ارائه فن‌آوری‌های نوین در نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان
نفیسه آفرین زاد برگزاری نمایشگاه ها از موثرترین ابزارهای بازاریابی به منظور عرضه کالا و خدمات است؛ چرا که هنگام برگزاری این نمایشگاه ها، بازرگانان و تولیدکنندگان ضمن آشنایی با رقبا و سلیقه مصرف کننده، میزان خلاقیت، نوآوری و توانمندی های تولیداتی و صادراتی خود را عرضه می کنند.

هرساله نمایشگاه های متعدد بین المللی و تخصصی با انگیزه توسعه تجارت و رونق فعالیت های بازرگانی، جذب سرمایه گذاران، بازرگانان داخلی و خارجی، افزایش تولید، توسعه صادرات غیرنفتی، افزایش اشتغال و درآمد ملی درجزیره کیش برگزار می شود که یکی از این نمایشگاه ها، نمایشگاه بین المللی عمران و ساختمان است.
این نمایشگاه با هدف معرفی فنآوری های نوین ساختمان شرکت های ایرانی، آسیایی و اروپایی در جزیره زیبای کیش افتتاح شده است.
دراین نمایشگاه بیش از 130 شرکت داخلی و خارجی از 22 گروه کالایی، جدیدترین دستآوردها و تولیدات خود را در زمینه صنعت ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات، رنگ و رزین، دکوراسیون و معماری داخلی عرضه کرده اند.
شرکت های فعال در زمینه ماشین آلات و ابزار ساختمانی، مصالح ساختمانی پایه، لوازم و تجهیزات الکترونیکی، تاسیسات ساختمانی، معماری، دکوراسیون تلاش کرده اند، جدیدترین کالاهای ساخته شده را در معرض تماشای متخصصان و فعالان بخش صنعت بگذارند.
حمایت از تولیدکنندگان داخلی، تعامل با شرکت کنندگان خارجی و کاهش موانع تولید، معرفی برندهای برتر داخلی و خارجی در این صنعت، رفع مشکلات موجود در خرید مصالح ساختمانی در کیش، توسعه صادرات صنعت ساختمان، عدم نیاز به صدور روادید برای ورود میهمانان خارجی، وجود معافیت های مالیاتی و نبود تعرفه های گمرکی در کیش، مطرح کردن فنآوری های نوین، بسترسازی برای فروش بدون واسطه و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی از اهداف کلی برگزارکنندگان این نمایشگاه است.
هر بازدیدکننده تیزبین به راحتی درمی یابد که حرکت در مسیر صنعتی سازی ساختمان با استفاده از فنآوری های نوین، نگاه مشترک همه شرکت کنندگان این نمایشگاه است.
در این نمایشگاه انواع محصولاتی چون، تجهیزات و ماشین آلات ساختمانی، صنایع آب، فاضلاب، گاز، لوازم و تجهیزات الکترونیکی و بالابرها، پوشش های سقف و دیوار و قطعات پیش ساخته و کف، سرامیک، درب و پنجره، رنگ و چسب و انواع عایق های صوتی و حرارتی، لوله و اتصالات و شیرآلات، یراق آلات و قفل و دستگیره با رویکرد صنعتی سازی ساختمان ارائه شده است.
به عنوان مثال یک شرکت ایرانی از نوعی الیاف پلی پروپیلن در ساخت بتن کامپوزیت سیمانی استفاده کرده است که این الیاف با شکل‌پذیری زیاد می‌تواند جایگزین بتن معمولی در تیرها و قاب های بتنی و تقویت سازه‌های بتنی در ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله شود.
شرکت ایرانی دیگری هم با استفاده ازفنآوری نانو سنگ های تزیینی تولید کرده است. این نوع از سنگ ها دارای سطحی مقاوم در برابر خش خوردگی اند و رنگ آن ها به مرور زمان تغییر نمی کند.
گروه صنعتی دیگری، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی تولید کرده است که در مقایسه با نمونه های مشابه داخلی تا 85 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می کند. این شرکت بتازگی آبگرمکن خورشیدی خانگی به بازار عرضه کرده است.
برخی از شرکت ها هم با سرمایه گذاری مشترک با تولیدکنندگان آسیایی واروپایی، دستگاه های صنعتی مصالح ساختمانی تولید کرده اند. به عنوان مثال شرکتی ایرانی با مشارکت شرکتی ترکیه ای، خط تولید انبوه پنجره های دوجداره به بازار عرضه کرده است.
همه این موارد، نشان از رشد بالای صنعت عمران و ساختمان ایران در سال های اخیر داشته و اکنون این صنعت، می تواند رقیبی برای محصولات برتر خارجی باشد که امید است با برگزاری هرچه گسترده تر و بهتر نمایشگاه هایی چون نمایشگاه عمران و ساختمان کیش، زمینه لازم برای عرضه این توانمندی ها و ظرفیت ها ایجاد شود.