شاید 10 سال پیش کسی فکرش را هم نمی‌کرد که گوشی‌های موبایلی به بازار بیایند که به‌خاطر ساختار و تکنولوژی‌های مختلفی که در آنها به‌کار رفته است بتوانند اکثر کارهای کاربران را انجام دهند. کارهایشان را مدیریت کنند، یک کنفرانس ویدئویی برگزار کنند، به‌راحتی از محل دوستانشان و کارهایی که انجام می‌دهند اطلاع پیدا کنند و ده‌ها کار مفید و کاربردی دیگر. همان‌طور که مردم 10 سال چنین تغییراتی در عالم تکنولوژی را باور نمی‌کردند احتمالا ما هم اتفاقاتی را که قرار است در 10 سال آینده در این دنیا بیفتد نمی‌توانیم تصور کنیم. تعریف تلفن‌هوشمند در سالیان گذشته با تعریفی که این روزها ما از تلفن‌هوشمند داریم بسیار متفاوت است. اگر نگاهی به تلفن‌های 10 سال گذشته بیندازید شاهد این تفاوت خواهید شد. در سال ۲۰۰۴ صحبتی از سیستم‌عامل‌هایی به نام‌های iOS و اندروید نبود. سیستم‌عامل‌های مطرحی که این روزها بازار تلفن‌های هوشمند را به تصرف خود درآورده و در حال رقابت سرسختانه ای با یکدیگر هستند. حتی 10 سال پیش صحبتی از حضور سیستم‌عامل ویندوز فون نیز نبود اما مایکروسافت به لطف ویندوز موبایل خود مهم‌ترین و البته یکه‌تاز صنعت تلفن‌های هوشمند بود. البته در کنار این شرکت، ما پالم، بلک‌بری و نوکیا و ارتش سیمبیانش را نیز داشتیم که در دوره خود یکی از برترین‌های بازار موبایل به حساب می‌آمدند سایت phonearena در گزارشی به معرفی 10 گوشی هوشمند 10 سال پیش پرداخته است. گوشی‌هایی که در زمان خود هر یک از گران‌ترین، پیشرفته‌ترین و البته پرطرفدارترین‌ها در بین کاربران بوده‌اند. در ادامه می‌توانید با این گوشی‌ها آشنا شوید.

1- BenQP50
BenQ، کمپانی تایوانی که اکثر کاربران این برند را به خاطر مانیتورهای LCD و دوربین‌های دیجیتالی‌اش می‌شناسند زمانی تصمیم گرفت از همین شهرتش استفاده کند و پا را فراتر از تولید ال‌سی‌دی و دوربین دیجیتال بگذارد و وارد بازار تولید تلفن‌های هوشمند شد. در اواسط سال ۲۰۰۴ این شرکت گوشی هوشمند خود را با مدل P۵۰ که بر مبنای سیستم‌عامل ویندوز کار می‌کرد روانه بازار کرد. این دستگاه مجهز به یک کیبورد QWERTY سخت‌افزاری بود. همچنین نمایشگر این گوشی برابر ۸/۲ اینچ و از نوع لمسی مقاومتی بود که وضوح تصویر آن برابر ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل بود. از دیگر مشخصات سخت‌افزاری این دستگاه می‌توان به دوربین ۳/۱ مگاپیکسلی، پردازنده ۴۱۶ مگاهرتزی اینتل PXA۲۷۰، رم ۶۴ مگابایتی و همچنین ۶۴ مگابایت فضای داخلی اشاره کرد. البته کاربران به کمک حافظه‌های SSD‌ نیز امکان افزایش حافظه گوشی خود را داشتند. همراه با گوشی P۵۰ بنکیو، یک قلم مخصوص کار با گوشی هم عرضه شده بود که در آن زمان یکی از مشخصه‌های تلفن‌های هوشمند بود.
pic1


۲- BlackBerry ۷۷۳۰ / ۷۷۵۰ / ۷۷۸۰
سری ۷۷ بلک بری جزو اولین تلفن‌های هوشمندی بودند که نمایشگری رنگی داشتند. این سه محصول یک نمایشگر ۳ اینچی داشتند که وضوح تصویر آنها به ۲۴۰ در ۲۴۰ پیکسل می‌رسید. کاربران می‌توانستند از این گوشی در شبکه‌های مخابراتی مختلفی استفاده کنند. بد نیست بدانید این سه دستگاه تنها ۲ مگابایت رم داشتند.
pic۲


3- HP iPAQ h6300
pic۳
در سال ۲۰۰۲ وقتی شرکت HP‌ شرکت Compaq را خرید، در کنار این خرید برند iPAQ را نیز خریداری کرد. در همان سال‌ها این شرکت تلفن‌های هوشمند خود را با برند HP iPAQ به بازار عرضه کرد. این شرکت سری h6000 این برند را در سال ۲۰۰۴، با ویندوز موبایل ۲۰۰۳، برای پاکت پی سی معرفی کرد که شامل مدل‌های h6310, h6315, h6320, h6325, h6340, h6345, h6360, و h6365 بودند. این موبایل‌های هوشمند نمایشگر 5/3 اینچی با وضوح تصویر ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل داشتند و از فناوری‌هایی مثل وای فای، دوربین VGA و کیبورد جدا شدنی سخت‌افزاری QWERTY بهره ‌بردند. قلب تپنده این محصول از نوع TI OMAP 1510 بود که ۱۶۶ مگاهرتز سرعت داشت.



4- HTC Typhoon
pic۴
HTC Typhoon هیچ‌گاه نتوانست با برند خودش به فروش برسد، چرا که در سال ۲۰۰۴ این شرکت تایوانی اقدام به ساخت تلفن همراه برای دیگر شرکت‌ها می‌کرد. از جمله آنها می‌توان به مدل‌هایی همچون T-Mobile SDA, i-mate SP3, Orange SPV C500, Qtek 8010, Audiovox SMT5600 یا Dopod 565 اشاره کرد. HTC Typhoon تحت ویندوز موبایل ۲۰۰۳ SE اجرا می‌شد و یک نمایشگر 2/2 اینچی با وضوح تصویر ۱۷۶ در ۲۲۰ پیکسل، پردازنده ۲۰۰ مگاهرتزی TI OMAP و یک دوربین VGA داشت. این دستگاه با ابعاد ۱۰۸ در ۴۶ در ۱۷ میلی‌متر و وزن ۱۰۰ گرم یکی از سبکترین و کوچک‌ترین تلفن‌های هوشمند مبتنی بر ویندوز موبایل در آن زمان بود.



5- Motorola A1000
pic۵
به حالای موتورولا نگاه نکنید که نتوانسته در مقابل رقبا به خوبی عمل کند و سهمی از بازار تلفن‌های هوشمند به دست بیاورد. این شرکت در 10 سال گذشته یکی از معروفترین و البته پرطرفدارترین برندهای تلفن همراه در بین کاربران بود. در اواخر سال ۲۰۰۴ موتورولا اولین تلفن هوشمند خود راکه با شبکه نسل سوم مخابراتی سازگار بود نام A1000 عرضه کرد. سیستم‌عامل این دستگاه سیمبیان UIQ بود و یک نمایشگر لمسی مقاومتی 9/2 اینچی با وضوح ۲۰۸ در ۳۲۰ پیکسلی داشت. از مشخصه‌های مطرح این تلفن همراه هوشمند دوربین اصلی 2/1 مگاپیکسلی و دوربین دوم VGA و همچنین پشتیبانی از کارت حافظه جانبی MicroSD بود.



6- Nokia 6630
pic۶
سال ۲۰۰۴ یکی از بهترین سال‌های نوکیا بود چرا که مدل ۶۶۳۰ به‌عنوان یکی از برترین تلفن‌های هوشمند آن زمان شناخته شد. سیستم‌عامل به‌کار گرفته شده در این تلفن هوشمند نسل دوم سیمبیان سری ۶۰ بود و ۶۶۳۰ به‌عنوان اولین دستگاه سازگار با نسل سوم شبکه مخابراتی دارای پردازنده ۲۲۰ مگاهرتزی Ti OMAP و دوربین اصلی 3/1 مگاپیکسلی بود که در دوران خود یکی از برترین تلفن‌های همراه به حساب می‌آمد.



7- Palm Treo 650
pic۷
مدل Treo 650 شرکت پالم، یکی از موفق‌ترین محصولات این شرکت در اواسط دهه ۲۰۰۰ بود که فروش آن از اواخر سال ۲۰۰۴ آغاز و تا سال ۲۰۰۸ هم ادامه یافت. این موبایل هوشمند تحت سیستم‌عامل انحصاری شرکت پالم (که با نام Palm OS شناخته می‌شد) عرضه شد. پردازنده استفاده شده در این مدل گوشی از نوع Intel PXA270 با سرعت ۳۱۲ مگاهرتز بود. در آن زمان یکی از برترین نمایشگرهای 7/2 اینچی را دارا بود که وضوح تصویر آن برابر ۳۲۰ در ۳۲۰ پیکسلی بود.



8- Nokia 9500 Comminicator
pic۸
نوکیا ۹۵۰۰ بعد از مدل‌های ۹۰۰۰، ۹۱۱۰ و ۹۲۱۰، چهارمین تلفن هوشمند افسانه‌ای این شرکت بود که از سری Communicator عرضه شد. این محصول باز و بسته شونده، از سیستم‌عامل سیمبیان بهره می‌برد که در قسمت بازشونده یک نمایشگر اضافه داشت. این صفحه نمایش 5/4 اینچ و وضوح تصویر آن به ۶۴۰ در ۲۰۰ پیکسل می‌رسید. با یک کیبورد کامل QWERTY شما بدون هیچ مشکلی می‌توانستید به سادگی شروع به تایپ کنید. مدل ۹۵۰۰ سری Communicator اولین دستگاهی بود که با وجود عدم امکان استفاده از نسل سوم مخابراتی، از فناوری وای‌فای پشتیبانی می‌کرد.


۹- Sony Ericsson P۹۱۰
pic9
یکی از نام آشناترین تلفن‌های هوشمند آن زمان‌ها P۹۱۰ از شرکت اریکسون بود که به‌عنوان پیشرفته‌ترین موبایل‌های هوشمند نیز شناخته می‌شد. سونی‌اریکسون طی سال‌ها اقدام به تولید تلفن‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل سیمبیان UIQ می‌کرد که پی۹۱۰ هم یکی از بهترین آنها در سال ۲۰۰۴ بود. این محصول یک کیبورد متحرک و جدا شدنی داشت که در یک سمت، تنها اعداد و در سوی دیگر حروف نوشتاری وجود داشت. از دیگر مشخصات این دستگاه می‌توان به نمایشگر ۹/۲ اینچی لمسی مقاومتی که رزولوشن آن معادل ۲۰۸ در ۳۲۰ پیکسل بود و ۲۵۶ هزار رنگ را نمایش می‌داد، اشاره کرد. به همراه این دستگاه یک قلم لمسی عرضه شد که آن را تبدیل به یک تلفن هوشمند بسیار زیبا و خاص کرده بود. پردازنده این دستگاه ۱۵۶ مگاهرتز سرعت داشت و در کنار آن، ۶۴ مگابایت رم، ۶۴ مگابایت حافظه داخلی و دوربین VGA وجود داشت.



۱۰ - Samsung i۷۰۰
pic10
در آن زمان سامسونگ ارتباط نزدیکی با مایکروسافت داشت و موبایل‌های زیادی را با سیستم‌عامل ویندوز موبایل عرضه کرد و مدل‌های SGH-i۷۰۰ و SPH-i۷۰۰ آن با نسخه پاکت پی سی ۲۰۰۲ معرفی شد. اما مدل‌های تولیدی بعد از ماه جولای سال ۲۰۰۴ با سیستم‌عامل ویندوز موبایل ۲۰۰۳ عرضه شدند. نمایشگر این موبایل از نوع لمسی مقاومتی با ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل رزولوشن بود. این محصول پردازنده‌ای ۳۰۰ مگاهرتزی داشت و همراه با آن ۶۴ مگابایت رم و دوربین چرخنده با کیفیت VGA عرضه شده بود.