اهداف کنفرانس تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی
آبان‌ماه سال جاری تهران شاهد برگزاری اولین کنفرانس تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پساتحریم است؛ ایرانی که در چند سال گذشته ارتباط مالی سخت و شکننده‌ای با دنیا داشت و این موضوع با کاهش درآمدهای نفتی همراه شد
با روی کار آمدن دولت یازدهم و به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵، بارها بحث جذب سرمایه‌گذاری خارجی مطرح شده، اما این در حالی است که جذب سرمایه خارجی سبک و سیاق خود را می‌طلبد و باید رویه اقتصاد کشور و بنگاه‌ها کاملاً روشن باشد تا سرمایه‌گذار خارجی به خود جرات ورود به اقتصاد کشور را بدهد.

در این رابطه، دبیر کنفرانس تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پساتحریم معتقد است، بنگاه‌های داخلی باید با تقویت زیرساخت‌های مالی و حقوقی توانایی‌های خود را برای جذب سرمایه‌گذاری و فاینانس در شرایط پساتحریم افزایش دهند و در صورت عدم ایجاد این آمادگی‌ها با توجه به فضای رقابتی جذب سرمایه‌گذاری در دنیا، توفیقی حاصل نخواهد نمود. سید حسین رضوی تاکید دارد که این کنفرانس در مجموع فرآیند جذب سرمایه‌گذار خارجی را به بنگاه‌های داخلی آموزش می‌دهد و در گام‌های بعدی، ابزارهای مورد نیاز برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی را به آنان معرفی می‌کند. خوشبختانه با پیگیری‌های فراوان نمایندگانی از موسسه‌های بیمه اعتبار ساچه ایتالیا و هرمس آلمان و شرکت حسابرسی (بی دی او) فرانسه یکی از معتبرترین شرکت‌های حسابرسی دنیا و شرکت حقوقی (امر لر) یکی از معتبرترین شرکت‌های حقوقی اروپا در این کنفرانس حضور خواهند داشت که کمک شایان توجهی به شرکت‌های داخلی برای فاینانس و جذب سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود. درباره اهداف این کنفرانس با سیدحسین‌رضوی دبیر کنفرانس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

هدف اصلی برگزاری کنفرانس تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پساتحریم، با توجه به شرایط کنونی کشور مبنی بر آغاز فاز اجرایی برجام چیست؟ این سؤال از این نظر بیان می‌شود که برگزاری یک کنفرانس پروسه چندماهه را می‌طلبد و پیش‌بینی می‌شود فاز هدف‌گذاری این کنفرانس قبل از توافق و از ابتدای سال شروع شده باشد؟
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و موسسه فکر فردا به‌عنوان مجری برگزاری این کنفرانس، قبل از تعیین موضوع کنفرانس با برگزاری بیش از ۵۰ جلسه مشورتی با حضور مدیران عامل بانک‌ها، شرکت‌های تامین سرمایه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و برخی از شرکت‌های تراز اول کشور در جمع‌بندی، مهم‌ترین نیاز روز بنگاه‌های اقتصادی کشور، به موضوع تامین مالی، فاینانس و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پساتحریم رسیدند. ماحصل این جلسات مشورتی و برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری کنفرانس، پیشنهاد برگزاری ۲ کنفرانس بود. کنفرانس اول که همین کنفرانس پیش رو است با هدف ایجاد آمادگی‌های حقوقی، مالی و فنی لازم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. به این معنا که در این کنفرانس تلاش داریم تا به بنگاه‌های داخلی کمک کنیم تا زیرساخت‌های لازم را قبل از ارتباط مستقیم با سرمایه‌گذاران خارجی در مجموعه‌هایشان ایجاد کنند. زیرا سرمایه‌گذاران خارجی در دنیا بر اساس سازوکارهایی عمل می‌کنند که تا سرمایه‌پذیران داخلی با این سازوکارها آشنا نشوند، عملا فرایند جذب سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد و بنگاه‌های داخلی در این زمینه با مشکلات جدی روبه‌رو هستند. در کنفرانس دوم که انشاا... در بهمن‌ماه برگزار می‌شود قصد داریم با دعوت از شرکت‌های معتبر بین‌المللی و داخلی در ۱۰ بخش اقتصادی زمینه ارتباط مستقیم و (بی تو بی) را میان شرکت‌های ایرانی و خارجی فراهم کنیم.

کنفرانس‌های متعددی در کشور برگزار شده که برخی از آن‌ها جمع‌بندی‌های مفیدی داشته‌اند، جنابعالی و همکارانتان برای هرچه کاربردی‌تر شدن کنفرانس چه تدابیری اندیشیده‌اید؟
مهم‌ترین بحث مطرح شده در مورد این کنفرانس، کاربردی بودن آن است. جهت‌گیری این کنفرانس آن است تا فضای کنفرانس کاملاً کاربردی بوده و بحث‌های انتزاعی در آن جایی نداشته باشد. البته به دلیل آنکه نگاه ویژه کنفرانس تاکید بر بنگاه‌هاست، حجم زیاد فعالیت همایش، در راستای جمع‌بندی کاربردی نتایج آن برای بنگاه‌ها است. در جلسات مشورتی که برگزار شد جمع‌بندی این شد که ما از سه دسته سخنران استفاده کنیم. بخش اول مقامات عالیرتبه اقتصادی کشور هستند تا با بیان مشوق‌ها و تسهیلاتی که دولت برای بنگاه‌های داخلی به منظور جذب سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کرده است(از جمله مشوق‌ها و امتیازات قانون سرمایه‌گذاری خارجی ایران، امتیازات جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد، فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بورس و ...) را برای شرکت‌کنندگان در کنفرانس تبیین کند. بخش دوم سخنرانی نمایندگان چهار نهاد مالی بین‌المللی از جمله بانک‌های خارجی، شرکت‌های پوشش بیمه‌ای و تضمین اعتبار و صادرات اروپایی و شرکت‌های حسابرسی و حقوقی اروپایی که بنگاه‌های داخلی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی ناگزیر از ارتباط و استفاده از دانش آن‌ها هستند. بخش سوم سخنرانی افرادی که به صورت حرفه‌ای و مستقیم در فرایند جذب سرمایه‌گذاری خارجی فعال هستند که با کار فشرده‌ای که انجام گرفت، تلاش شد تا از اکثر این افراد دعوت شود تا در کنفرانس حضور پیدا کرده و تجربه خود را در اختیار شرکت‌ها قرار دهند.

پنل‌های تخصصی همراه با پرسش و پاسخ برای عموم وجود دارد؟
این کنفرانس چند پنل دارد که هر سخنران ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن سخنرانی خواهند داشت. بعد از سخنرانی هم زمان قابل توجهی برای پرسش و پاسخ حاضران در نظر گرفته شده است. همچنین در کنفرانس بخشی به عنوان (بست پرکتیس) پیش‌بینی شده است که تجربیات موفق در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس به سمع و نظر شرکت‌کنندگان در کنفرانس خواهد رسید.