«11+1» چالش تهران پیش روی شورای پنجم

شورای شهر پنجم در حالی نیمه تابستان امسال به صورت رسمی تشکیل می‌شود که بررسی‌های اولیه از وضعیت کنونی شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون پایتخت با «۱+۱۱» چالش اساسی و بنیادین مواجه است. از این رو ۲۱ کرسی‌نشین ساختمان بهشت باید همراستا با انجام اولین ماموریت مهم خود یعنی انتخاب شهردار چهار سال آتی شهر تهران، سازوکار حل مشکلات فعلی شهر تهران را طراحی کنند. در این میان بررسی‌های یک عضو شورای شهر پنجم که سابقه عضویت در دوره چهارم را نیز در کارنامه خود دارد، حاکی از آن است که اعضای پارلمان محلی پنجم پایتخت برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در تهران برای حل ۱۱ مشکل حاد شهر نخست باید مسیر کاهش وابستگی به درآمدهای ناپایدار شهری را شناسایی و اجرایی کنند. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ۱۱ چالش اصلی شهر تهران را شامل مشکلات زیست محیطی، آلودگی هوا، چالش‌های ترافیکی، ناایمنی، عدم رعایت کامل مقررات ملی ساختمان و مقررات شهرسازی و معماری، از بین رفتن باغات، افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی، گستردگی وحشتناک بافت فرسوده و ناپایدار، نا ایمنی شبکه‌های توزیع نیرو، کمبود جدی سرانه‌های زندگی در برخی محلات و مناطق، بارگذاری گسترده و جمعیت‌پذیری بیش از حد دانست و در عین حال مهم‌ترین نگرانی فعلی شهر تهران مربوط به حوزه درآمدزایی شهر عنوان کرد.

او در تشریح فعالیت‌های کنونی منتخبین شورای شهر جدید پیش از آغاز رسمی دوره پنجم گفت: منتخبین مردم تهران در حال شناسایی و بررسی وضعیت شهر تهران و سازوکارهایی در جهت حضور در عرصه تصمیم‌گیری در مدیریت شهری هستند و در این راستا شاهد استقبال گسترده کارکنان مدیریت شهری و نخبگان دانشگاهی برای بهبود فرآیند تصمیم‌گیری‌ها هستیم و همان‌گونه که در بیانیه منتخبین شورای پنجم آمده است، همگی دست نیاز و همکاری به سوی شما همکاران عزیز شورای چهارم و تمامی کاندیداهای فرهیخته عرصه انتخابات دراز کرده و درخواست یاری همگان را در مسیر خدمت به شهر و شهروندان با ارتقا بر جایگاه این نهاد مدنی و اجتماعی با دوری از سیاسی کردن فضای شورا را داریم.

او در عین حال با تاکید بر اینکه مدیریت شهری آینده روزها و هفته‌ها و ماه‌ها و سال‌های بسیار سختی را پیش رو دارد، اظهار کرد: شهر تهران علاوه‌بر دارا بودن چالش‌های اساسی و بنیادی همانند مشکلات زیست محیطی، آلودگی هوا، چالش‌های ترافیکی، ناایمنی، عدم رعایت کامل مقررات ملی ساختمان و مقررات شهرسازی و معماری، از بین رفتن باغات، افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی، گستردگی وحشتناک بافت فرسوده و ناپایدار، نا ایمنی شبکه‌های توزیع نیرو، کمبود جدی سرانه‌های زندگی در برخی محلات و مناطق، بارگذاری گسترده و جمعیت‌پذیری بیش از حد، امروزه یک نگرانی بسیار جدی‌تر هم به مجموعه چالش‌ها اضافه شده است و آن‌هم نگرانی درخصوص نحوه تامین درآمدهای و اعتبارات لازم برای اداره شهر تهران است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به چالش‌های اصلی در حوزه تامین منابع درآمدی پایدار پایتخت اشاره کرد و افزود: مجموعه بدهی به پیمانکاران و بانک‌ها و اعتبارات مورد نیاز برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام در کنار اشباع ظرفیت بارگذاری طرح تفصیلی شهر تهران اعم از بارگذاری مسکونی و تجاری وخدماتی و مال‌ها و مگامال‌ها از یکسو، مجموعه نگرانی از قبیل هولوگرام‌های صادرشده طی سال‌های گذشته که اساسا هیچ‌گونه آماری در شورای چهارم نداریم، مجموعه تعهداتی که شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی دارد و آنان در محاکم و مراجع قضایی به دنبال پیگیری اخذ احکام قضایی جهت وصول مطالبات شان هستند و شائبه‌های جدی که درخصوص میزان قابل توجه و بعضا وحشتناک در حوزه تعهدات مربوط به LC‌هایی که در خارج از کشور از سوی شورای شهر تهران انجام شده از سویی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های حوزه تامین درآمد در اداره شهر تهران است.

او فروش سرمایه ارزشمند املاک و اراضی شهر تهران در فرآیند اجرای برخی پروژه‌های بزرگ مقیاس و اتوبان‌های درون‌شهری را از دیگر چالش مهم شهر تهران خواند و گفت: علاوه‌بر این موارد حجم گسترده نیروی انسانی شهرداری تهران که بنا بر گزارش‌ها به بیش از ۶۰ هزار نفر می‌رسد و اعتبارات نقدی قابل توجه مورد نیاز در هر ماه برای پرداخت حقوق و هزینه نگهداشت شهر تهران و مجموعه گسترده‌ای از سایر شواهد و قرائن که در این مجال فرصت بیان آنها نیست، چشم‌انداز بسیار نگران کننده‌ای را ترسیم می‌کند. به گفته این عضو شورای شهر تهران، بررسی این مشکلات مدیریت شهری نشان می‌دهد که یکی از مسوولیت‌های بسیار سنگین و ضروری شورای چهارم در ۲ ماه باقیمانده عمر خود شفاف‌سازی این موارد است تا شورای پنجم بتواند مبتنی بر یک شناخت واقعی نسبت به تحقق سازوکارهای لازم برای اداره شهر تهران اقدام کند. سالاری از یک نگرانی جدی دیگر هم در روزهای پایانی عمر مدیریت شهری فعلی پایتخت سخن گفت.

او با بیان اینکه این روزها و هفته‌ها شاهد گزارش‌هایی مبتنی بر برخی تصمیم‌گیری‌های شبهه‌ناک در شهرداری تهران هستیم، تصریح کرد: اخیرا گزارش‌هایی درخصوص فروش برخی از دارایی‌های ملکی بزرگ مقیاس شهر تهران از جمله تصمیم بر فروش مجموعه حدود ۲۰ هکتاری زمین پروژه پردیس مترو در شرق تهران که بالغ بر بیش از نیم میلیون مترمربع بارگذاری تجاری، اداری، خدماتی و مسکونی دارد، ارائه شده است. همچنین گزارش‌هایی درخصوص تغییر وضعیت و استخدام‌های خارج از عرف و غیرشفاف نیروی انسانی در شهرداری تهران که نیاز به ارائه گزارش دقیق لیست تمامی آنها است و متاسفانه شورای چهارم یا حداقل اینجانب و تعداد قابل توجهی از همکاران هیچ‌گونه اطلاعاتی در این خصوص نداریم. به گفته این عضو شورای شهر اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر انعقاد قراردادهایی در برخی مناطق و به‌ویژه تصمیم به آغاز کار چند پروژه بزرگ مقیاس (به‌رغم محدودیت‌های مالی جدی که وجود دارد) در دست شورای شهر قرار گرفته است. همچنین اخباری از وضعیت غیرشفاف شرکت‌های کارگزاری شهرداری تهران شنیده می‌شود. او تاکید کرد: پیگیری مجدانه شورای شهر چهارم برای بررسی این مشکلات برای ارائه گزارش‌های شفاف به ۲۱ عضو شورای پنجم از مهم‌ترین ماموریت‌های پایانی دوره اخیر شورا خواهد بود.