود: این آزمایش الزامات فنی این موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید را در مرحله جداسازی، ورود مجدد کلاهک اتمی به جو و کنترل این کلاهک اتمی را با موفقیت محقق کرد.در همین حال نیروهای آمریکا و کره‌‌جنوبی در واکنش به آزمایش موشکی روز سه‌شنبه، چهارم ژوئیه کره‌شمالی یک نمایش قدرت برپا کردند به‌طوری که سربازان این دو کشور متحد موشک‌های دقیق «دیپ‌استرایک» را به آب‌های منطقه‌ای کره‌‌جنوبی پرتاب کرده‌اند.به گفته کارشناسان فعلا دو طرف دعوا به یکدیگر زور بازو نشان می‌دهند اما ادامه این روند عاقبت خوشی را برای این منطقه پدید نخواهد آورد.

مون جائه‌این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی هم دستور داد تا این مانور با همکاری آمریکا برگزار شود تا به کره‌شمالی واکنش جدی این دو کشور را نشان دهد. این در حالی است که «این» نسبت به سلف خود دیدگاه مثبت‌تری به پیونگ‌یانگ داشته و گفته بود که اولویت وی حل مناقشه با همسایه خود از طریق گفت‌وگو است. اما با آزمایش موشکی صورت گرفته ازسوی پیونگ‌یانگ لحن «این» کمی عوض شده و خواستار همکاری بیشتر با آمریکا شده است.رئیس‌جمهوری جدید کره‌جنوبی در حالی خواستار اتحاد بیشتر با آمریکا شده که پیش از این از حضور نظامی آمریکا در منطقه نیز انتقاد کرده بود.

در همین حال رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه آمریکا هشدار داد: هر کشوری که میزبان کارگران کره‌شمالی باشد و برای پیونگ‌یانگ کمک‌های اقتصادی یا نظامی فراهم کند یا در اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل ناکام باشد، به نوعی به این دولت خطرناک کمک کرده است. وی افزود: تمامی کشورها باید به‌صورت علنی به کره‌شمالی نشان دهند که اقدامات آنها برای دنبال کردن برنامه‌های تسلیحاتی اتمی‌شان پیامدهایی به همراه دارد. رکس تیلرسون پیش‌تر نیز هشدار داده بود که آمریکا به‌دنبال تحریم‌های سفت و سخت‌تر علیه پیونگ‌یانگ است. هرچند وی تاکید کرده است که گزینه نظامی همچنان روی میز است اما برخی کارشناسان بر این باورند که آمریکا دست به چنین ریسکی نخواهد زد و در نهایت به سمت همکاری با چین برای محدود کردن کره‌شمالی پیش خواهد رفت. در مقابل برخی دیگر از کارشناسان بر این عقیده‌اند که آمریکا ممکن است در اقدامی یکجانبه حملات محدودی علیه تاسیسات هسته‌ای کره‌شمالی انجام دهد. بنا به گفته این دست از کارشناسان ترامپ به‌دنبال این است که با برپایی یک جنگ موقت، اوضاع نه چندان مناسب داخل را به سود خود کند و با درخواست وفاق ملی، از طریق یک جنگ اوضاع نامساعد داخلی را به سود خود برگرداند.در این راستا رئیس‌جمهوری آمریکا به کره‌شمالی هشدار داده است که آمریکا ممکن است سیاست صبر استراتژیک را کنار بگذارد و تفسیر چنین سخنی راه‌اندازی یک جنگ، هر چند محدود و کوتاه است.