مدیریت «هزینه‌های نو»
در چند سال اخیر یکی از دلایلی که برخی زوج‌های جوان را از پذیرش مسوولیت پدر و مادر بودن دور می‌کند شرایط سخت اقتصادی و اضافه شدن هزینه‌های یک نوزاد به مجموعه هزینه‌های خانواده است. از این رو والدینی که می‌خواهند صاحب فرزند شوند، باید قبل از تصمیم‌گیری برای بچه‌دار شدن شرایط خود را از همه لحاظ بسنجند. بسیاری از مشاوران خانواده توصیه می‌کنند خانواده‌ها پیش از بچه‌دار شدن باید وضعیت مالی و اقتصادی، اجتماعی و رفاهی و امکانات زندگی را مورد بررسی قرار دهند. نمی‌توان بدون هیچ برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی قبلی بچه‌دار شد، چرا که با تولد نوزاد هزینه‌های زیادی هم متولد خواهد شد. به گفته مشاوران خانواده آمادگی اقتصادی همانند آمادگی عاطفی برای بچه‌دار شدن است، بنابراین پیشنهاد می‌کنند وضعیت خود را همه جانبه بسنجید. به بودجه خود به صورت سیاه و سفید نگاه کنید نه خاکستری. یعنی برای خرید یا خرج کردن یا دارید یا ندارید. خریدکردن برای نوزاد بسیار جالب و هیجان‌انگیز است مخصوصا برای پدر و مادر چرا که آنها می‌خواهند همیشه بهترین چیزها و زیباترین‌ها را برای این کوچولوی تازه‌وارد تهیه کنند. خیلی از پدر و مادرها از اینکه نوزاد تازه متولدشان چقدر هزینه برایشان به ارمغان آورده است، تعجب می‌کنند البته هزینه‌های جانبی تولد نوزاد با برنامه‌ریزی‌های قبل از تولد قابل کنترل است. می‌توان از این هزینه‌های تازه خیلی راحت کاست. برای کاهش این هزینه‌ها می‌توانید به نکات زیر توجه کنید.
نگاهی به بودجه خود بیندازید یک نوزاد چگونه می‌تواند روی درآمد و مخارج شما اثر بگذارد؟

آیا محل کارتان حمایتی را برایتان در نظر گرفته است؟
چقدر مرخصی خواهید داشت؟
بیمه بهداشتی دارید؟ چقدر از هزینه‌های تولد نوزاد و بارداری همسرتان را با بیمه می‌توانید پرداخت کنید؟
آیا عادت دارید پس انداز کنید؟ از پس‌اندازتان چقدر برای این تولد در نظر گرفته‌اید؟

وسایل موردنیاز و ضروری کودک را یادداشت کنید ببینید کدام وسیله ضروری است و خرید آن لازم است و از کدام می‌توان صرف نظر کرد. اگر فرزند بزرگ‌تری دارید، ببینید کدام وسیله او را می‌توان برای این نوزاد مورد استفاده قرار داد.
قبل از تولد و در طول دوران بارداری برای اینکه دچار سردرگمی و مشکل مالی نشوید به تدریج وسایل موردنیاز را خریداری کنید.
به این نکته بیندیشید که آیا قرار است همسرتان در بیمارستان خصوصی زایمان کند یا دولتی؟ آیا بیمه هستید و آیا بیمه هزینه‌های زایمان را تقبل می‌کند یا چقدر هزینه بر عهده خود شماست؟

یکی از نکات دیگر در کاهش هزینه و مدیریت اقتصاد خانواده، بودجه‌بندی است. وسایل موردنیاز نوزاد را برحسب زمان‌بندی سه ماهه تهیه کنید. مثلا ببینید در سه ماهه اول، دوم، سوم و چهارم زندگی‌اش به چه چیزی نیاز دارد و کدام وسیله لازم است در دوره‌های بعدی خریداری شود. به این ترتیب می‌توانید از هزینه‌های اضافی و حتی بیهوده بکاهید چرا که بسیاری از وسایلی که در دوره‌های نامناسب رشد نوزاد خریداری می‌شود با افزایش سن و بزرگی جثه قابل استفاده نخواهند بود.
نکته مهم دیگر این است که همیشه بودجه ای برای مساله بهداشت و درمان نوزاد پس انداز داشته باشید، چون سلامت مادر و نوزاد و درمان مشکل‌ها و بیماری‌های احتمالی آنها بسیار مهم‌تر است.

همه مخارج خود را یادداشت کنید. مثل اجاره خانه، تغذیه، لباس، تفریح و سرگرمی و سفر، حمل‌و‌نقل، بیمه و سایر مخارجی که به طور معمول دارید. سپس می‌توانید ببینید که درآمد شما ماهانه چه میزان است و مخارج شما چقدر خواهد شد. در کنار این مخارج، هزینه‌ای هم برای نوزادتان در نظر بگیرید. اگر می‌توانید از هزینه‌های اضافی دیگر و هزینه‌های غیرضروری کم کنید و در عوض آن را به هزینه نوزاد اختصاص دهید.اگر نمی توانید بعد از تولد نوزاد به سرکارتان برگردید، ببینید محل کارتان چه امکاناتی برای این زمان برایتان در نظر می‌گیرد.
خرید کردن چگونه باشد؟

وسایل نوزاد را از بالا به پایین لیست کنید. همه مکان‌هایی را که وسایل بارداری و وسایل نوزاد و کودک می‌فروشند، یادداشت و پرس وجو کنید کدام مغازه‌ها، جنس خوب و حراج دارند. سعی کنید بیشتر از فروشگاه‌هایی خرید کنید که در محل اصلی فروش این اجناس هستند و نه از مغازه تک که دور از محل اصلی فروش هستند. به‌عنوان مثال یکی از متخصصان اطفال در مورد مهم‌ترین هزینه یک نوزاد در سال اول زندگی اش می‌گوید: نوزاد شما به طور متوسط 75 پوشک در هفته استفاده می‌کند. در یک ماه او بیش از 300 پوشک مصرف می‌کند و در سال به طور متوسط باید 3600 مرتبه او را عوض کنید به این معنی که تا زمانی که بتوانید توالت رفتن را به او آموزش دهید، بیش از 7000 پوشک یک بار مصرف برای او استفاده کرده‌اید که مبلغ زیادی از هزینه‌تان صرف آن شده است. اگر بتوانید بسته‌های پوشک را به صورت عمده خریداری کنید می‌توانید برای هر بسته مقداری پول صرفه‌جویی کنید.

توصیه‌هایی برای مدیریت مخارج
خودتان غذای کودک را پوره کنید تا هزینه غذای آماده کودک را صرفه‌جویی کنید. لوازمی مانند دستمال مرطوب و پوشک را به صورت عمده‌ای خریداری کنید. هنگام تهیه لباس نوزاد، سایز بزرگ خریداری کنید تا هنگامی که فرزندتان بزرگ‌تر می‌شود لباس مناسبش باشد. این کار به صرفه‌جویی در هزینه‌ها در طول زمان نیز کمک می‌کند. به جای خریدن لباس و لوازم نوزاد، بسیاری از آنها را می‌توانید قرض بگیرید. بسیاری از مواقع لوازمی که قرض می‌گیرید خیلی کم استفاده شده و نو است، و شما می‌توانید از آنها به خوبی استفاده کنید. تنها در مورد صندلی کودک یا گهواره اقدام به خرید کنید، چون امنیت کودک مهم‌تر از صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. برنامه بودجه برای خود داشته باشید و طبق آن عمل کنید. اگر تنها بر اساس پولی که دارید خرج کنید (نه به امید چک و پول‌های آتی و ...) می‌دانید که وقتی لازم باشد چیزی برای کودکتان بخرید، پول در دست دارید.