دانستنی‌های مفید درباره‌ LED
استفاده از لامپ‌ها و چراغ‌های LED با کیفیت با توجه به طول عمر بالا، صرفه جویی در مصرف انرژی، تنوع رنگ و کیفیت نور آن‌ها روز به روز فراگیرتر می‌شود. از جمله مهم‌ترین عواملی که در طول عمر یک محصول LED نقش بسزایی دارد، می‌توان به کیفیت LED، مدار راه انداز و هدایت کننده‌های نوری اشاره کرد. همچنین انتقال مناسب حرارت تولید شده در تراشه‌ LED به فضای پیرامون نیز تاثیر مهم و غیر قابل انکاری در طول عمر و عدم کاهش شدید شار‌نوری محصول LED دارد. این درحالی است که طول عمر متوسط برای لامپ التهابی حدود هزار ساعت و برای لامپ کم مصرف ده برابر این مقدار، یعنی ده هزار ساعت است. درحال حاضر، یک لامپ LED با کیفیت، دارای طول عمر متوسطی بالغ بر 30هزار ساعت خواهد بود. به عبارت دیگر، در صورتی که روزانه به طور میانگین پنج ساعت از لامپ LED استفاده شود، این لامپ دارای بیش از 5/16 سال عمر مفید خواهد بود.
از ویژگی‌های ممتاز لامپ‌ها و چراغ‌های LED، داشتن بهره‌ نوری بالاست. منظور از بهره‌ نوری، نسبت شارنوری به توان مصرفی محصول است که واحد اندازه‌گیری آن لومن بر وات(lm/W) است. هرچه بهره‌ نوری لامپ یا چراغ LED بیشتر باشد، میزان صرفه‌جویی حاصل از آن محصول بیشتر است. در حال حاضر بهره‌ نوری لامپ‌های LED به نود تا یکصد لومن بر وات بالغ می گردد. در صورتی که بهره‌ نوری لامپ‌های التهابی حدود ده تا پانزده لومن بر وات است.
شارنوری: کل نور تابش شده از یک منبع نوری در واحد زمان در تمامی جهت‌‌ها‌ در فضا را شارنوری می‌نامند. واحد اندازه‌گیری شار‌نوری، لومن (lm) نام دارد. در یک دمای رنگ یکسان، هرچه شار‌نوری بیشتر باشد، لامپ پر نورتر به نظر ‌‌می‌ر‌سد. دو لامپ حبابی شکل با توان مصرفی یکسان و با نور آفتابی (گرم) را در نظر بگیرید. شارنوری یکی از آن‌ها lm350 و شار‌نوری دیگری 450 lm است. لامپ با شارنوری lm450 پرنورتر به نظر می‌رسد. متاسفانه تصور اشتباهی در میان برخی از خریداران لامپ وجود دارد که می‌پندارند هرچه توان لامپ بیشتر باشد آن لامپ پرنورتر است و باید هزینه‌ بیشتری بابت خرید آن بپردازند. اما این تصور کاملاً غلطی است، زیرا برای مقایسه‌ نوردهی در هنگام خرید باید به شار‌نوری محصول و برای میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی باید به بهره‌ نوری آن‌ توجه کرد.
از سوی دیگر، در محصولات LED علاوه بر محصولات همه‌سوتاب که نور تابیده شده از آن‌ها در تمام جهات تابیده می‌شود، محصولاتی وجود دارند که جهت‌دار نامیده می‌شوند. به عبارت دیگر، عمده‌ نور ساطع شده از آن‌ها در جهت خاصی تابیده می شود. در این‌گونه محصولات مقدار زاویه تابش و شدت نور در مرکز پرتو نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. زاویه‌ تابش، زاویه‌ بین دو خط فرضی است که در صفحه عبوری از محور پرتو نور در نظر گرفته می‌شود و از روی نقاطی می گذرند که شدت نور در آن ۵۰درصد شدت نور در محور پرتو است. به ازای دو لامپ با شار‌نوری یکسان، نور تابیده شده از لامپ دارای زاویه تابش کمتر، درخشان‌تر ( با شدت نور بیشتر) دیده ‌‌می‌شود، ولی فضایی که لامپ با زاویه تابش کوچکتر روشن می‌کند محدود‌تر است. در شکل بالا این تمایز نشان داده شده است.
با استفاده‌ مناسب از لامپ‌های جهت‌دار LED در چراغ‌های سقفی و یا در کاربردهایی که هدف، تاباندن نور به یک موضع نظیر تابلوی نقاشی یا مجسمه‌ای باشد، می‌توان علاوه بر صرفه جویی ناشی از بهره‌ نوری بالا، از لامپی با شار‌نوری کمتر استفاده کرد. زیرا در لامپ‌های جهت‌دار LED شار‌نوری در فضای داخلی چراغ و یا در جهت‌هایی که تابش نور موردنظر نیست، ساطع نمی‌گردد. لذا صرفه جویی مضاعفی در این گونه کاربردها با استفاده از لامپ‌های LED جهت‌دار صورت می‌گیرد.
تنوع در رنگ نور تولیدی توسط LED‌ها و همچنین شباهت بالای رنگ اشیاء در زیر نور LED با رنگ واقعی آن‌ها باعث کاربرد روزافزون این منابع نوری در نورپردازی و تامین روشنایی با کیفیت در محیط زندگی می شود.