مهدیس فرقانی حجم معاملات بازار مسکن که معمولا بر اساس میزان تورم، تقاضای فصلی، چگونگی روند بازارهای سرمایه‌ای همچون بورس و دلار و سکه، تعیین می‌شد، اما این‌بار بر اساس توقف خریداران و عدم ورود متقاضیان به بازار خرید، تعیین شده است.
عدم استقبال خریداران از بازار مسکن نشان می‌دهد که حجم مبایعه‌نامه‌ها در بنگاه‌های املاک تهران در 10 ماهه ابتدای سال جاری 48 درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته افت داشته است. (در 10 ماهه اول امسال، 74 هزار مبایعه‌نامه در تهران صادر شد که این تعداد مبایعه‌نامه در سال قبل بیش از 144 هزار فقره بود.) از چند ماه گذشته تا به امروز بسیاری از متقاضیان در بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران در واکنش به قیمت‌های پیشنهادی فروش توسط فروشنده‌ها، مدام اظهار می‌کنند که خرید از بازار فعلی محال است.
این دسته از خریداران که تعدادشان کم نیست بر این باورند در حال حاضر هرچقدر هم که مالکان پول لازم شده‌اند و حاضر هستند واحدهای خود را زیر قیمت بازار برای فروش به خریدار عرضه کنند، اما هنوز قیمت‌ها واقعی نیستند و واحدها از ارزش حقیقی برخوردار نشده‌اند.
حتی برخی از متقاضیان در بازار مسکن که قبل از آخرین شوک قیمتی، قیمت‌های فروش را بخاطر دارند، تاکید می‌کنند که در زمان کنونی قیمت‌ها باید به همان مبالغ سابق برگردد تا آنها با ورود خود به بازار باعث ایجاد رونق شوند.