اعجاب بورس  در سال 1392
روح الله حسینی مقدم مدیر نظارت بر شرکت‌های بورس تهران سال 1392 شاخص بورس اوراق بهادار تحت‌تاثیر عوامل مختلفی بوده است. فارغ از دلایل رشد و کاهش شاخص، اثرات این عوامل را می‌توان از نگاه ارزش و بازده بازار، معاملات و همچنین اثرات آن بر شاخص کل بررسی کرد. در این روند صنایع مختلف هر کدام سهم جداگانه‌ای داشته‌اند. بر این اساس تاثیرات هر کدام از صنایع از نگاه موارد اشاره شده کنکاش می‌شود.

ارزش بازار: ارزش بازار تا تاریخ ۲۰ اسفندماه ۳ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۸۲۱ میلیارد ریال بوده که این رقم در بین ۳۳ صنعت در بورس تقسیم شده است. بر این اساس، بیشترین سهم از ارزش بازار مربوط به صنایع محصولات شیمیایی (۲۴درصد)، بانک‌ها و موسسات اعتباری (۱۲درصد)، فلزات اساسی (۱۱درصد)، فرآورده‌های نفتی (۱۰درصد) و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی(۸درصد) است. این پنج صنعت برتر در حدود ۶۶ درصد از ارزش کل بازار را به خود اختصاص داده است
بازده بازار: همچنین در سال ۱۳۹۲ شاخص کل در حدود ۳۹۵۰۰ واحد رشد داشته و به رقم ۷۷.۲۱۹ واحد رسیده است. این شاخص در ابتدای سال برابر با ۳۸.۶۰۳ و بازده آن در تاریخ مورد گزارش برابر با ۱۰۳ درصد است. بیشترین سهم در رشد شاخص مربوط به صنایع محصولات شیمیایی (۲۴درصد)، بانک‌ها و موسسات اعتباری (۱۶درصد)، فرآورده‌های نفتی (۱۱درصد)، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی (۸ درصد) و فلزات اساسی (۶درصد) بوده است.
معاملات در بازار: در سال ۱۳۹۲ ارزش کل معاملات برابر با ۶۷۴.۵۰۵ میلیاردریال (بدون معاملات عمده) است. بیشترین سهم از معاملات مربوط به صنایع محصولات شیمیایی (۲۰درصد)، فرآورده‌های نفتی (۱۳درصد)، بانک‌ها و موسسات اعتباری (۱۱درصد)، فلزات اساسی (۸درصد) و خودرو و ساخت قطعات (۸درصد) است. بر این اساس بیشترین متوسط ارزش معاملات روزانه مربوط به صنایع اشاره شده با میانگین ۳۰۰.۰۰۰ میلیون ریال در روز بوده است.