وضعیت 8 شاخص  در سال93
بهروز ملکی صاحب نظر و تحلیل گر اقتصاد مسکن از میان انبوه اظهارنظرها و مطالبی که با مضمون پیش‌بینی بازار مسکن سال93 مطرح است، برخی نظرات بدون درنظر گرفتن مجموع فاکتورهای موثر بر بازار، صرفا تک‌بعدی هستند و برخی دیگر ناقص. اما هر چند پیش‌فرض‌های گوناگون، منجر به پیش‌بینی‌های متنوع بازار مسکن می‌شود با این حال به نظر می‌رسد در سال93، تثبیت قیمت مسکن منتفی باشد. این سخن البته که به معنای ورود شوک قیمتی به این بخش نیست بلکه آنچه بیش از سایر گزینه‌ها، محتمل است اینکه رشد قیمت مسکن در سال93، کوچکتر یا مساوی تورم عمومی بانک مرکزی خواهد بود و احتمال اندکی برای پیشی‌گرفتن مسکن از تورم عمومی، قابل تصور است.

با این تحلیل مختصر، می‌توان وضعیت ۸ شاخص مهم بازار مسکن در سال۹۳ را نیز این‌گونه تخمین زد:
در سال آینده حجم خرید و فروش واحدمسکونی -مبایعه‌نامه- بیشتر از سال۹۲ خواهد بود.
در این سال همچنین دولت طرح جدیدی در حوزه ساخت مسکن را در مقیاس بالا عملیاتی نمی‌کند.
برای سال آینده باید نسبت به افزایش وام خرید مسکن دلخوش بود.
در سال۹۳ با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، هزینه تمام‌شده ساخت مسکن دستخوش تغییر می‌شود.
در سال۹۳ قیمت مسکن به ثبات می‌رسد اما شوک قیمت منتفی است.قیمت مسکن در سال۹۳ با شیب اندک، رشد می‌کند.نرخ رشد قیمت مسکن و رشد حجم معاملات مسکن در نیمه دوم سال ۹۳ بیشتر از نیمه اول خواهد بود.محتمل‌ترین گزینه سال۹۳ عبارت است از: رشد قیمت مسکن کوچک‌تر یا مساوی تورم عمومی.
در پایان لازم است تاکید شود، مهمترین عامل تعدیل بازار مسکن، وضعیت مطلوب تولید و عرضه مسکن در سال جاری است، چرا که علاوه بر تکمیل و تحویل واحدهای مسکن‌مهر، نگاهی به آمار پروانه‌های ساختمانی حاکی از آن است که روند صدور پروانه‌های ساختمانی از اوایل سال۸۹ به این سو از وضعیت مناسبی برخورداراست.