در احیای تالاب گاوخونی عقب هستیم
دنیای اقتصاد: استاندار اصفهان گفت: در خصوص احیای تالاب گاوخونی از دیگر تالاب ها عقب تر هستیم و باید جبران مافات کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در اولین نشست ستاد احیای تالاب بین المللی گاوخونی با حضور تعدادی از صاحب نظران از جمله مدیر طرح حفاظت از تالابهای ایران اظهارکرد: این نشست، جلسه مبارکی خواهد بود و می تواند شروع بسیار خوبی برای احیای تالاب گاوخونی باشد و همه مدیران باید کمک کنند و تلاش کنیم که این جلسات به نتیجه ی مطلوب دست یابد.استاندار اصفهان با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۷۶ در وزارت نیرو چیزی به عنوان حق آبه زیست محیطی مطرح نبود؛ افزود: بسیاری از مشکلات امروز به عدم توجه و غفلت به مسائل زیست محیطی در آن زمان باز می گردد.زرگرپور افزود: از سال 80 - 76 نظام تخصیص و یا حسابداری ملی آب طراحی، تصویب و در دستورکار قرار گرفت و از سال ۸۰ به بعد مصوبات وزارت نیرو تخصیص های مربوط به محیط زیست را در نظر می گرفت.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در آن زمان این تخصیص ها عمدتا روی کاغذ بود و در عمل اجرایی نمی شد، افزود: امروز نه تنها در همه ی طرح ها نظام تخصیص جایگاه خود را دارد بلکه مسائل زیست محیطی و حفاظت محیط زیست بعنوان یک سهمیه و صاحب تخصیص جایگاه خود را دارد و دربخش نامه ی جدید وزارت نیرو حق آبه ها احصا و تخصیص یافته است. وی افزود: امروزه فعالان محیط زیست نیز جامع تر به موضوع نگاه می کنند و تامین نیازها در اولویت قرار گرفته و تعاملی بین دستگاههای ذیربط ایجاد شده است.زرگرپور با بیان اینکه طرح مقوله تالاب گاوخونی در شورای عالی محیط زیست از درخواست های مدیریت استان در اولین سفر رئیس سازمان محیط زیست کشور به استان بود، تصریح کرد: این درخواست به این دلیل مطرح شد که در این شورا مصوباتی داده می شود که همه دستگاه ها مجبور به اجرای آن هستند.

استاندار اصفهان افزود: در خصوص احیای تالاب گاوخونی از دیگر تالاب ها عقب تر هستیم و باید جبران مافات کنیم. وی تاکید کرد: احیای حوضه آبریز زاینده رود زمانی اتفاق خواهد افتاد که تالاب گاوخونی احیا شود و حتی اگر رودخانه زاینده رود به رودخانه ی دائمی تبدیل شود، ولی تا زمانیکه تالاب گاوخونی احیا نشده باشد نمی توانیم بگوییم که حوضه ی آبریز زاینده رود احیا شده است.زرگرپور اضافه کرد: موفقیت و یا عدم موفقیت طرح احیای حوضه زاینده ورد منوط به احیای تالاب گاوخونی است و به همین دلیل این موضوع برای مدیریت استان اهمیت بالایی دارد. استاندار اصفهان اصلی ترین معضل اصفهان را مسائل زیست محیطی برشمرد و گفت: تجربیات خوبی در این زمینه وجود دارد که می شود از این تجربیات برای برطرف کردن مشکلات استفاده کرد. وی با بیان اینکه علی رغم کم توجهی به مسائل زیست محیطی در سال های گذشته، در یکی دو سال اخیر اقدامات خوبی در خصوص مقابله باآلودگی آب، خاک و هوا و مشکلات زیست محیطی صورت گرفته است، اظهارکرد: با وجود این اقدامات حجم مشکلات زیاد است و هنوز هم مشکلات زیست محیطی اصلی ترین مسئله استان است.

استاندار اصفهان افزود: تالاب گاوخونی جایگاه ویژه ای دارد و همانطور که برای طرح بیابان زدایی هم مطرح شد باید در اولویت اول قرار گیرد و جدی گرفته شود. زرگرپور افزود: مدیریت ارشد استان اعلام آمادگی می کند و وظیفه اصلی و اساسی خود می داند که هر اقدامی که لازم است برای احیای تالاب گاوخونی انجام دهد چرا که احیای حوضه ی آبریز زاینده رود که از مطالبات اصلی مردم و اولویت اصلی دولت در اصفهان است منوط به احیای تالاب گاوخونی است. وی در ادامه با اشاره به برنامه ی جامع ستاد احیای تالاب گاوخونی، گفت: به نظر می رسد که در مجموع ۵ گروه به عنوان ذینفعان در احیای تالاب بین المللی گاوخونی مطرح باشند که از آن می توان به دولتی ها، تشکل های مردمی و سمن ها، تشکل های صنفی، بخش خصوصی و خبرگان و متخصصین اشاره کرد که سهم هر کدام از این ذینفعان در برنامه بسیارمهم است.استاندار اصفهان با بیان اینکه منطقی ترین محدوده برای اجرای این برنامه استانهای اصفهان و چهارمحال بختیاری است، اظهار کرد: مدیریت استان اصرار داشت یک کمیته ی ملی که دو استان را در برمی گیرد و هماهنگ کننده دستگاه ها باشد تشکیل شود که در اجرای سیاست های ملی با مشکل مواجه نشویم.