فولکس بعد از «دیزل گیت»

دنیای اقتصاد: فولکس واگن بزرگ‌ترین رسوایی فنی صنعت خودرو جهان را رقم زد. رسوایی موتورهای دیزل شرکت فولکس‌واگن یکی از بخش‌های حساس و حیاتی اقتصاد آلمان را تحت تاثیر قرار داده است. صنعت خودرو سال گذشته ۱۴درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان را تشکیل داده بود. از سوی دیگر، رسوایی اخیر دامن طبقه سیاسی آلمان را نیز گرفته است. مقامات آلمانی روابط بسیار محکمی با بخش خودروسازی به خصوص شرکت فولکس‌واگن به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز این کشور و اروپا دارند. این جنجال باعث کناره‌گیری مارتین وینترکورن از ریاست هیات مدیره این مجموعه شد. جالب اینجاست که تحقیقات نشان می‌دهند، شماری از خودروهای دیگر اروپایی از نظر میزان تولید اکسید نیتریک وضعیت بدتری از «فولکس‌واگن» دارند. در حالی که فولکس تلاش دارد اعتبار خود را باز‌سازی کند، اکنون ماجرا به دایره‌ای بزرگ‌تر از این شرکت کشیده شده و کشورهای مختلف در حال تحقیق روی گذشته و حال خودروهای دیزل هستند. خودروهای دیزل سال‌ها این شهرت را داشتند که آلایندگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی تولید می‌کنند. اما با کاری که فولکس واگن کرد اکنون کل این شهرت در معرض خطر قرار گرفته است. در صفحه ۲۶ از زوایای مختلف به آینده فولکس واگن و موتورهای دیزل بعد از این رسوایی پرداخته‌ایم.

نزدیک به یک سال از آتشی که غول‌ خودرویی آلمان به دامن صنعت اتومبیل‌سازی این کشور کشید، می‌گذرد. شمارش معکوس برای شرکت فولکس‌واگن آغاز شده تا با محدود کردن تاثیر منفی تقلب معروف خود بتواند اعتماد دوباره مصرف‌کننده را جلب کند. حقیقتا چنان ضربه‌ای به اعتبار این شماره یک خودروسازی جهان وارد شده که تبعات آن را نمی‌توان به این زودی‌ها ارزیابی کرد. رسوایی موتورهای دیزل شرکت فولکس‌واگن یکی از بخش‌های حساس و حیاتی اقتصاد آلمان را تحت تاثیر قرار داده است. خودروسازی سال گذشته ۱۴درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان را تشکیل داده بود. از سوی دیگر، رسوایی اخیر دامن طبقه سیاسی آلمان را نیز گرفته است. مقامات آلمانی روابط بسیار محکمی با بخش خودروسازی به خصوص شرکت فولکس‌واگن دارند. این جنجال باعث کناره‌گیری مارتین وینترکورن از ریاست هیات مدیره این مجموعه شد. جالب اینجاست که تحقیقات نشان می‌دهد، شماری از خودروهای دیگر اروپایی از نظر میزان تولید اکسید نیتریک وضعیت بدتری از «فولکس‌واگن» دارند. تقلب خودروساز آلمانی ابتدا از سوی آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا و با کمک دانشگاه ویرجینای جنوبی برملا شد.

از کجا شروع شد؟

فولکس‌واگن که یکی از بزرگ‌ترین خودروسازهای جهان است، ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۵ (معادل ۲۹ شهریور ۱۳۹۴) تایید کرد که در دستگاه سنجش آلایند‌ه‌های خروجی از اگزوز چند مدل خودروی دیزلی (گازوئیل‌سوز) این کارخانه تقلب صورت گرفته و میزان این آلاینده‌ها کمتر از آنچه که هست، نشان داده می‌شد. شرکت اعتراف کرده که به احتمال زیاد نرم‌افزاری که برای این منظور به‌کار رفته، حداقل در ۱۱ میلیون خودرو نصب شده است. در خودرو‌های دیزلی سواری معمولا میزان زیادی اکسید نیتروژن تولید می‌شود. این اکسید نیترژن می‌تواند سبب تولید باران‌های اسیدی شود. معمولا در موتورهای دیزل به دلیل حرارت بالای موتور، اکسید‌های نیتروژن به‌وجود می‌آیند پس برای کاهش این آلایندگی خودروسازان باید موتور خودرو را طوری طراحی کنند که زمانی که تولید اکسید نیتروژن زیاد شد دمای موتور سریع کاهش یابد. چند روش معمولا برای کاهش اکسید نیتروژن در موتور خودرو‌ها به کار برده می‌شود که یکی تزریق آب به داخل موتور و دیگری کاهش میزان سوخت تزریق شده به موتور است. هر دو روش قدرت تولیدی موتور را کاهش می‌دهند. کاهش قدرت موتور خودرو می‌تواند عامل منفی برای جذب مشتری باشد. فولکس‌واگن برای اینکه این مشکل را حل کند برنامه نرم‌افزاری رایانه موتور خودرو را به‌گونه‌ای طراحی کرده که در حالت تست و حالت غیر‌تست دو رفتار مختلف را از خود نشان دهد.


۲۹ شهریور ۹۴

پس از آنکه نهادهای ناظر بر کیفیت خودروسازی در آمریکا کارخانه فولکس‌واگن را متهم به زیر پا گذاشتن مقررات مربوط به آلودگی محیط زیست کردند این شرکت مجبور شد حدود نیم میلیون از محصولات خود را از بازار آمریکا برگرداند. گفته می‌شود که نرم‌افزار کنترل تولید آلودگی در این خودروها پس از آزمایش‌های فنی از کار افتاده است.


31 شهریور 94

از دیروز ارزش سهام این خودروساز آلمانی نزدیک به ۴۰درصد سقوط کرده است. به گفته مدیران ارشد، شرکت بیش از هفت میلیارد دلار برای حل این مساله کنار گذاشته است. چند کشور اروپایی خواهان تحقیق در این مورد شده‌اند.


۱ مهر ۹۴

امروز خبر رسیده که سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا اعلام کرده، این شرکت به دلیل نصب نرم‌افزاری که میزان واقعی آلایندگی را نشان نمی‌دهد و منجر به آلایندگی بیش از ۴۰ برابر حد مجاز می‌شوند به پرداخت رقمی بیش از ۱۶‌میلیارد یورو جریمه می‌شود. در پی اعلام این موضوع، شرکت فولکس‌واگن بازاریابی خودروهای آئودی و برخی مدل‌های دیزل را در ایالات متحده متوقف کرده است و ارزش سهام این شرکت در حدود 25 درصد در بازار بورس فرانکفورت کاهش پیدا کرد.


2 مهر 94

یک بیانیه رسمی از فولکس‌واگن منتشر شد. در این بیانیه تاکید شده که بررسی‌ها برای تعیین دقیق اختلاف ادامه دارد. سخنگوی این شرکت گفته است که به زودی با مقامات کشورهای مختلف درباره نتایج تحقیقات و پیامدهای آن تعامل می‌کند. گفته می‌شود ۸۰۰هزار خودرو شامل برندهای پورشه و آئودی (از زیرمجموعه‌های لوکس فولکس‌واگن) نیز درگیر این تقلب بوده‌اند. در صورت تایید تقلب، فولکس‌واگن ناچار به پرداخت هزینه‌ای معادل ۲ میلیارد یورو خواهد بود. بر این مبلغ باید ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورویی که تا‌کنون فولکس‌واگن برای جبران خسارت ناشی از تعبیه نرم‌افزارها پیش‌بینی کرده را افزود.


۴ مهر ۹۴

مارتین وینترکورن رئیس‌هیات‌‌مدیره فولکس‌واگن مسوولیت تقلب در نرم‌افزار سنجش آلاینده‌های هوا در خودروهای دیزلی را پذیرفت و با موافقت هیات‌ ناظر این شرکت از مقام خود استعفا کرد. او در بیانیه‌ای ضمن اعتراف به اینکه فولکس‌واگن به مدیر جدید نیاز دارد، تاکید کرد که هیچ‌گونه اشتباهی از جانب او صورت نگرفته و تصمیم به کناره‌‌گیری را تنها به دلیل حفظ منافع شرکت گرفته است. در بیانیه وینترکورن آمده است او از اینکه چنین تقلبی، به این گستردگی می‌تواند در شرکت فولکس‌واگن رخ دهد، شوکه شده است.


5 مهر 94

ماتیاس مولر، مدیر خودروسازی پورشه جانشین مارتین وینترکورن، رئیس هیات‌مدیره مستعفی فولکس‌واگن شد. این شرکت آلمانی اعلام کرد که سه تن دیگر از اعضای هیات‌مدیره اخراج خواهند شد. وظیفه اصلی مولر ۶۲ ساله در ماه‌های آینده شفاف‌سازی در زمینه تقلب شرکت آلمانی در نرم‌افزارهای سنجش میزان آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروهای دیزلی خواهد بود.


۶ مهر ۹۴

دو رسانه آلمانی از مطلع بودن هیات‌مدیره فولکس‌واگن از تقلب در میزان آلاینده‌ها خبر داده‌اند. شرکت بوش که یکی از قطعه‌سازان شرکت بوده و همچنین یک تکنیسین این امر را تایید کرده‌اند. روزنامه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» نوشته است مدارکی به دست آمده‌اند که نشان می‌دهند مقامات شرکت خودروسازی فولکس‌واگن از سال‌ها پیش از تقلب در میزان آلاینده‌ها آگاه بوده‌اند. هیات‌مدیره جدید کمیسیونی خارج از این شرکت را مسوول بررسی ‌پرونده‌های شرکت و تحقیق در باره رسوایی در ارتباط با تقلب در میزان آلاینده‌ها کرده است. مدارک نشان می‌دهد شرکت بوش نرم‌افزار ویژه‌ای را برای فولکس‌واگن تهیه کرده و به مقامات این شرکت تحویل داده است. این همان نرم‌افزاری بوده که هنگام معاینه فنی میزان آلاینده‌های خودرو را کمتر از حد واقعی آنها نشان می‌داده است.


7 مهر 94

دادستانی آلمان تحقیقات در مورد مارتین وینترکورن، مدیر عامل پیشین شرکت فولکس‌واگن، بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده خودروی جهان را آغاز کرده است. از زمان انتشار این اخبار، ارزش سهام فولکس‌واگن تاکنون ۳۵درصد سقوط کرده است. چند کشور دیگر از جمله ایتالیا، فرانسه و کره جنوبی تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند و سوئیس تا اطلاع ثانوی فروش خودروهای دیزلی فولکس‌واگن را ممنوع اعلام کرده است. آئودی و اشکودا می‌گویند که در مجموع ۳/ ۳ میلیون خودرو ساخت این شرکت‌ها مجهز به نرم‌افزاری بوده که شرکت مادر،‌ فولکس‌واگن، با کمک آن تست‌های آلودگی را فریب داده است.


۸ مهر ۹۴

صورت‌های مالی شرکت فولکس‌واگن در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد این کمپانی بعد از ۱۵ سال متحمل ضرر و زیان فصلی شده است. براساس آمار، ضرر و زیان عملیاتی این شرکت خودروسازی آلمانی ۳ میلیارد و ۴۸۰ میلیون یورو بوده است. این در حالی است که در زمان مشابه در سال ۲۰۱۴ سود عملیاتی فولکس‌واگن به رقم ۳ میلیارد و ۲۳۰ میلیون یورو رسیده بود. ضرر و زیان خالص این شرکت نیز، یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو گزارش شده است. محکومیت احتمالی به پرداخت جریمه سنگینی معادل ۳۰ میلیارد دلار بابت این رسوایی، فولکس‌واگن را تهدید می‌کند.


9 مهر 94

در اولین روز کاری هفته جاری اخبار مربوط به خودروسازی بحران‌زده فولکس‌واگن سمت و سوی جدید به خود گرفت و رسانه‌ها از فروش سهام سوزوکی در این خودروسازی جنجالی به شرکت پورشه خبر دادند. پورشه سهامدار عمده کمپانی فولکس‌واگن نزدیک به ۱/ ۴ میلیون از سهام شرکت سوزوکی را خریده که با انجام این معامله، سوزوکی به‌صورت رسمی از خودروسازی فولکس‌واگن کنار رفت، این در حالی است که میزان سهام پورشه در گروه فولکس‌واگن از ۷/ ۵۰ درصد به رقم ۲/ ۵۲ درصد رسید.


۱۴ مهر ۹۴

شرکت اعلام کرد تعداد زیادی از دیزلی‌هایش که در بازار انگلیس به فروش رسانده هم مجهز به نرم‌افزاری هستند که سطح آلایندگی را کمتر از میزان واقعی نشان می‌دهد. شعبه انگلیسی این شرکت اعلام کرده است که درکل یک میلیون و 189 هزار و 906 دستگاه خودرو دیزلی با مارک‌های فولکس‌واگن، آئودی، سئات و اشکودا که دارای این مشکل هستند، در بازار انگلیس به فروش رسانده است. شرکت فولکس‌واگن اعلام کرده است ظرف چند روز آینده با ارسال شماره‌های هویتی این خودروها به شرکت‌های فروشنده خودرو در انگلیس، از صاحبان آنها خواهد خواست که در یک دوره زمانی خودروهایشان را مورد آزمایش و بازبینی قرار دهند.


23 مهر 94

اداره فدرال رسیدگی به امور خودروهای موتوری آلمان اعلام کرد که دستور فراخواندن فوری خودروهای دستکاری‌شده فولکس‌واگن را صادر کرده است. ۲ میلیون و ۴۰۰ خودرو باید کنترل و در صورت نیاز، دستگاه کنترل سنجش آلاینده‌های آنها تعمیر یا قطعاتی از آنها تعویض شود. ساعاتی بعد از پخش این خبر شرکت خودروسازی آلمانی اعلام کرد که ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی معیوب خود در سطح اتحادیه اروپا را فرامی‌خواند. این اقدام قرار است از نخستین ماه سال جدید میلادی آغاز شود.


۱۲ آبان ۹۴

سخنگوی دولت آلمان می‌گوید شرکت فولکس‌واگن باید هرچه سریع‌تر و شفاف مشکلاتش را برطرف کند. به گفته دفتر صدراعظم، ساختار این خودروسازی باید طوری تغییر کند که دیگر چنین وقایعی رخ ندهد.


13 آبان 94

آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا اعلام کرد که فولکس‌واگن در موردی دیگر، یعنی در خودروهایی با حجم موتور بالا نیز دستکاری کرده تا قوانین مربوط به آلودگی هوا را دور بزند. به گفته این آژانس تقلب در خودروهای فولکس‌واگن با موتورهای ۳ لیتری نیز اقدام مشابهی برای پنهان کردن میزان تولید گازهای سمی بوده است.


۱۷ آبان ۹۴

فولکس‌واگن موظف شده نقصی را که به‌عمد در سیستم سنجش میزان آلاینده ‌موتورهای دیزلی 2/ 1 لیتری، 6/ 1 لیتری و ۲ لیتری ایجاد کرده است برطرف کند. عیب موتورهای دیزلی ۲ لیتری را می‌توان با آپدیت تازه نرم‌افزار آنها برطرف کرد. اما تقلبی که در موتورهای 6/ 1 و 2/ 1 لیتری صورت گرفته به این آسانی برطرف نمی‌شود. گفته شده است که عیب موتورهای ۲ لیتری را می‌توان در اوایل ۲۰۱۶ برطرف کرد اما برای دیگر موتورها تا سه ماه آینده وقت لازم است.


2 آذر 94

شرکت فولکس‌واگن در ماه‌های گذشته متحمل زیان شده، اما عجیب آنکه ارزش سهام این شرکت در بازارهای مالی بهبود یافته است. گزارش مالی نشان می‌دهد که طی ماه‌های ژوئیه و سپتامبر سال جاری، شرکت با زیان خالص بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو (معادل یک میلیارد و ۸۵۰میلیون دلار) مواجه بوده است. در دوره مشابه سال گذشته، این شرکت نزدیک به سه میلیارد یورو سود کرده بود. به این ترتیب، زیان شرکت در سه ماه اخیر به حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو (سه میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار) بالغ می‌شود.


۲۷ بهمن ۹۴

دادستانی فدرال مکزیک فولکس‌واگن را به خاطر فروش 45 هزار خودروی مدل 2016 بدون گواهی تایید رعایت استانداردهای آلاینده، 9میلیون دلار جریمه کرد. این جریمه روی فعالیت‌های واردات و بازاریابی 45 هزار و 494 دستگاه خودروی شرکت و زیرمجموعه‌های آن در مکزیک متمرکز شده است.


15 اسفند 94

تحقیقات جدید نشان می‌دهد این مشکل تنها مختص گروه فولکس‌واگن نیست؛ شرکت بوش آلمان بزرگ‌ترین تامین‌کننده سیستم سوخت‌رسانی در خودرو اعلام کرده سیستمی که در خودرو‌های فولکس‌واگن استفاده می‌شود این شرکت در اختیار فولکس‌واگن قرار داده است. اگر شرکت بوش آلمان چنین سیستمی را در اختیار سایر خودرو سازان در آلمان و خارج آلمان قرار داده باشد می‌تواند دامنه بحران فعلی برای تولیدات آلمانی بسیار بیش از شرایط فعلی گسترش یابد. .


۱۶ اسفند ۹۴

فولکس‌واگن سرگرم مذاکره با بانک‌های متعدد به منظور فاینانس 20 میلیارد یورو (5/ 21 میلیارد دلار) برای تهیه نقدینگی لازم در بحران تقلب آلایندگی است. فولکس‌واگن در حال حاضر به این پول نیاز ندارد و درصدد تامین پول اضافی برای ایجاد یک صندوق مالی است. روسای این خودروساز در همین راستا با مقامات ده‌ها بانک در مقر خود در وولفسبورگ آلمان دیدار خواهند کرد.