امید سخت‏ افزاری‏ها به الکامپ بیست و یکم
لیدا ایاز: بازار نمایشگاهی در ایران در سال‏های اخیر روبه رشد بوده و تاحدودی توانسته حلقه اتصال شرکت‏ها، برندها و مصرف کنندگان را فراهم آورده و این ارتباطات را به خوبی بهم پیوند بزند. بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک از 23 تا 26 آذرماه جاری در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. امسال این امیدواری در بین مدیران شرکت‏های حضور یافته در نمایشگاه الکامپ وجود دارد که بتوانند بار دیگر پس از سالها با شرکت‏هایی روبرو شوند که در سال‏های اخیر عطای شرکت در نمایشگاه‏های داخلی را به لقایش بخشیده بودند و این ارتباط بار دیگر با هدف گذاری مناسب برای ارتقا سطح کیفی خدمات به نتیجه برسد. نمایشگاهی که می‌تواند بهترین فرصت برای ارائه تجربیات مشترک باشد. چنانچه برخی مدیران شرکت‌های معتبر حضور یافته در این نمایشگاه در گفت‏و گو با «دنیای اقتصاد» اعلام کردند که امیدواری بیشتری نسبت به حصول نتیجه تجاری موثر دارند چراکه اینبار سازمان نظام صنفی رایانه‏ای، برگزاری نمایشگاه را برعهده دارد که تخصص بیشتری در این حوزه دارد.
زمانی بهتر نیاز است
حضور شرکت‌های بین‌المللی در نمایشگاه الکامپ یکی از ویژگی‌های مهم است که به دلیل هم زمانی برگزاری این نمایشگاه در هفته‏های منتهی به سال نو میلادی امکان حضور پر رنگ‏تر شرکت‏های خارجی را کم می‌کند. سیامک غنیمی فرد، مدیرعامل شرکت کامپیوتری نقش با اشاره به این موضوع آنرا یکی از نکات کلیدی برای رونق الکامپ می‌داند. او می‏گوید: «زمان در نظر گرفته شده برای برگزاری نمایشگاه در این فصل از سال تبادلات بین‌المللی را تحت شعاع قرار می‌دهد چراکه این وقت از سال برای نمایندگان خارجی درست مانند شب عید در کشور ماست. از ۱۴ تا ۱۷ دسامبر زمان برگزاری عید کریسمس و سپس عید سال نوست بنابراین کشورهای خارجی در شلوغ‌ترین زمان ممکن به سر می‌برند و عملا از حضور در چنین نمایشگاهی جا می‏مانند. بنابراین چنین زمانی برای برگزاری یک نمایشگاه بین‌المللی مناسب نیست و اگر مسئولان دنبال رونق ارتباطات بین‌المللی هستند باید به زمان برگزاری نمایشگاه توجه کنند.»

او می‌گوید که شرکت آنها پس از چندبار تجربه شرکت در نمایشگاه الکامپ سال‌های اخیر تمایلی به حضور در نمایشگاه نداشت. غنیمی فرد ادامه می‌دهد: «یکی از دلایلی که باعث شد که دیگر نیازی به شرکت در الکامپ نبینیم کیفیت برگزاری آن بود و نیز در این سالها ماهیت شرکت ما نیز تغییر کرده بود. ما نمایندگی رسمی محصولات برخی از برندها را عهده دار هستیم و در عین حال شبکه توزیعی آنها را در ایران نمایندگی می‌کنیم. به همین علت امسال از ۱۴ برند خارجی دعوت کردیم تا برای شرکت در نمایشگاه حضور داشته باشند. در حال حاضر از کشورهای ایرلند، کره، تایوان، هند و آمریکا نمایندگانی دعوت کرده‏ایم تا حضور در نمایشگاه را تجربه کنند و هر کدام به طور مجزا در غرفه مربوط به کشورهایی که نمایندگی آن را برعده داریم حضور پیدا می‌کنند. تمامی نمایندگی‏ها نیز با این استدلال قرار است به ایران بیایند که پس از برداشته شدن تحریم‏ها فرصت خوبی برای گشایش اقتصادی در ایران وجود دارد و سال ۲۰۰۱۷ سال شکوفایی اقتصادی ایران است، بنابراین در سال ۲۰۰۱۶ باید تلاش‌های لازم را برای استحکام اقتصادی و ثبات جایگاهشان در ایران انجام دهند تا در سال ۲۰۰۱۷ برای بهره برداری اقتصادی شان تلاش کنند.

به گفته او عمومی بودن سطح برگزاری نمایشگاه یکی از دلایل کاهش جاذبه این نمایشگاه است. «به نظر می‌رسد نمایشگاه الکامپ به پیروی از سال‏های قبل به صورت عمومی برگزار می‌شود که عموم مردم در آن شرکت می‌کنند در حالیکه هدف شرکت‏هایی مثل ما معرفی محصولات به عموم مردم نیست و چنین موضوعی انگیزه حضور طرف‏های تجاری را در نمایشگاه به دلیل حجم عظمیی از بازدیدکننده کم می‌کند. بنابراین پیشنهاد دیگر این است که با تخصصی ترکردن فعالیت نمایشگاه از متخصصان این حوزه دعوت شود تا با هم دیدار داشته باشند و در نهایت چنین اقدامی به رشد نتایج کیفی نمایشگاه نیز کمک خواهد کرد. همچنین با تخصصی برگزار کردن این نمایشگاه اطلاعات پایه‌ای خوبی در اختیار شرکت کنندگان و مسئولان برگزاری قرار می‏گیرد.»

فضای‌اندک در مقابل اجاره‏های بالا
علی رشیدی، مدیر شرکت سخت افزاری زیگورات رایانه درباره تجارب شرکت در این نمایشگاه می‌گوید: «به دلیل شرایط اقتصادی از سال ۸۸ در نمایشگاه الکامپ شرکت نکردیم چراکه برگزاری نمایشگاه به طور تخصصی انجام نمی‌شد که این مسئله به نوعی در دیدگاه افرادی که می‌خواهند در نمایشگاه شرکت کنند، تاثیرگذار است. با وجود اینکه امسال تصمیم داریم در نمایشگاه حضور داشته باشیم اما متاسفانه هنوز نیز لیست کاملی از شرکت‏هایی که قرار است در نمایشگاه حضور داشته باشند به شرکت‏هایی که خواستار آن بودند ارائه نشد و ما نیز نتوانستیم لیست کامل را ببینیم و تنها از روی نقشه سایت می‌توان اسامی شرکت کنندگان را دید.»

او اما در عین حال تاکید می‌کند که برگزاری نمایشگاه اتفاق خوبی است. «با وجود اینکه سایت‏های تخصصی و بازارهای بزرگ در این فضا حضور دارند این اتفاق به خودی خود خوب است. هرچند به نظر می‌رسد به دلیل مشکلاتی که برگزاری چنین نمایشگاه‏هایی در گذشته با آن روبرو بود شرکت‏هایی که نمایندگی برندهای مختلف را دارند، حضور کم رنگی داشته باشند و تنها شرکت‏هایی بتوانند حضور داشته باشند که محصول خاصی ارائه می‌دهند.» مدیر شرکت زیگورات رایانه به بالا بودن نرج اجاره غرفه‏های نمایشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر هم ما به طور کامل نمی‌توانیم شرکت کنیم چراکه نرخ یک غرفه کامل بسیار بالاست. مثلا پایه اجاره هر غرفه متری ۳۶ یورو است که حتی شرکت‏هایی همچون ما قادر به پرداخت این هزینه‌ها نیست. به همین علت سعی ما بر این است در غرفه‏ای کوچک که در نظر گرفته ایم به ارائه همه محصولاتمان بپردازیم هرچند که‌اندازه غرفه کوچک و کم است و نمی‌توان مانور زیادی داشت.»او ادامه می‌دهد: «برای ما امکان حضور در نمایشگاه الکامپ بعد از سال ۸۸ به دلیل شرایط اقتصادی که کشور با آن روبرو شد خیلی به صرفه نبود اما حالا پس از چند سال شرایط مان بهتر از گذشته است و انتظار داریم اجرای بهتری در برگزاری نمایشگاه امسال هم شاهد باشیم.»

الکامپ ویترین خوب برای بازار
بازار کامپیوتر پایتخت با یک مجموعه کامل شامل شرکت‏های سخت افزاری و نرم ازاری در نمایشگاه الکامپ شرکت خواهد کرد.حسن بیگی، عضو هیات مدیره بازار پایتخت درباره انگیزه حضور این بازار تخصصی در نمایشگاه می‏گوید: «ما معتقدیم که نمایشگاه الکامپ یک ویترین خوب برای معرفی شرکت‏هاست و هرچقدر این ویترین بهتر ارائه شود خریدار بیشتری به سمت خود جذب می‏کند. بنابراین تمام تلاش ارگان صنف آی‏تی و بازار پایتخت این است که هرچه بهتر این ویترین ارائه شود.» او با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته رکود در صنعت آی تی بیشترین صدمه را به این بازار وارد کرده است به شرایط بعد از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی اشاره می‌کند: «اگر باور داشته باشیم این تحریم‏ها برداشته شوند می‌توانیم به آینده خوش‏بین باشیم.»

به گفته او در سال‏های قبل که برگزاری نمایشگاه به دست افراد غیر متخصص سپرده شده بود، نمایشگاه در فضای سردی برگزار می‌شد اما امسال با تمهیداتی که دولت یازدهم به کار بست سازمان نظام صنفی مسئول برگزاری نمایشگاه شده که در واقع متخصص در این حوزه است. بنابراین با ورود تخصصی به این حوزه امید است که شرکت‏ها با ارائه فروش محصولات خود چشم‌انداز صنفی خوبی در این زمینه ترسیم کنند.او معتقد است که این نمایشگاه جایگاه مناسبی برای طرح مشکلات صنفی نیست و در مقابل رعایت نکات ریزی که در نمایشگاه‏های پیشین می‌تواند به رونق الکامپ ۹۴ بیافزاید.

محدودسازی برندها را کاهش دهیم
شرکت‏های خارجی به دلیل مشکلات متعدد کمتر امکان حضور در نمایشگاه‏های داخل کشور را پیدا می‌کنند. این موضوعی است که دانش پور، مدیر روابط عمومی شرکت سیاره سبز «گرین» هم به آن اشاره می‌کند. به گفته او در حال حاضر برای حضور شرکت‏های خارجی در ایران محدودیت در زمینه پرداخت‏های ارزی ریالی وجود دارد. او تاکید می‌کند: «این مسئله باید برای برگزارکنندگان نمایشگاه مهم باشد که مانند تمام نمایشگاه‏های دیگر تسهیلات ویژه‌ای برای حضور شرکت‏های خارجی در نظر بگیرند تا این شرکت‏ها برای حضور پیدا کردن در ایران ترغیب شوند. بنابراین باید جاذبه‏های نمایشگاهی را بیشتر کرد و نباید برای برندها محدودیت ایجاد کنیم.»

دانش پوردرباره تاثیرات حضور در این نمایشگاه برای شرکت‏های داخلی بازار سخت افزار ایران می‌گوید: «حضور در نمایشگاه‏های تخصصی برای هر صنف همیشه اثرگذاری خاص خودش را دارد و این بزرگ‌ترین اشتباه شرکت‏های بزرگ است که معتقدند که به دلیل اینکه شناخته شده هستند دیگر نیازی به حضور در نمایشگاه ندارند چراکه اگر چنین بود هرساله شرکت‏های بزرگ و معتبر جهانی در نمایشگاه‏های مختلف دنیا شرکت نمی‌کردند و رقابت برای حضور در معرفی محصولات یا برقراری ارتباط با مصرف کننده نداشتند.» او درباره اینکه کیفیت برگزاری نمایشگاه در شرایطی که اجرای آن به وسیله متخصصان صنف آی تی انجام می‌شود، می‌گوید: «به نظر من به دلیل اینکه مسئول برگزارکننده نمایشگاه امسال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است ممکن است سطح برگزاری نمایشگاه بهتر از قبل باشد چراکه اصولا هر نمایشگاهی بهتر است توسط اعضای همان صنف برگزار شود. حتما در برگزاری این نمایشگاه هم مشکلات و نواقصی ایجاد خواهد شد اما اینکه صنف خودش وارد کار شود امیدوارکننده و دلگرم کننده است. مسائل داخلی هر صنف را کارشناسان همان صنف می‌توانند حل و فصل کنند. همین که در وضعیت رکود بازار سخت افزار بسیاری از شرکت‌ها در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند امیدوار کننده است.»

آخرین الکامپ قبل از برداشتن تحریم‏ها
محمد موسویان، مدیر فروش شرکت فال نیک با اشاره به زمان برداشته شدن تحریم‏ها تا سال آینده که امکات تجارت و ارتباط بیشتر شرکت‌های خارجی را در ایران فراهم می‏آورد معتقد است که الکامپ امسال ویترین خوبی برای بازاریابی بعد از زمان تحریم است. او در این زمینه می‌گوید: «امسال سال متفاوتی برای الکامپ خواهد بود چراکه این آخرین الکامپ در آخرین سال تحریم اقتصادی ایران است بنابراین این فرصت ویترینی ایده ال برای شرکت‏های داخلی خواهد بود که می‌خواهند با شرکت‌های خارجی مراوده و ارتباط داشته باشند و این حضور امکان برقراری ارتباط را برای آنها تسهیل می‌کند. او معتقد است از نمایشگاه‏هایی که از ابتدا مسئول برگزارکننده آن مشخص و حمایت کنندگان مالی آنها بیشتر و گسترده ترند، می‌توان انتظارات خوبی داشت. او ادامه می‌دهد: «مسلما همه شرکت‏ها برای حضور در نمایشگاه هدف مشخصی دارند، مثل توسعه فروش و ارتباطات تجاری با رقبایشان. البته با توجه به رکود در بازار از الکامپ نمی‌توان توقع بازدهی فوری داشت و مسلما در سال آینده با تغییرات اقتصادی که روی خواهد داد این تبادل ارتباطات تاثیراتش را نشان خواهد داد.»به گفته او الکامپ بزرگ‌ترین نمایشگاه تخصصی آی‏تی در ایران است که معتبرترین شرکت‏ها محصولات و خدمات خود را ارائه می‌دهند و همین شرکت‏ها به نوبه خود مخاطبانی هم دارند و که حضور همه آنها باعث اعتبار و اثرگذاری بیشتری برای نمایشگاه خواهند شد و از سوی دیگر با اشتراک گذاری مخاطبان هر شرکت با دیگر شرکت‏ها رونق نمایشگاه بیشتر خواهد شد.

مشارکت هرچه بیشتر گروه‏های علمی
امیر حسین ثمودی، مدیر شرکت ایده گستر پوریا به وجود بازار داخلی مناسبی که در زمان برپایی نمایشگاه به وجود می‏آید اشاره می‌کند:« امکان سنجی بازار هدف برای محصولات و پروژه های جدید، تثبیت موقعیت برند و ظرفیت سنجی شرایط بازار انفورماتیک کشور بیشترین انگیزه شرکت‌های داخلی برای حضور در نمایشگاه الکامپ است که به نظر می‏رسد حضور شرکت‏های داخلی که پیشینه فنی مناسب دارند و حضور رقبای پیشرو و قدرتمند خارجی بسیار در پیشرفت فناوری اطلاعات در کشور موثر خواهد بود.او درباره نتایج حاصل شده از حضور در این نمایشگاه و تاثیر بر عملکرد شرکت شان می‏گوید: «با توجه به تجارب سال‏های گذشته، هدف گذاری مناسب به سوی نیاز واقعی و فعلی کشور و رسیدن به وضعیت ایده ال مناسب تر انجام شده است. هرچند برای بهبود فرایند برگزاری و اثربخش بودن چنین نمایشگاه‏هایی باید جذب مشارکت از تمامی گروه های علمی، تجربی و افراد موثر در بازار تجاری فناوری اطلاعات کشور صورت بگیرد که این موضوع به خودی خود در ارتقای سطح کیفی نمایشگاه موثر است.» ثمودی درباره اینکه چنین نمایشگاه‏هایی چدر می‌تواند انتظار رقابت در بازارهای هدف را بالا ببرد، تاکید می‌کند: «رقابت در محصولات و خدمات با مخاطب عام، قطعاً بوجود خواهد آمد، اما در مورد مخاطب خاص باعث ارتباط مستقیم و تبادل نظرات جهت پیشرفت محصول یا خدمات خواهد شد.»