کژال یونسی در سال‌های گذشته هنرمندان زیادی به عرصه خوانندگی رو آوردند تا تجربه متفاوتی را از خود به نمایش بگذارند. خوانندگی پرطرفدارترین هنری است که بازیگران سینما به آن روی خوش نشان دادند و یکی پس از دیگری آلبومی را آماده انتشار کرده و این چرخه هنوز ادامه دارد. بررسی آلبوم‌هایی که تاکنون از سوی بازیگران سینما منتشر شده نشان می‌دهد آنها هرگز قابلیت زیادی در عرصه خوانندگی نداشتند و تنها با استفاده از شهرت ومحبوبیت خود توانستند گاه مخاطبانی را هم جذب کنند و رکورد‌های فروش را در دست بگیرند. البته هرچه جلوتر می‌رویم از سویی تعداد بازیگرانی که آلبوم منتشر می‌کنند بیشتر می‌شود و از سوی دیگر مردم کمتر ذوق زده می‌شوند و درنتیجه از کنار آنها بی‌اعتنا می‌گذرند. یعنی بازیگران خواننده دیگر روی فروش هم نمی‌توانند حساب باز کنند.

خسرو شکیباییpic۱
خسروشکیبایی را باید یکی از پیشگامان حضور بازیگران در عرصه خوانندگی نامید. در سال‌هایی که رسانه‌ها تا این اندازه گسترده نبود آثار موسیقایی به صورت کاست منتشر می‌شد. خسرو شکیبایی آلبوم‌هایی از شعرهای شاعران معاصر همچون سید علی صالحی، محمد رضا عبدالملکیان و سهراب سپهری را دکلمه کرد ودر دسترس علاقه مندان قرار داد. تازگی حرکت شکیبایی در آن سال‌ها باعث شد تا کاست‌های نامه‌ها، نشانی‌ها، مهربانی و مسافر با استقبال زیادی روبه‌روشود و بارها در تیراژی وسیع منتشر شود. بعدها بازیگر توانای ایرانی در فیلم «خواهران غریب» به صورت جدی خوانندگی کرد.

حسین پناهی pic۲
حسین پناهی بازیگر خاص سینمای ایران یکی دیگر از پیشگامان این عرصه بود. او دلبستگی زیادی به شعر داشت و نخستین مجموعه شعرش با عنوان «من و نازی» در سال ۱۳۷۶ منتشرشد. کتابی که چندین بار منتشر شد. استقبال مخاطبان از مجموعه شعر پناهی و تجربه خسرو شکیبایی زمینه حضور اودر عرصه خوانندگی را به وجود آورد. البته او تنها شعرهای خودش را دکلمه می‌کرد و پا را فراتر از آن نگذاشت. در سال ۱۳۷۵انتشار آلبومی از دکلمه شعرهایش با نام «ستاره‌ها» منتشر شدو بعد‌ها کارهای دیگری را روانه بازار کرد. از این بازیگر ۱۴ آلبوم دکلمه به یادگار مانده است.

پرویز پرستوییpic۳
پرویز پرستویی یکی دیگراز بازیگران شاخص سینمای ایران است که علاقه زیادی به دکلمه دارد. اولین بار در آلبوم اول ناصر عبداللهی شعرهای محمد علی بهمنی را دکلمه کرد و بعد‌ها در دومین آلبوم همان خواننده یعنی دوستت دارم تجربه قبلی‌اش را تکرار کرد. او در آلبوم «بابایی» که دکلمه‌ای بر روی آهنگ‌های بیژن مفید بود تجربه دیگری را به نمایش گذاشت. او با خوانندگان دیگری همچون رسول نجفیان هم کار کرد. مثل همیشه شعرها را روایت می‌کرد. در فیلم سینمایی «من و زیبا» که دوسال پیش در جشنواره فجر به نمایش در آمد و نقش اول را ایفا می‌کرد به‌صورت جدی نوحه‌ای عاشورایی را زمزمه کرد.

فتحعلی اویسیpic۴
فتحعلی اویسی در سینمای ایران سرنوشت عجیبی داشت. او سال‌ها به عنوان بازیگر در نقش‌های منفی جلوی دوربین کارگردان‌ها می‌رفت و به یکباره در کارهای طنز تلویزیونی ظاهر شد ونقش هایش از او چهره‌ای متفاوت را به نمایش گذاشت و با نقش آقای کاووسی در سریال شهر قشنگ چهره شد. این هنرمند که علاقه زیادی هم به خوانندگی داشت ابتدا تیتراژ سریال‌هایی را که بازی می‌کرد خواند و قطعه می‌زند «باران به شیشه» به شدت مورد استقبال قرار گرفت. بعد‌ها اویسی با همراهی پسرش علیرضا آلبوم «خونه دل » را روانه بازار کرد. او می‌گوید موسیقی را درسال‌های قبل از انقلاب از کوروش یغمایی که همسایه دیوار به دیوارشان بوده آموخته است. اویسی در سال ۱۳۸۶ با گروه موسیقی «آژیر» به سرپرستی «محسن افشار» و «محمد خاکپور» درکاخ سعد آباد کنسرت هم اجرا کرده است.

رضا رویگریpic۵
او را باید یکی از قدیمی‌ترین بازیگرانی نامید که خوانندگی را تجربه کرده است. سرود خاطره‌انگیز او در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی بعد از گذشت سال‌ها هنوز هم شنیدنی است. او بیست‌وششم دی‌ماه سال ۱۳۵۷ یعنی روزی که شاه از ایران رفت سرود «ایران ایران ایران، رگبار مسلسل‌ها» را با شعری از افشین سرفراز خواند. او اولین آلبومش رابا عنوان «غوغا»و دومین آلبوم را با عنوان «از عشق گفتن» چند سال پیش منتشر کرد و سال گذشته سومین آلبومش را باعنوان «کازابلانکا» با آهنگسازی چهره‌های جوان موسیقی پاپ همچون حمید عسگری، محسن یگانه و... در دسترس علاقه‌مندان قرار داد.

مهران مدیریpic۶
حضور مهران مدیری در عرصه خوانندگی از اتفاق‌های پر سروصدای دوره خودش بود. او در سال ۱۳۷۹ به پیشنهاد فردین خلعتبری که یکی از آهنگسازان مطرح کشور است وارد این عرصه شد و اولین آلبومش را با عنوان «از روی سادگی» روانه بازار کرد. مدیری این شانس را داشت تا در اولین آلبومش آهنگساز نامدار و مهمی همچون بابک بیات حضور داشته باشد و قطعاتی را برای او بنویسد. او از سال ۸۲ به بعد خوانندگی تیتراژ چندین فیلم و سریال را تجربه کرد و در سال ۱۳۸۷ به گروه موسیقی کوبه‌ای «دارکوب» پیوست و کنسرتی را به یاد زنده یاد «خسرو شکیبایی» در سالن وزارت
کشور اجرا کرد.

حامد بهدادpic۷
حامد بهداد یکی از بازیگران شاخص سینمای ایران است که به شکلی جدی در عرصه موسیقی هم فعالیت می‌کند. او ابتدا در سال ۸۰ درتیتراژ سریال تلویزیونی «غریبه» به خوانندگی پرداخت. ۶ سال گذشت تا اینکه در فیلم «مجنون لیلی» تجربه‌اش را تکرار کرد. در سال ۱۳۸۹ به گروه دارکوب پیوست و در کنسرت‌ها در مقام یک خواننده محلی خوان به روی صحنه رفت. در آلبوم «ساعت ۲۵ شب» به همراه رضا یزدانی قطعه‌ای دو صدایی اجرا کرد. در فیلم «بی تابی بیتا» و بعد از آن نیز در سریال «مثل یک کابوس» هم به عنوان خواننده حضور داشت.

محمدرضا فروتنpic۸
محمد رضا فروتن در فیلم به یادماندنی شب یلدا ترانه خواند و صدایش به دل خیلی‌ها نشست. همان اتفاق باعث شد تا پشت سر هم به او پیشنهاد بدهند که وارد عرصه خوانندگی شود اما مقاومت کرد و به هیچ‌کدام پاسخ مثبت نداد. فروتن که از مدت‌ها پیش ساخت آلبومش را با حضور چهره‌های سر‌شناس آهنگسازی و تنظیم آغاز کرده فعلا مشغول ضبط است و قرار است تا پایان سال آماده انتشار شود. در این اثر بابک زرین وسیروان خسروی به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده در کنار فروتن حضوردارند که همین اتفاق می‌تواند برای علاقه‌مندان موسیقی پاپ
جذاب باشد

شهاب حسینیpic۹
شهاب حسینی بازیگرمتفاوتی است. او از مجری گری برنامه‌های تلویزیونی به سینما رسید و نقش‌های ماندگاری را ایفا کرد و نامش را به عنوان سوپر استار در سینمای ایران مطرح کرد. حضورش در عرصه خوانندگی به عضویت او در گروه «هفت»برمی گردد. گروه «هفت» گروهی بود که سه بازیگر دیگر یعنی «حمید گودرزی»، «امیرحسین مدرس» و «امین زندگانی» نیز در آن حضور داشتند. این گروه در سال ۱۳۸۳ تشکیل شد و تا کنون چهار مجموعه آهنگ از این گروه منتشر شده‌ که حسینی در آلبوم یک و دو به دکلمه پرداخت و درآلبوم سه و چهار هم خوانندگی کرد. حسینی اولین آلبوم با خوانندگی خودش را با عنوان «رایا» منتشر کرد که آنقدرها دیده نشد.

امین حیاییpic۱۰
او به شکل حرفه‌ای گیتار می‌زند ونوازندگی را بیشتر ازخوانندگی دوست دارد. نخستین آلبومش در سال ۱۳۸۰ منتشر شد که «بوی بهشت» نام داشت. در همان سال فیلمی سینمایی به همین نام و به کارگردانی «حمید‌رضا محسنی» ساخته شد که در آن امین حیایی علاوه‌بر بازی به خوانندگی هم پرداخت. آلبوم بوی بهشت ۱۳ قطعه دارد که محوریت اصلی آن موسیقی متن فیلم است. آلبوم «باران» دومین حضور حیایی در عرصه موسیقی است.
این آلبوم با ۹ قطعه و به آهنگسازی «پدرام مرندیز» در بهار سال ۸۵ منتشر شد. برخی از منتقدان اعتقاد داشتند به جز برخی ملودی‌های این اثر نقطه قوت دیگری
در آن یافت نمی‌شود.


رضا عطارانpic۱۱
رضا عطاران بازیگری است که گاه به‌صورت تفننی خوانندگی را هم تجربه می‌کند. تجربه‌اش در این عرصه مربوط می‌شود به خواندن تیتراژ سریال‌ها و فیلم‌هایی همچون «کوچه اقاقیا»، «ورود آقایان ممنوع»، «کلاهی برای باران» و «متهم گریخت». او همکاری مشترکی را هم با امیر حسن مدرس انجام داده و در «متهم گریخت» و «ترش و شیرین» رپ خوانی کرده است.

بهرام رادانpic۱۲
اولین بار دراوایل سال ۹۰ زمزمه‌هایی برای انتشار آلبوم این بازیگر شنیده شد و در بهار سال ۱۳۹۱ نخستین آلبوم بهرام رادان با عنوان «روی دیگر» منتشر شد. این آلبوم شامل ۱۲ قطعه بود و چهره‌هایی چون «کیوان هنرمند» و «اندیشه فولادوند» این بازیگر را همراهی می‌کردند. رادان در آلبوم «روی دیگر» سبک‌های پاپ، بلوز، راک و کانتری را در هم آمیخت و صدای خود را در یک اثر موسیقایی به دو زبان فارسی و انگلیسی عرضه کرد.

محمدرضا گلزارpic۱۳
حکایت حضور این بازیگر در عرصه خوانندگی با همکاران دیگرش متفاوت است. اوقبل از اینکه بازیگر مشهوری شود به عنوان نوازنده در گروه «آریان» حضور داشت. گروهی که تجربه‌های موفقی را پشت سرگذاشتند و به یکی از مهم‌ترین گروه‌های موسیقی پاپ بدل شدند. گلزار هم یکی از اعضای گروه بود و گیتار می‌زد. او پس از ۶ سال از آریان جدا شد. بعد از جدایی از گروه آریان تصمیم گرفت باز هم وارد بازار موسیقی شود. گلزار که در هفته فستیوال موسیقی معاصر به فرهنگسرای ارسباران رفته بود از اجرای گروه موسیقی «دارکوب» شگفت‌زده شد. به همین دلیل، بعد از برنامه سراغ این گروه رفت و گفت می‌خواهد در این گروه فعالیت کند. در آن روزها بود که یادگیری پرکاشن را شروع کرد و جالب اینکه پس از یک هفته در گروه «دارکوب» پرکاشن زد.

امیرحسین مدرسpic۱۴
امیرحسین مدرس را باید یکی از بازیگران سینما وتلویزیون نامید که به‌صورت جدی در عرصه موسیقی فعالیت می‌کند. او از سال‌ ۶۵ خیلی‌جدی‌ به‌ هنر موسیقی پرداخت ابتدا ردیف‌های‌ آواز مقدماتی‌ را گذراند و‌ سپس‌ دوره‌ تکمیلی‌ و عالی را نزد مرحوم‌ استاد رضوی‌ سروستانی‌ به‌ پایان‌رساند. مدرس، تک‌ نفره‌ در وادی‌موسیقی‌ فعالیت‌ می‌کرد‌ اما به‌دلایل‌ مختلف‌ از جمله‌ تفاوت‌ در نوع‌ کلام‌ و توجه‌به‌ محتوا و... به‌ پیشنهاد «شهاب حسینی» در سال ۱۳۸۳ با گروه‌ «هفت‌« همکاری و کارگروهی‌ را نیز تجربه‌ کرد. او تیتراژ چندین سریال تلویزیونی را هم خواند که می‌توان به «خوش‌نشین‌ها»، «زن بابا»، «ترانه مادری» و سریال «فرات» اشاره کرد. اولین آلبومش را با عنوان «ماه نی» منتشر کرد که بازخوانی نوحه‌های قدیمی و فراموش شده ایرانی بود و دومین آلبومش راهم با عنوان «خورشید» با همکاری امین تارخ روانه بازار موسیقی کرد.

محمدرضا هدایتیpic۱۵
بازیگرثابت سریال‌های مهران مدیری هم یکی دیگر از هنرمندانی است که علاقه زیادی به خوانندگی دارد. او بعد از آنکه در آثار مدیری چهره شد تصمیم گرفت در عرصه موسیقی هم عرض اندام کند. او در سال ۱۳۸۷ نخستین آلبومش را با عنوان «برگ و باد» منتشر کرد. این آلبوم ۹ قطعه دارد و دومین آلبوم او هم در سال ۱۳۹۰ با عنوان «ماه می‌خنده» منتشر شد که این اثرهم ۹ قطعه دارد و ترانه‌سرایی، آهنگسازی و تنظیم توسط «رشید رفیعی» انجام شد. هدایتی آلبوم‌های دیگری را هم آماده انتشار کرده که در مرحله تولید و صدور مجوز است.

برزو ارجمندpic۱۶
برزو ارجمند هم یکی دیگر از بازیگران ثابت سریال‌های مهران مدیری است که نقش‌های با مزه‌ای را ایفا می‌کند. او هم بعد از چهره شدن در آثار مدیری تصمیم گرفت تغییر فاز بدهد و خوانندگی را تجربه کند. برعکس حضورش در عرصه طنز در موسیقی به شکلی جدی وارد شد. او آلبوم «غریبه آشنا» را با ۱۰ قطعه منتشر کرد. آهنگسازان کار مهران سراجیان، ‌میراد موحدی و فرید کریمیان هستند.

اشکان خطیبیpic۱۷
اشکان خطیبی یکی از آخرین بازیگرانی است که تاکنون به خوانندگی روی آورده است. این بازیگر که نقش‌های متفاوتی را ایفا کرده است امسال با انتشار آلبوم «ترافیک» نخستین تجربه‌اش را در عرصه خوانندگی در دسترس علاقه مندان قرار داد. گروه موسیقی ترافیک به سرپرستی «اشکان خطیبی» امسال وارد عرصه شدند. فرشاد حسامی به‌عنوان آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی الکترونیک و بهنود فدوی به‌عنوان آهنگساز و نوازنده گیتار الکتریک خطیبی را همراهی می‌کردند. مثل اینکه قرار است خطیبی آلبوم‌های دیگری را هم منتشر کند.