تاثیر عادات صبحگاهی بر عملکرد در محیط کار
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
رالف والدو امرسون (فیلسوف و نویسنده آمریکایی) می‌گوید هر روزی که پایان می‌رسد آن را به کناری بگذار. آنچه در توانت بوده است انجام داده‌ای؛ بعضی اشتباهات و کارهای احمقانه انجام شده‌اند؛ هرچه زودتر فراموششان کن. فردا روز جدیدی است، آن را با اشتیاق و امید شروع کن و درگیر افکار کهنه گذشته نشو.چه صبح‌ها را دوست داشته باشید و چه از آن متنفر باشید، بهره بردن از ساعات صبحگاهی در سر کار می‌تواند کلید سبک زندگی موفق و سالم باشد. آیا می‌خواهید ارزش حقوق‌تان یا بیشتر از آن را داشته باشید؟ این عادات صبحگاهی را امتحان کنید تا شایسته پیشرفت باشید. کارمندان ارزشمند به سختی یافت می‌شوند. یافتن کارکنانی که بتوانند سر وقت در محل کار حاضر باشند و با سایر افراد در تعامل باشند بسیار چالش‌برانگیز است. در سال ۲۰۱۵ پژوهشی در مورد رهبران کسب و کار از بانک فدرال رزرو نیویورک نشان داد که ۴۲ درصد کارفرمایان در یافتن کارمندان وقت‌شناس مشکل دارند، گرچه حدود ۴۸ درصد در تلاش برای یافتن کارگران با مهارت‌های میان‌فردی هستند.می‌توان گفت که استانداردهای کارفرمایان بسیار بالاست اما اغلب کارمندان بر انجام درست کارها تمرکز نمی‌کنند. تنها رفتاری که مهم است رفتار خودتان است. مهم نیست که یک رهبر یا کارگر خطی هستید، شما به خودتان و دیگران مدیونید تا هر روزه ارزش ایجاد کنید. در اینجا چند عادت صبحگاهی که اطمینان ایجاد می‌کند که شما همیشه بهترین عملکردتان را دارید آورده‌ایم.

1- وقت‌شناس باشید.
دیر کردن سر کار مسبب مشکلات برای همه است. ممکن است پنج دقیقه برای شما زیاد نباشد، اما برای کسانی که با شما کار می‌کنند، این ۳۰۰ ثانیه خشم و رنجش ایجاد خواهد کرد. اگر برای سومین بار در یک جلسه دیر حاضر شوید، فردی غیر قابل اطمینان به نظر خواهید آمد. در مورد اینکه هر روز صبح چه مقدار زمان برای رفتن به سر کار لازم است واقع‌بین باشید. سعی کنید هر آنچه را صبح‌ها نیاز دارید از شب قبل آماده کنید تا به فرآیند آماده شدن خود در صبحگاه سرعت ببخشید. هفته خود را آرام و با احساس موفقیت شروع کنید.

2- مراقب سلامتی خود باشید.
کسی که همیشه اظهار بیماری می‌کند، از نظر دیگران بهانه‌گیر نظر می‌آید که به شرکت ضرر می‌زند. شما باید از نظر فیزیکی و روانی در بهترین وضعیت ممکن باشید تا عملکرد مناسب‌تری داشته باشید. روز خود را با خوردن غذاهای سالم شروع کنید. ورزش کردن یک امر ضروری است؛ نرمش یا پیاده‌روی ۱۵ دقیقه‌ای در صبح‌ها قبل از رفتن به سر کار می‌تواند باعث شود تا اکسیژن بیشتری بگیرید و انرژی بیشتری به شما خواهد داد. این روزها همه در مورد سلامت جسمی صحبت می‌کنند اما گاهی سلامت روحی مورد غفلت واقع می‌شود. سعی کنید صبح‌ها زمانی را به تجسم روزی که پیش رو دارید، اختصاص دهید و به موفقیت‌هایی که خواهید داشت تمرکز کنید. تنها یک دقیقه تفکر مثبت می‌تواند حال شما را بهتر کند.

3- یک آینده روشن برای خود تصور کنید.
همان‌طور که لوئیس کارول (بزرگترین نویسنده ادبیات کودک جهان) می‌گوید«اگر ندانید به کجا می‌روید، هر راهی شما را با خود خواهد برد». برای اینکه برای خودتان و شرکت‌تان بهره‌ورتر باشید، باید درک درستی از یک تصویر بزرگ داشته باشید. بیندیشید، بخوانید، رویاهایتان را بررسی کنید و هر کاری انجام دهید تا یک طرز فکر مثبت و متمرکز در خودتان ایجاد کنید. با حذف کارهایی که متناسب با برنامه کلی‌تان نیست و شناسایی راه‌حل‌های که در یک سطح متناسب کار می‌کند، خواهید توانست کارآیی ایجاد کنید.

4- یک برنامه بازی برای روزتان داشته باشید
اگر هیچ دستور، ساختار یا اولویتی وجود نداشته باشد، روزتان می‌تواند کاملا به بطالت بگذرد. شما می‌توانید در همکارانتان این احساس را ایجاد کنید که هیچ کاری انجام نشده و شما کاملا فرد بی‌فایده‌ای هستید. وظایف خاص برای آنچه می‌خواهید انجام دهید تعریف کنید. زمان را واقعی بسنجید تا در انجام کارهایتان دچار سردرگمی نشوید. در این صورت درخواهید یافت که وقتی زمان را حفظ می‌کنید، کارهای بیشتری می‌توانید انجام دهید. با برنامه‌ریزی برای روزتان، پتانسیل خود را به حداکثر می‌رسانید. وقتی فعالیت‌های خود را اولویت‌بندی کرده و تلاش می‌کنید تا همه چیز را با جدول زمانی خود متناسب کنید، آنگاه مشکلات حل خواهند شد.

5- به همه سلام کنید
اگر مانند یک انسان منزوی کار کنید، تعداد کمی از مشاغل به خوبی پیش خواهند رفت. کسانی که می‌توانند تیم‌های قوی تشکیل دهند به آسانی به بالاترین موقعیت در سازمان می‌رسند. ممکن است شما انسان خونگرمی نباشید اما می‌توانید با نکات آسان شروع کنید. یک سلام گفتن گرم به همکاران‌تان و به اسم کوچک صداکردنشان، شما را علاقه‌مند و مردمی نشان می‌دهد. مردم برای افرادی که دوستشان دارند، با علاقه و شدت بیشتری کار خواهند کرد. به آنها نشان دهید که شایسته توجه شما هستند، آنگاه خواهید دید که آنها نیز شایستگی خود را اثبات خواهند کرد.

۶- از شایعات و سخن‌چینی بپرهیزید.
شایعات بی‌اساس در محیط کار توجهات را منحرف می‌کند و اغلب مضر است. بدتر از مورد هدف قرار گرفتن شایعات، انتشار آن است. با از بین بردن فتنه‌پراکنی یک محیط کاری مثبت ایجاد کنید. بین همکاران خود پیوستگی ایجاد کنید، بجای اینکه بین آنها تفرقه بیندازید.

7- ابتدا مهم‌ترین وظایف خود را انجام دهید.
اینکه کارهای سخت خود را کنار بگذارید و کارهای کم اهمیت خود را زودتر شروع کنید می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد و به شما این طور القا کند که بهره‌ور هستید. انجام کارهای سخت در ابتدا، ذهن شما را برای وظایف بزرگتر و بهتر آزاد خواهد کرد. همان‌ طور که مارک تواین (نویسنده و طنزپرداز آمریکایی) می‌گوید: «اگر اولین کاری که هر روز صبح می‌کنید این باشد که یک قورباغه را زنده بخورید تمام روز خیالتان راحت است که بدترین حادثه آن روز را پشت سر گذاشتید.» انرژی بیشتری در صبح‌ها خواهید داشت. از این مورد سود ببرید، آنگاه بعدازظهر‌ها می‌توانید به کارهای کم‌اهمیت‌تر خود برسید در حالی که احساس بهره‌وری بیشتری دارید.

8- جلسات را کارآمد کنید.
شکی نیست که شما جلسات زیادی دارید. برای ایجاد پیشرفت لازم نیست رهبر جلسات باشید. هر روزی که جلسه دارید، موضوع آن را بررسی کنید. اطمینان یابید که به اهداف‌تان فکر کرده‌اید و راه‌حل‌هایی را برای به تعویق انداختن مشکلات پیش از مداخله کردن در آن بیابید. پیشاپیش یک یادداشت خلاصه که در آن انتظارات خود را نوشته‌اید به رهبران جلسات بفرستید؛ آنگاه از اینکه چقدر جلسات کوتاه‌تر و کارآتر خواهند شد، شگفت‌زده خواهید شد.
منبع: inc