شکست قفل بورس با توافق لوزان
حمزه بهادیوند چگینی دبیر گروه بورس با روی کار آمدن دولت جدید موج عظیمی از خوش‌بینی‌ها نسبت به بورس تهران در این بازار شکل گرفت که برخلاف نظر بسیاری از کارشناسان که معتقدند موج سال 92 ناشی از هیجان و بدون تحلیل از اوضاع اقتصادی و بورس بوده، اتفاقا هیجان مذکور ناشی از یک خوش بینی منطقی بود؛ خوش‌بینی به باز شدن مهم‌ترین قفل اقتصاد کشور که دکتر روحانی، رئیس‌جمهوری کشور وعده آن را داده بود. این اتفاق درست در نقطه مقابل انتخابات سال 84 قرار داشت که فعالان بازار با نگرانی از سیاست‌های دولت در عرصه سیاست خارجی و به‌طور مشخص نگرش دولت نهم به موضوع هسته‌ای پیش‌بینی‌های منفی از وضعیت اقتصادی کشور داشتند. ریزش سال 84 بورس با نگاهی به سیاست دولت جدید در عرصه هسته‌ای رخ داد و موفقیت سال 92 نیز همچنین. با روی کار آمدن دولت جدید، روند تغییرات بازار و همبستگی بالای مذاکرات هسته‌ای در حدود 2 سال اخیر و حرکت شاخص کل بورس نشان می‌دهد بازار به شدت به موضوع هسته‌ای چشم دوخته است. به عبارتی دیگر مهم‌ترین‌ ابهام در شرایط فعلی اقتصاد کشور موضوع هسته‌ای بوده و هست به‌طوری‌که با آغاز مذاکرات ایران و گروه 1+5 شاخص کل با موجی از خوش‌بینی روبه‌رو‌ می‌شد و نتایج این نشست‌ها تعیین‌کننده حرکت بعدی بازار بود.
به همین دلیل سیزدهم فروردین ماه سال جاری با قرائت بیانیه مشترک ایران و غرب بر سر یک توافق نهایی باعث شد شاخص کل که از اولین روز کاری سال ۹۴ با رشد مواجه شده بود بزرگ‌ترین‌ رکوردهای خود را در تاریخ نیم قرن اخیر تجربه کند. رکورد بیشترین رشد روزانه، رکورد بیشترین صعود هفتگی و پیشتازی قدرتمند این بازار از بازارهای موازی از ابتدای سال کارنامه ارزشمندی است که بازار از خود بر جا گذاشته است. با این حال کارشناسان معتقدند بازار باید در برابر روزهای صعودی با احتیاط حرکت کند چراکه برخی نگرانی‌ها از تشکیل حباب در بازار سهام در شرایط صعودی بورس حکایت دارند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهند بورس تهران از منظر بنیادین شرایط مناسبی دارد به شرط آنکه سیاست‌گذاران و مدیران این بازار «از سمت دیگر بام نیفتند»؛ اتفاقی که در همین چند هفته اخیر یک بار افتاده و سازمان از ترس حبابی شدن بازار دست به سیاست عرضه‌های اولیه زد؛ سیاستی که در اجرای آن آینده نگری صورت نگرفت و در اصل باید گفت این بار رفتار هیجانی از جانب سازمان بورس اتفاق افتاد نه معامله‌گران.
به هر حال با رفع تحریم‌ها در پی توافق هسته‌ای بین ایران و غرب انتظار می‌رود علاوه بر رفع گره‌های موجود در برخی بخش‌ها از جمله صادرات نفت، دریافت وجوه گذشته، رفع تحریم‌های بیمه و حمل و نقل، سوئیفت و انتقالات بانکی و... رونق در بخش واقعی اقتصاد از جمله جذب سرمایه‌های خارجی، بازارهای جدید، تأمین دانش فنی و مواد اولیه و مواردی از این دست حاصل شود که این امر به افزایش درآمدهای کشور، تنظیم و ثبات بازارها، تامین سرمایه مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی منجر شود. وزرای اقتصادی کشور طی چند وقت اخیر در تلاشند تا شرایط برای اقتصاد پساتحریم مهیا شود. این تحرکات حکایت از آن دارد که آینده از آن اقتصاد ایران خواهد بود و بازار سهام در این شرایط نقش محوری خواهد داشت و این در حالی است که از منظر کارشناسان از ابعاد زیرساختی، فنی و قانونی هنوز شرایط برای عبور از تحریم‌ها و ورود به دوره جدید در بازار سرمایه کشور فراهم نیست.