شماری از بزرگان صنعت غذای کشور که هر یک مسوولیت یکی از نهادهای فعال بخش خصوصی در این حوزه را عهده دار هستند، در گفت وگو با «دنیای اقصاد»، ضمن بررسی چالش‌های صنعت غذای کشور، مطالبات کنونی این صنعت را مورد بررسی قرار دادند و تعامل بیشتر دولت و بخش خصوصی برای تحقق این مطالبات را خواستار شدند. در این گفت وگوها، یکی از مهمترین نیازهای کنونی صنعت غذا، تامین امنیت غذایی است که راهکارهای زیادی از سوی مسوولان و بخش خصوصی برای تامین آن، پیشنهاد شده و حتی در مرحله اجرا قرار گرفته است، از بهبود زیرساخت‌های کشاورزی کشور تا برچسب‌گذاری کیفی محصولات. جزییات بیشتر این برنامه ها را در گفت وگوهای ذیل می خوانید: دبیر انجمن کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی
تاکید کرد:
ضرورت ایجاد مدیریت کارآمد در صنعت غذا
pic۱
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی ماشینی ایران گفت: روز جهانی غذا، روزی است که در تمام دنیا راجع به این صنعت صحبت می‌شود و حساسیت این صنعت را می‌رساند، اما در روز جهانی غذا فقط نباید جشن این روز را برگزار کنیم، بلکه باید این روز پایه‌ای باشد برای انجام کارهای اصولی و در دست گرفتن بازارهای جهانی.
علیرضا مروت‌پور با اشاره به موقعیت اقلیمی خوب ایران در بخش های کشاورزی و غذایی، گفت: موضوع غذا در تمام دنیا با موضوعاتی که در زندگی روزمره و اقتصاد دنیا است، متفاوت است. روزانه همه انسان ها به غذا نیاز دارند و کشورها برای تولید مواد اولیه غذایی هم برای مصرف داخلی خود و هم برای صادرات و تامین نیاز کشورهای دیگر، تلاش زیادی می‌کنند و به همین دلیل، این صنعت استراتژیک نیازمند حمایت دولت است.
وی افزود: در کشور ما، به دلیل موقعیت اقلیمی خوب و مناسبی که وجود دارد، می‌توانیم بازارهای خارجی را در دست بگیریم، اما متاسفانه به دلیل عدم مدیریت کارآمد و صحیح در صنعت کشاورزی و غذایی، این توسعه هنوز صورت نگرفته است، در حالی که کشور ما یکی از غنی‌ترین منابع کشاورزی و غذایی را در بین کشورهای دنیا در اختیار دارد.
عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی افزود: اگر در چرخه کشاورزی ما، در ابتدای کار، از انتخاب بذر تا مراحل بعدی (آبیاری، سمپاشی، کود و ...)، کار اصولی انجام شود و دولت نظارت کامل داشته باشد، جلوی کشاورزی غیرتخصصی گرفته می‌شود و ضایعات مواد غذایی به حداقل رسیده و محصولات سالم‌تر و باکیفیت‌تری به دست مردم می‌رسد.


دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی:
صنعت غذا
نباید به چالش کشیده شود
pic۲
دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با اشاره به اینکه صنایع غذایی سومین صنعت بزرگ و اشتغالزای کشور است، گفت: متاسفانه نه دولت و نه بانکها، از صنعت غذا حمایت کافی نمی‌کنند.پیمان فروهر با اشاره به اینکه اخیرا در فضای مجازی، اخبار کذب زیادی در مورد غذا و صنعت غذا انتشار یافته است، افزود: باید از مردم خواست که به آنچه در فضاهای مجازی منتشر می‌شود، توجه نکنند، چون بسیاری از این اخبار نادرست و دروغ است و مردم باید اخبار را از منابع موثق پیگیری کنند؛ به عنوان مثال، چندی پیش خبرهای پراکنده‌ای در فضاهای مجازی درباره کنسرو، سوسیس کالباس و ...، منتشر شد که متاسفانه صنعت غذا را به چالش کشید.وی ادامه داد: روز جهانی غذا که در تمام دنیا توجه خاصی به آن می‌شود، می‌تواند فرصت خوب و مناسبی باشد تا صدای متولیان این صنعت به گوش دولتمردان برسد تا حمایت های لازم در این بخش صورت گیرد و اجازه ندهند صنعت غذا به چالش کشیده شود.دبیر انجمن تولیدکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی با اشاره به اینکه «کرایه حمل» یکی از مشکلات عمده در صنعت آب معدنی است، گفت: هر سال با افزایش کرایه‌های حمل مواجه هستیم و این امر باعث شده رقابت در بازارهای صادراتی برای ما دشوار شود، چون محصول ما سنگین و حجیم است و کرایه آن بالاست.فروهر درباره مصرف آب بسته‌بندی اظهار کرد: در کلان شهرها، سیستم توزیع آب 40، 50 ساله و فرسوده است. برداشت های نادرست و بی‌رویه از منابع آبی و خشکسالی‌ها، همه عواملی هستند که باعث شده مردم به سمت مصرف آب های بسته‌بندی روی بیاورند، اما هنوز بسیاری سبک زندگی خود را تغییر نداده‌اند.



دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران اعلام کرد:صادرات
رو به رشد صنعت لبنیات
pic3
دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با اشاره به اهمیت روز جهانی غذا گفت: روز جهانی غذا پیام‌آور مسوولیت سنگین صنعت غذا و بیانگر بلوغ اجتماعی این صنعت در تامین امنیت غذایی جوامع بشری است.
رضا باکری با اشاره به اینکه صنعت غذای ایران همسو با صنایع غذایی دنیا است، گفت: صنعت غذای ایران با اخذ گواهینامه‌های استاندارد جهانی، افتخار همسویی و حرکتی سربلند، دوشادوش صنایع غذایی دنیا را دارد.
وی افزود: تلاش مستمر و بی‌پایان برای ارتقای کیفی فرآورده‌های غذایی و منطبق کردن آنها با موازین و معیارهای سلامتی، هدف نهایی خستگی‌ناپذیر این صنعت است.
وی گفت: صنعت لبنیات کشور از جمله کلیدی‌ترین و مهمترین صنایع در بین گروه های صنایع غذایی کشور محسوب می‌شود که علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی و خودکفایی در زمینه تامین شیر و لبنیات موردنیاز کشور، توانسته صادرات قابل توجهی نیز به کشورهای منطقه داشته باشد.
دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران تصریح کرد: بی شک از آنجا که این صنعت، یکی از صنایع اصلی کشور است، نباید مورد هجمه های نابجا قرار گیرد و دچار چالش شود و این موضوع باید مورد توجه مسوولان نیز قرار گیرد.


دبیر اتحادیه تکثیر و صادرات آبزیان ایران مطرح کرد:
انتقاد از نحوه توزیع منابع
در نظم بانکی
pic۴
دبیر اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان ایران با اشاره به اینکه برای استفاده درست از منابع موجود باید ضایعات مواد غذایی را به حداقل برسانیم، گفت: امروزه بزرگترین چالش پیش‌روی بشر بحث غذای سالم است. با توجه به افزایش جمعیت و و محدودیت منابع، باید به سمتی حرکت کنیم تا از منابع موجود به بهترین شکل استفاده کنیم. متاسفانه در ایران، ما از منابع موجود استفاده بهینه نمی‌کنیم و بسیاری از منابع را به هدر می‌دهیم.ارسلان قاسمی با اشاره به نبود مدیریت درست در صنعت غذا، گفت: متاسفانه سیستم بانکی ما به دلیل نداشتن مدیریت درست در حوزه منابع مالی، این منابع را فقط در اختیار افرادی قرار می‌دهد که نمی‌توانند کاری از پیش ببرند یا این منابع به موقع وارد صنعت غذا نشده، یا اینکه منابع مالی به میزان کافی به این صنعت تزریق نمی‌شود.وی ادامه داد: من معتقد نیستم نقدینگی نداریم، بلکه اعتقاد دارم مدیریت درستی بر منابع نداریم و سه آسیب مشخص نیز در این زمینه وجود دارد. یک اینکه، منابع در اختیار افراد شاخص صنعت قرار نمی‌گیرد. دوم اینکه، این منابع به موقع تزریق نمی‌شود و سوم اینکه، منابع به میزان کافی در اختیار صنعت غذا قرار داده نمی‌شود. زمانی که به سیستم بانکی مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که ارقام بزرگی به این صنعت تعلق دارد، اما این ارقام آثار مثبتی را نشان نمی‌دهد.دبیر اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان ایران در خصوص مشکلات پیش‌روی صنعت آبزیان گفت: متاسفانه سیاست بر اقتصاد سایه انداخته است و این باعث آسیب دیدن صادرات کالاهای کشور شده است. به عنوان مثال، 95 درصد میگوی ایران صادر می‌شود و بازار عمده ما اروپا و آمریکا است، اما به دلیل تحریم‌ها مجبور هستیم صادرات را با هزینه بیشتر و به صورت واسطه‌ای انجام دهیم.



دبیر انجمن واردکنندگان
برنج ایران:
نمی توان واردات را
کنار گذاشت
pic5
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه اگر در تولید محصولی ضعیف هستیم، باید قبول کنیم در کنار آن واردات داشته باشیم، گفت: امنیت مواد غذایی باید رعایت شود. اگر نتوانیم تامین‌کننده نیازهای کشور باشیم، باید در کنار تولید، واردات محصول داشته باشیم، زیرا اساسی‌ترین اصل، تامین مواد غذایی کشور است. مسیح کشاورز با اشاره به اینکه کشور ما هنوز از تکنولوژی‌های روز جهان به دور است و از روش‌های سنتی استفاده می‌کند، افزود: برای رسیدن به خودکفایی، ابتدا باید زیرساخت های موردنیاز ایجاد شود و با شعار دادن به جایی نخواهیم رسید. ماشین‌آلات، روش‌های کشت و برداشت‌های ما همچنان سنتی هستند و ما با تکنولوژی غریبه هستیم و در همین حال انتظار داریم به خودکفایی هم برسیم. وی به مشکلات برنج کشور اشاره کرد و گفت: ما با دو مشکل مواجه هستیم. یک مشکل داخلی که همان رکود است که به همه گروه‌های صنایع غذایی برمی‌گردد و عوامل ایجاد آن، عدم مدیریت توزیع و عرضه در بازار داخلی است. به عنوان مثال؛ دولت در حال حاضر ۱.۵ میلیون تن برنج را ظرف مدت یک ماه وارد بازار می‌کند، در حالی که ۱.۵ میلیون تن برنج را که وارد می‌کنیم، ظرف مدت یک سال می‌فروشیم. این کار دولت هم بازار داخلی و هم بازار خارجی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وی افزود: مشکل دوم، مشکلی در بعد جهانی است؛ چرا که تحریم‌ها، بازار را برای ما محدود کرده و در حال حاضر، تنها از هند و مقدار خیلی کمی از پاکستان، می‌توان برنج وارد کرد؛ در حالی که بسیاری از کشورها هستند که برنج تولید می‌کنند، اما به دلیل نبود امکان انتقال پول به آنها، امکان واردات برنج از آنها را نداریم.




مشاور عالی کانون
صنایع غذایی ایران:
صنعت غذا
عامل افزایش قیمتها نیست
pic6
مشاور عالی کانون انجمن‌های صنایع غذایی با اشاره به اینکه صنعت غذا عامل افزایش قیمتها نیست، گفت: ما در صنعت غذا گرانی نداریم و افزایش قیمتهای رخ داده در این صنعت صرفا به دلیل تحمیل افزایش هزینه‌های تولید بوده است.
بهروز فروتن با بیان اینکه همه ما در هر حوزه‌از صنعت غذا که فعالیت می‌کنیم، باید به عنوان نماینده مجموعه صنعت غذا پیگیر حل مشکلات این صنعت باشیم، اظهار کرد: در صورت ادامه افزایش بی‌رویه قیمتها، خطر واردات وجود دارد که ممکن است آسیبهای جدی را به صنعت غذای کشور وارد کند که در این شرایط باید تلاش کنیم شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد.وی با بیان اینکه آفریقا بازار آینده ایران است، گفت:‌ کانون صنایع غذایی باید فعالانه وارد عرصه شده و نگذارد کسانی که تخصصی در صنعت غذا ندارند به عنوان نماینده این صنعت اظهارنظر کنند. البته این کار تاکنون به خوبی انجام شده و امیدواریم در سال جاری نیز ادامه یابد.
این فعال باسابقه صنعت غذای کشور، تصریح کرد: باید به عنوان فعالان صنعت غذا تلاش کنیم در کنار دولت تدبیر و امید با یکدیگر کار کرده و متحد باشیم و زمینه تحقق اهداف تعیین شده برای رشد کشور در همه عرصه‌ها را فراهم کنیم.وی با بیان اینکه در دولت فعلی دریچه‌هایی از امید برای پیشرفت و رشد کشور باز شده است، اظهار کرد: صنعت غذا به عنوان صنعتی کلیدی و استراتژیک می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در تحقق رشد اقتصادی کشور داشته باشد که در این بین برای رسیدن به این هدف، اتحاد انجمن‌ها و فعالان صنعت غذا با یکدیگر ضروری است.


دبیر انجمن صنایع
کنستانتره و آبمیوه ایران:
با کمبود میوه‌های
صنعتی
مواجه هستیم
pic۷
دبیر انجمن صنایع تولیدکنندگان و صادرکنندگان کنستانتره و آبمیوه ایران گفت: در همه کشورهای دنیا، برای روز جهانی غذا احترام قایل هستند و این روز، می‌تواند روز مفیدی باشد تا از نزدیک مشکلات بررسی شود. در این روز، سلامت غذای سالم مورد توجه است و باید صنعت غذای کشور به سمت تولید محصولات ارگانیک رویم.
ولی‌اله داوود‌آبادی با اشاره به اهمیت روستاهای کشور برای تقویت منابع کشاورزی، گفت: باید به بخش کشاورزی توجه بیشتری شود و از سیستم های رایج سنتی به سمت سیستم های مدرن برویم. روستاهای کشور به دلیل وجود برخی آثار باستانی می تواند جذب توریست کند و اگر به روستاهای ما رسیدگی شود، باعث ارتقاء روستاها و رونق فعالیت کشاورزی می شود تا شاهد تولید خوب با قیمت مناسب، هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف کننده باشیم و این زنجیره تولید تا مصرف، دست به دست هم داده تا صادرات بالا باکیفیت خوب را رونق بخشد.
وی در مورد مشکلات صنعت آبمیوه و کنسانتره توضیح داد: مواد اولیه صنعت ما میوه است. شاید در ابتدا فکر کنیم با کمبود میوه مواجه نیستیم، اما ما باید از میوه های صنعتی استفاده کنیم، نه میوه های فانتزی و مجلسی. ما با کمبود میوه های صنعتی مواجه هستیم و استفاده از میوه های مجلسی برای گرفتن کنستانتره گران تمام می شود و در نتیجه تولید کم می شود و بازار به دست دلالان می افتد.



دبیر انجمن چیپس و غلات حجیم‌شده مطرح کرد:
سهم صنعت چیپس و اسنک در صنایع کشور
pic8
دبیر و نایب‌رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیپس و غلات حجیم‌شده و مشاور علمی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران گفت: صنعت چیپس و اسنک از جمله صنایعی است که به دلیل تخلف برخی واحدهای غیر استاندارد و غیربهداشتی مورد هجمه بسیار نهادهای نظارتی قرار گرفته است و به رغم نقش به‌سزایی که در ارتقای ارزش افزوده بخش کشاورزی ایفا می‌کند و ارزآوری مطلوبی که دارد، همواره به عنوان یک صنعت فانتزی تلقی می‌شود و از جایگاه درخوری نزد متولیان برخوردار نیست.
علی شریعتی تصریح کرد: شکوفایی صنعت ما در 10 سال گذشته بوده است که از سیستم سنتی تولید فاصله گرفتیم و از اواخر دهه 70 با ورود فناوری نوین، چیپس‌های بسته‌بندی شده به بازار آمد. پس از جنگ تحمیلی، 83 موافقت اصولی به‌خصوص در استان‌های مرزنشین و غرب کشور با رویکرد صادرات صادر شد. هم‌اکنون در سراسر کشور حدود 47 شرکت تولیدکننده فعال چیپس و پفک و آجیل داریم که حدود 28 شرکت عضو انجمن هستند و 90 درصد حجم بازار توسط اعضای انجمن تولید می‌شود و مابقی، برندهای کوچک هستند.وی افزود: در زمینه چیپس، صنعت ما در طول 5 سال گذشته سالانه از رشد 25 درصدی تولید برخوردار بوده‌است اما در زمینه اسنک رشد بین 15 تا 20 درصد بوده است. در زمینه صادرات از ضریب رشد میانگین 30 درصدی برخوردار بوده‌ایم. البته در 2 سال گذشته نرخ ارز تاثیر بسزایی در رشد صادرات داشته است. دبیر و نایب‌رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیپس و غلات حجیم‌شده با اعلام اینکه سالانه به طور میانگین حدود 25 میلیون دلار ارزآوری این صنعت است، عنوان کرد: صنعت ما صنعتی است که جزو صنایع تبدیلی بخش کشاورزی به شمار می‌رود و نقش قابل توجهی در ارزش افزوده این بخش ایفا می‌کند.



رئیس کمیته فنی کانون
صنایع غذایی مطرح کرد:
ضرورت یکی شدن ضوابط استاندارد
و غذا
pic9
رئیس کمیته فنی کانون صنایع غذایی تصریح کرد: امیدواریم صادرات مواد غذایی و کشاورزی به روسیه، مانند برخی تجربه‌های قبلی در حوزه صادرات به کشورهای همسایه نباشد و ما تولیدات باکیفیت و با بسته‌بندی مناسب خود را به بازار روسیه صادر کنیم تا از این طریق تداوم حضور در این بازار بزرگ را نیز تضمین کنیم.محمد علوی‌فرد درباره سفر اخیر هیات اقتصادی و تجاری روسیه به ایران و تقاضای این کشور برای واردات مواد غذایی و کشاورزی از ایران، ضمن بیان مطلب فوق، اظهار کرد: تولیدکنندگان با ارائه محصول باکیفیت و استاندارد و دولت با پشتیبانی از طریق اعمال ضوابط پایدار و یکنواخت، می‌توانند شرایط خوبی را برای تجارت با روسیه فراهم کنند. اگر دولت نتواند ضوابط و قوانین را برای بلندمدت به صورت پایدار تضمین کند، همانند سالهای گذشته، در پیچ و خم اداری و اقتصادی داخلی قرار می‌گیریم و این موقعیت طلایی را نیزاز دست خواهیم داد.وی گفت: گذشته نشان داده است که با تغییر قوانین داخلی یا پایین آمدن کیفیت محصولات، بازارها را از دست داده‌ایم و هم دولت، هم بخش خصوصی و هم تولیدکنندگان، هر ۳ باید هزینه‌های زیادی را در این مسیر پرداخت کنند.علوی‌فرد درباره موانع صادرات آرد نیز گفت: بسیاری از کشورها تشنه آرد ایران هستند. قیمت آرد ما ارزان‌تر از کشورهای همسایه است و ما ظرفیت‌های خالی زیاد و در عین حال، کارخانه‌های خوبی در شرق و غرب کشور داریم، اما هم قوانین و هم دولت مانع صادرات آرد است.رئیس کمیته فنی کانون صنایع غذایی درباره ضابطه برچسب گذاری و جلساتی که در این رابطه تشکیل شده است نیز، توضیح داد و گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، ضابطه قبل را بازبینی کرده و کانون انجمن‌های صنایع غذایی با اطلاع از این موضوع، از دکتر هدایت حسینی - مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های بخش غذایی، آرایشی و بهداشتی خواست تا بخش صنعت هم وارد شود.