خانه فکر بلژیکی
به دنبال تحقیقات بیشتر مقامات اطلاعاتی فرانسه، ابعاد تازه‌تری از این حمله فاش شده است. در این راستا، مقامات فرانسوی، نام طراح اصلی حملات تروریستی پاریس را فاش کردند.

این فرد که بلژیکی الاصل است فردی به نام «عبدالحمید اباعود» است که پرونده‌های متعددی از حمله به مترو و چندین کلیسا دارد. این فرد نام مستعاری دارد تحت عنوان «ابو عمر الباجیکی» و ریشه مراکشی دارد و گفته می‌شود در حال حاضر در سوریه به‌سر می‌برد.عبدالحمید ابا عود‌زاده بلژیکی‌‌الاصل، اما تبعه فرانسه استَ، اما ساعاتی پس از وقوع این حادثه تروریستی در پاریس، روز گذشته شبکه تلویزیونی «فرانس 24» اعلام کرد که احتمال می‌رود طراح اصلی حملات پاریس جوانی 26 ساله به نام «عبدالسلام صلاح» بوده باشد.

بازجویان و مقامات فرانسوی بر این باور بودند که عبدالسلام صلاح، بیست و شش ساله مغز متفکر حملات پاریس و احتمالا کسی بوده که همه این اتفاقات را طراحی کرده و به اجرا در آورده است. در این‌باره پلیس فرانسه روز گذشته هویتش را افشا و او را تحت تعقیب اعلام کرد. وی در حال حاضر تحت تعقیب‌ترین فرد در فرانسه محسوب می‌شود. چراکه عبدالسلام صلاح فردی بود که در اوایل هفته گذشته در بلژیک دو خودرویی را که در حملات پاریس مورد استفاده قرار گرفتند، اجاره کرده بود. این در حالی است که در اوایل هفته جاری گفته شد، فردی که خودروها را اجاره کرده در حال بازگشت به بلژیک بوده که در لب مرز توسط نیروهای امنیتی فرانسه دستگیر می‌شود.

اما درست در اواسط هفته جاری مقامات فرانسوی «عبدالحمید ابا عود» را به‌عنوان مغز متفکر این طرح تروریستی و «عبدالسلام صلاح» را به‌عنوان همکار و یکی از عوامل حملات تروریستی پاریس اعلام کردند. وی در اویل هفته گذشته در بلژیک دو خودرو را اجاره کرده است. خودروهایی که در حملات پاریس مورد استفاده قرار گرفتند.
گروه‌های سه‌گانه گفته می‌شود این حملات را سه گروه تروریستی انجام دادند. ابتدا گروه نخست که از سه عامل انتحاری تشکیل شده بود، در «استاد دو فرانس» عملیاتشان را آغاز کردند. آنان در حد فاصل ساعت بیست و یک و بیست دقیقه تا ساعت بیست و یک و پنجاه و سه دقیقه، همزمان با مسابقه فوتبال دوستانه تیم‌های ملی فرانسه و آلمان، در نزدیکی ورزشگاه کمربندهای انتحاری‌شان را منفجر کردند.

دو گذرنامه- یکی مصری و دیگری سوری- در این مکان پیدا شده است. هنوز مشخص نیست این گذرنامه‌ها به آنان تعلق داشته یا به سرقت رفته‌اند. با این حال مقامات یونانی می‌گویند گذرنامه فرد سوری در این کشور به‌عنوان یک فرد پناهجو ثبت شده است.همزمان در پاریس، گروه دوم، متشکل از سه یا چهار نفر، در خودرویی که در بلژیک اجاره شده بود، دست به کار شدند.

در حالی‌که ساعت بیست و یک و چهل دقیقه را نشان می‌دهد، خودرو در مقابل سالن کنسرت باتاکلان توقف می‌کند. تروریست‌ها به سلاح کلاشنیکف و کمربند انتحاری مسلحند. آنان به داخل سالن نفوذ می‌کنند و دست‌کم نود نفر را از پای در می‌آورند.دو تروریست خود را در جریان حمله منفجر کردند و فرد سوم نیز هدف تیراندازی نیروهای پلیس قرار گرفت.در ساعت بیست و یک و بیست و پنج دقیقه نیز، سومین گروه تروریست‌ها، متشکل از دو یا سه نفر از جمله عبدالسلام صلاح، دارای سلاح کلاشنیکف در ناحیه‌های ۱۰ و ۱۱ پاریس حمله‌اش را اجرا می‌کند.

آنان در خیابان بیشا (BICHAT) به سوی اولین تراس (میزهای بیرون رستوران) شلیک می‌کنند که براثر آن پانزده نفر کشته می‌شوند. در ساعت بیست و یک و سی و دو دقیقه، آنان در خیابان فونتن او روا (FONTAINE-AU-ROI) دومین تراس را هدف قرار می‌دهند. نتیجه این حمله نیز پنج کشته است. ساعت بیست و یک و سی و شش دقیقه نیز مهاجمان به خیابان شارون می‌روند و هجده نفر دیگر را می‌کشند.بنابراین این گروه تنها در مدت یازده دقیقه سه نقطه پاریس را هدف قرار می‌دهد.

همزمان در ساعت بیست و یک و چهل دقیقه در بلوار ولتر در نزدیکی سالن اجرای موسیقی باتاکلان، ابراهیم، برادر عبدالسلام صلاح در وسط خیابان خود را منفجر می‌کند. خود عبدالسلام صلاح نیز سوار بر خودرویی سیاه رنگ به سمت شهر مونتروی فرار می‌کند. خودروی او شب یکشنبه کشف شد. بازرسان در داخل آن سه قبضه سلاح کلاشنیکف را ضبط کردند. گمان می‌رود دو همدست عبدالسلام صلاح، او را با خودرویی دیگر از مونتروی به بلژیک انتقال داده باشند. این دو نفر در بلژیک دستگیر شدند، اما عبدالسلام صلاح همچنان فراری است.