انتـظار کاهشـی که  به افزایش ختم شد
افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، نرخ حق بیمه شخص ثالث و عوارض شماره‌گذاری توسط شرکت‌های خودروساز باعث شد که بازار راکد خودرو در کشور به علت روند صعودی قیمت‌ها در هفته جاری در رکود بیشتری فرو برود. بازار خودرو از اسفندماه آن را سال جاری در رکود بی‌سابقه‌ای به سر می‌برد. رکودی که به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، تاکنون بازار اسفندماه آن راتجربه نکرده بود. بسیاری از فعالان عرصه بازار علت این رکود را کاهش قدرت خرید مردم، افزایش قیمت و امید به ارزانی می‌دانستند.
علتی که گویا در آغازین روزهای سال ۹۴ نیز همچنان به قوت خود پابرجاست. هرچند در این میان به علت بالارفتن حجم سفرهای نوروزی و احتمال گرانی خودرو در سال جدید، برخی به خرید خودروی موردنظر خود پرداختند اما حجم این تعداد به گونه‌ای نبود که دل فعالان بازار را خوش کند.
در این میان اما بسیاری از مردم در انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و تغییر در قیمت بازار از خرید خودرو دست نگاه داشتند و خریدهای خود را به منوط به اعلام نتیجه مذاکرات کردند. نتیجه‌ای که با اعلام تفاهم اولیه صورت گرفته امید به کاهش قیمت را در دل آنها زنده کرد و تصمیم آنها برای عدم خرید و فروش تا اعلام نتایج نهایی را به تیرماه
موکول کرده است.
قهر خریداران با بازار
در حالی که مردم دلخوش از کاهش قیمت خودروها به دلیل نتیجه اولیه مذاکرات هسته‌ای ایران از خرید و فروش در بازار خودرو امتناع می‌کنند اما خودروسازان به علت افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده به افزایش قیمت خودروهای داخلی در هفته پایانی فروردین پرداختند.یک کارشناس بازار خودرو درباره گرانی یک درصدی خودروها و تاثیر آن در بازار خودرو به خبرنگار «آخرهفته» می‌گوید: گرانی خودرو در بازار نیز به تبع افزایش قیمت در کارخانه صورت گرفته و به طوری که این افزایش بین رقم ۲۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بوده است وهمین موضوع باعث شده تا بازار خودرو که در رکودی نسبی به‌سر می‌برد به رکودی عمیق‌تر فرو برود.
وی با بیان اینکه بسیاری از مشتریان امید به کاهش قیمت خودرو در سال جاری داشتند، می‌افزاید: انتظار مردم این است که به دلیل توافق اولیه صورت گرفته قیمت خودرو روند کاهشی داشته باشد، این در حالی است که خودروساز نمی‌تواند به کاهش قیمت بپردازد و علت آن هم افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال جدید، افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، افزایش حامل‌های انرژی و شاخص‌هایی چون تورم و... است.
بت کاهش قیمت شکسته شود
افزایش یک درصدی قیمت خودرو به علت افزایش مالیات بر ارزش افزوده و... در حالی به گرانی قیمت خودرو در بازار منجر شده است که برخی از فعالان عرصه بازار از روند مستمر رکود تا اواخر تیرماه خبر می‌دهند. یکی از نمایشگاه‌داران خودرو داخلی در خیابان انقلاب در این باره به خبرنگار «آخر هفته» می‌گوید: مردم به دنبال انتظار کاهش قیمت خودرو به خرید و فروش نمی‌پردازند. آنها به امید آنکه توافق لوزان در تیرماه به صورت قانونی امضا شود و باعث کاهش قیمت خودرو و از سوی دیگر افزایش خودروهای خارجی از جمله رنو و پژو در ایران باشند تا اواخر تیرماه به خرید و فروش خودرو نمی‌پردازند.وی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل افزایش یک درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده بازار خودرو نیز با افزایش بین 200 هزار تا 5 میلیون مواجه بوده است، تصریح می‌کند: موضوعاتی از این دست که باعث افزایش نرخ خودرو می‌شود نیز باعث نشده که مردم امید خود را از دست بدهند زیرا آنقدر جو روانی مذاکرات صورت گرفته در کشور قوی و غالب است که مردم با این وسوسه‌ها نیز راغب به خرید خودرو نمی‌شوند. مصرف‌کننده با یک انگیزه به نام توافق هسته‌ای و کاهش قیمت روبه‌رو است و بر همین اساس معتقدند که بازار به نفع آنها بهتر از گذشته می‌شود.
وی معتقد است این موضوع تا نهایی شدن مذاکرات ادامه دارد. از سوی دیگر ما ماه مبارک رمضان را در پیش داریم که مصادف با تیرماه است، بنابراین به علت مذاکرات و از سوی دیگر ماه رمضان تا پایان تیرماه و اواسط مردادماه همچنان بازار خودرو با رکود دست و پنجه نرم می‌کند. وی با اشاره به اینکه کارشناسان اقتصادی باید بر این موضوع که کاهش قیمت خودرو موضوعی نیست که محقق شود، تاکید کرده و می‌گوید: کاهش یا افزایش قیمت‌ها در کشور روند منطقی و مشخصی دارد. اینکه در سال جدید براساس نرخ تورم ۱۷ درصد به حقوق کارگران نیز اضافه شده است، همه هزینه‌هایی است که بر قیمت خودرو تاثیر دارد. از سوی دیگر افزایش جهانی قیمت فلز نیز در سال جاری بر این موضوع تاثیرگذار است؛ بنابراین یک موضوع مشخص است که نرخ خودرو افزایش پیدا می‌‌کند و نه کاهش اما آن‌گونه که مشخص است تا پایان تیرماه خریداران راضی به خرید نیستند و آشتی میان خریداران و بازار صورت نمی‌گیرد.