معوقه‌داران تاوان سیاست‌های اشتباه دولت گذشته را می‌دهند
دنیای اقتصاد- رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بدهی تمام فعالان اقتصادی که هم‌اکنون به دلیل معوقات بانکی به زندان افتاده‌اند یک شبه میلیاردی شده است. به گزارش ایسنا، حسن حسینی ضمن انتقاد از زندانی بودن تعداد زیادی از سرمایه‌داران و فعالان اقتصادی، عنوان کرد: عرصه‌های فعالیت یک فعال اقتصادی در حوزه اقتصاد باید آزاد باشد تا بتواند معوقات خود را پرداخت کند. وی با انتقاد از عملکرد نظام بانکی کشور در خصوص معوقات بانکی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی اظهار کرد: وقتی نرخ دلار یک شبه تغییر می‌کند آیا فعال اقتصادی مقصر است؟ بدهی تمام کسانی که در حال حاضر به دلیل معوقات بانکی در زندان‌ها به سر می‌برند یک شبه سه برابر شده است و این افراد خود در این موضوع اثرگذار نبوده‌اند.
حسینی با بیان اینکه یک فعال اقتصادی با خلافکار و دزد متفاوت است، خاطرنشان کرد: یک دزد را به این دلیل زندانی می‌کنیم که دیگر به دزدی ادامه ندهد، اما یک فعال اقتصادی را به چه دلیل به زندان می‌اندازیم؟ وی تصریح کرد: این فعالان در واقع تاوان سیاست‌های اشتباه دولت نهم و دهم را می‌دهند، در حالی که انتظار می‌رود سیستم بانکی، دستگاه‌ قضایی و دولت به این موضوع با تامل بیشتری بپردازند، چرا که اگر قرار به زندان رفتن باشد باید کسانی به زندان بروند که در نوسانات شدید نرخ ارز موثر بودند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه عنوان کرد: در سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را در بخش صنعت شاهد بودیم، با امید زنگی کردیم و اگر چه تمامی خواسته‌هایمان عملی نشد، اما امیدمان به یاس تبدیل نشد. وی افزود: در سالی که گذشت مشکلاتی که با سیستم‌های بانکی، امور مالیاتی و … داشتیم به قوت خود باقی بود و دولت در این زمینه تصمیمی اتخاذ نکرد، البته در اواخر سال مصوبه‌ شورای پول و اعتبار بخشی از مشکلات را حل کرد، اما واحدهایی که تسهیلات کمتری داشتند کماکان دچار مشکل هستند و توان اجرای تعهدات بانکی را ندارند.
حسینی یادآور شد: در دولت جدید آرامش به صنعت و تولید مردم برگشت، در سال گذشته تورم به شدت کاهش پیدا کرد اما در مقابل رکود به وجود آمد با این وجود ما در عرصه‌های تولید و تجارت احساس امنیت و آرامش کردیم و علی‌رغم اینکه اتفاق خاصی نیفتاد بهتر توانستیم از امکانات استفاده کنیم. وی اظهار امیدواری کرد در سال پیش رو با موفقیت مذاکرات شاهد اتفاقات مثبتی در فضای اقتصادی کشور باشیم.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه نمره همراهی زبانی دولت با بخش اقتصاد قابل‌قبول است، تصریح کرد: در بحث اجرای تعهدات، دولت فقط نمره قبولی می‌گیرد و البته یکی از مشکلات مملکت ما این است که تصمیم‌گیری صرفا با دولت نیست و سایر نهادها نیز در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای آن مداخله دارند.

رفتار انتقام‌جویانه دلواپسان، دولت را از اجرای برخی تصمیمات باز داشت
حسینی در پاسخ به این سوال که «آیا دولت به همان میزان که جو آرامی در بخش اقتصاد به وجود آورد خود نیز آرامش داشت؟»، اظهار کرد: متاسفانه دولت را برخی دلواپسان و … گرفتار برخی مسائل حاشیه‌ای کردند و یکی از دلایلی که دولت نتوانست در اجرای تصمیمات خود آنگونه که باید موفق باشد همین مسائل جانبی بود و متاسفانه بعضی‌ها رفتارهای انتقام‌جویانه در پیش می‌گیرند. وی با اشاره به اینکه تولید و صنعت نیاز به آرامش همه جانبه‌ دارد، اظهار کرد: حمایت دولت از تولید به تنهایی کافی نیست و همه باید از فعالیت‌های اقتصادی حمایت کنند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه هر نوع پرداخت یارانه‌ به این مشکل، کمک به مردم نیست و در دراز مدت منجر به ضرر می‌شوند، اظهار امیدواری کرد در سال پیش رو در بحث یارانه‌ها تصمیم جدی گرفته شود. وی ادامه داد: در حال حاضر با پرداخت یارانه نقدی به مردم سرمایه‌های انبوه را خرد می‌کنیم و اثر گذاری آن را نمی‌بینیم، اما با این حجم پول هر ماه یک پروژه عظیم با اشتغال‌زایی فراوان ایجاد می‌شود.
حسینی به بیکاری تحصیل‌کرده‌ها و کمبود آب به عنوان دو بحران پیش روی دولت اشاره و تصریح کرد: تا سه سال آینده دولت با پنج میلیون تحصیل‌کرده بیکار روبه‌روست که همگی نیز مدعی هستند و طبیعتا فراهم کردن بازار کار برای تحصیل‌کرده‌ها مشکل‌تر است، به جای توجه به دانشگاه‏‌ها باید به آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای توجه می‌کردیم.
حسینی همچنین در خصوص بحران آب گفت: مساله آب از حد بحران گذشته و اکنون فاجعه است و هر تصمیمی که در این زمینه گرفته شود قطعا بر صنعت نیز تاثیرگذار خواهد بود.

انتقاد از توجه به تولید
محصولات استراتژیک
رئیس خانه صنعت، معدن تجارت خراسان رضوی ضمن انتقاد از توجه بیش از حد به بخش کشاورزی اظهار کرد: ساختار کشاورزی را آنقدر بزرگ کردیم که می‌ترسیم دست به ترکیب آن بزنیم، روش‌های غلط آبیاری در دهه‌های اخیر منجر به خشکسالی و در نتیجه رشد حاشیه‌نشینی و این به معنای ساختار غلط کشاورزی است.
حسینی درباره اجبار تولید برخی محصولات استراتژیک از جمله گندم، تصریح کرد: امروزه با پیشرفت امکانات تجارتی، محصول استراتژیک دیگر معنایی ندارد. امروز همه چیز با پول قابل دستیابی است، اما با این وجود ما اصرار به تولید محصول پرآب‌بری مثل گندم داریم. وی ادامه داد: اگر میزان آب مصرفی برای محصول گندم را بسته‌بندی کرده و به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کنیم بسیار با صرفه‌تر خواهد بود.