بازار کامپیوتر در سالی که گذشت
مریم عسگری بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال طی یک‌سال گذشته روزگار سختی را گذرانیده است. به گفته فعالان بازار و کارشناسان، رکود، مشکلات وارداتی، کاهش نقدینگی و... در کنار برخی از موانع داخلی و خارجی در مسیر رشد بازار تاثیرات زیادی روی بازار یک‌سال اخیر کالاهای دیجیتال و کامپیوتری گذاشته و موجب عقب افتادگی بازار شده است.آنها که بازار سال گذشته را بازاری بی‌رونق، کم‌وسعت، کم‌سود و پر اضطراب می‌دانند می‌گویند: در خوش‌بینانه‌ترین حالت دامنه این آشفتگی و بی‌رونقی در بازار سال آینده نیز امتداد خواهد یافت.با توجه به این موضوع ما در گزارشی کوتاه به بررسی بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتالی در یک‌سال اخیر پرداخته‌ایم. اگر به این موضوع علاقه مندید، این مطلب را بخوانید:



رشد 200 تا 250 درصدی قیمت‌ها در یک‌سال
قیمت و تغییرات آن مهم‌ترین موضوع در بازار کامپیوتر است.اهمیت این موضوع نه تنها به‌دلیل تاثیری است که در حجم تقاضا دارد، بلکه از نظر کارشناسان قیمت و تغییرات آن زمینه ساز بروز تغییرات اساسی در بازار کامپیوتر است.کاهش تقاضا، کند شدن روند واردات به‌دلیل کاهش نقدینگی و پرخطر شدن شرایط ورود کالا، تغییر در رده بندی برندها و حتی مدل‌های محبوب و... تنها برخی از تاثیراتی است که قیمت و تغییرات آن بر بازار می‌گذارد. به همین دلیل است که کارشناسان قیمت را تاثیرگذار ترین عامل در بازارمی دانند.بررسی و مرور روند تغییرات قیمت به خوبی گویای اهمیت این مورد است.بر اساس بررسی‌های «دنیای اقتصاد» که بر پایه تغییرات نرخ دلار آزاد و روند قیمت‌ها در بازار صورت گرفته است، قیمت لپ‌تاپ و سایر کالاهای حوزه کامپیوتر و دیجیتال از اسفند ماه گذشته که قیمت دلار در حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تومان یا بیشتر هم بود در بالاترین حد خود قرار داشت. اما از حدود اوایل فروردین ماه تا خرداد ماه قیمت کالاهای کامپیوتر همپای نوسانات نرخ دلار (سه هزار و ۳۵۰ تا سه هزار و ۳۰۰ تومان) متغیر بود.اما آغاز نوسانات شدید اوایل خرداد ماه بود. زمانی که نرخ دلار از حدود سه هزار و ۶۰ تومان در اواسط خرداد ماه به سه هزار و ۳۰۰ تومان در اواخر این ماه و به سه هزار و ۳۸۰ تومان در اواسط تیر ماه و به سه هزار و ۱۰۰ تومان در اوایل تیر ماه رسید. این در حالی بود در این زمان زمزمه‌هایی در مورد لغو برخی از تحریم‌ها به گوش می‌رسید.
اواسط مرداد ماه بود که با رشد ناگهانی نرخ دلار آزاد به حدود سه هزار و ۲۸۰ تومان قیمت‌ها در بازار کامپیوتر به ناگاه افزایش یافت. افزایشی که حتی کاهش ۱۰۰ تومانی نرخ دلار آزاد طی روزهای بعد نتوانست شعله قیمت‌ها را در بازار کامپیوتر پایین بکشد. در نهایت اواخر مرداد ماه با رسیدن نرخ دلار آزاد به‌رقم سه هزار و ۱۰۰ تومان اندکی قیمت‌ها در بازار کامپیوتر کاهش یافت. در هر حال قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ همچنان با دلار سه هزار و ۱۰۰ تا سه هزار و ۱۸۰ تومان محاسبه می‌شد. اما اواسط شهریور با رشد ۲۰۰ تومانی نرخ دلار دوباره در بازار لپ‌تاپ شاهد رشد قیمت شد. از چهارم مهر ماه تا اواخر مهرماه نیز نرخ دلار آزاد بین رقم‌های سه هزار و ۴۰ تا سه هزار و ۱۰۰ تومان در نوسان بود. که این موضوع به کاهش حجم تقاضا منجر شد.از اواسط مهر ماه تا اواخر آذر ماه وضعیت بازار تا حدودی ثابت بود و نرخ دلار به رقم‌های مذکور با افت و خیزی کم مواجه بود. اما از اواخر آذر ماه و اوایل بهمن با نتیجه جریان مذاکرات هسته‌ای بازار خرید و فروش کامپیوتر روزهای متفاوتی را آغاز کرد و انتظارات خریداران از بازار به رکود شدید بازار منجر شد.به هم خوردن آرامش بازار و ثبات قیمت‌ها، اظهارات ضد و نقیض درباره حجم موجودی کالاهای این حوزه در بازار، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و... برخی از اتفاقاتی است که از فردای روز امضای توافق‌نامه هسته‌ای در بازار کامپیوتر با آن مواجه شدیم. اتفاقاتی که سرعت وقوع آنها موجب شده است گروه‌های گوناگون مصرف‌کننده و حتی فروشنده و عرضه‌کننده در تصمیم درست برای خرید و فروش دچار سردرگمی شوند. البته نرخ دلار در حدود ۴۰ تا ۵۰ تومان کاهش و به رقم ۲ هزار و ۸۹۰ تا ۹۰۰ تومان رسید. اما این کاهش قیمت دلار موجب رونق بازار نشد.اوضاع به همین منوال تا اوایل بهمن ادامه داشت تا اینکه برخی از شرکت‌های مطرح آمریکایی در اوایل بهمن ماه از لغو برخی از تحریم‌ها برای ورود کالا‌های کامپیوتری به ایران خبر دادند. جالب اینجا است که این خبر به رونق بازار منجر نشد و از دو هفته پس از انتشار این خبر روند قیمت دلار صعودی شده و بازار با ریزش شدید تقاضا مواجه شد.رشد و بی‌ثباتی نرخ دلار آزاد روی رقم‌های ۳۰۰۰ تا ۳۱۰۰ تومان و حتی گاه بیشتر در ماه‌های بهمن و اسفند در شرایطی که بازار به شب عید دل بسته بود، موجب بروز خسارات شدیدی به فعالان بازار شد.به این ترتیب در آخرین ماه‌های سال هم بازار به شدت بی‌رونق بود.