بزرگترین کنفرانس تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی
شروع فصل جدیدی از روابط اقتصادی ایران با دنیا
وزیر امور اقتصادی و دارایی که در افتتاحیه کنفرانس تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ ۱۷ آبان‌ماه سخنرانی خواهد کرد، همکاری با موسسات توسعه‌ای بین‌المللی را از اولویت‌های کشور دانست و گفت: فصل جدیدی از ارتباطات اقتصادی ایران با کشورهای جهان گشوده شده است.


علی طیب‌نیا توسعه بیشتر اقتصاد ایران را مستلزم انتقال دانش فنی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و تامین منابع مالی دانست و افزود: انتظار می‌رود در این بخش‌ها بانک جهانی و سایر موسسات بین‌المللی توسعه‌ای بتوانند به ایران در دستیابی به این مسیر کمک نمایند.
وی افزود: ایران از جمله کشورهایی با پتانسیل‌های بالای اقتصادی است که می‌تواند به عنوان کشوری نوظهور تلقی شود.
طیب‌نیا، دارا بودن منابع طبیعی، موقعیت استراتژیک، نیروی انسانی تحصیلکرده، بازار بزرگ داخلی، زیرساخت‌های مناسب را تنها بخشی از مزیت‌های اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: همه این مزیت‌ها، تنها بخشی از مزیت‌های اقتصادی ایران هستند که در بین کشورهای خاورمیانه موقعیت انحصاری دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درعین‌حال خاطر نشان کرد: با تلاش‌های انجام شده شاهد بهبود اقتصادی و کنترل تورم در کشور بوده‌ایم.
وی توسعه بیشتر اقتصاد ایران را مستلزم انتقال دانش فنی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و تامین منابع مالی دانست و افزود: انتظار می‌رود در این بخش‌ها بانک جهانی و سایر موسسات بین‌المللی توسعه‌ای بتوانند به ایران در دستیابی به این مسیر کمک نمایند.
وی با تاکید بر اینکه ایران به‌عنوان یکی از اعضای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول همیشه تعهد خود را به موسسات بین‌المللی ایفا کرده است تصریح کرد: انتظار دارد این موسسات خدمات خود را برای توسعه پایدار ایران ایفا نمایند.

طیب نیا یادآور شد: همکاری با موسسات توسعه‌ای بین‌المللی بالاترین اولویت برای ایران است. از این رو انتظار دارم نه تنها در تامین مالی بلکه تجارت و سرمایه‌گذاری موسسات توسعه‌ای بین‌المللی در این فصل جدید از ارتباطات از این فرصت استفاده شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در شرایط جدید پس از تحریم، درآمدهای نفتی کشور افزایش خواهد یافت و نیز امکان استفاده از منابع مالی و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی فراهم خواهد آمد و همچنین امکان دسترسی ما به بازارهای صادراتی جهان با هزینه‌هایی به مراتب کمتر از قبل مهیا خواهد شد، اما استفاده صحیح از این فرصت‌ها، بسته به یک شرط اساسی است و آن اینکه دولت بتواند با کمک بخش خصوصی، فضای کسب‌وکار کشور را بهبود بخشد.

وی با بیان اینکه سیاست اصلی دولت، بهبود فضای کسب‌وکار و ایجاد شرایط مساعد برای سرمایه‌گذاری بدون دغدغه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است، اظهار داشت: لازمه این امر آن است که با پرهیز از ارتکاب اشتباهات گذشته، درآمدهای نفتی را وارد بودجه‌های سالیانه نکنیم و به اهداف تاسیس صندوق توسعه ملی وفادار بمانیم.
طیب نیا با اشاره به موقعیت استراتژیک و منابع طبیعی فراوان کشورمان ، ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشور، ایران را کشوری با پتانسیل‌های بالا برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: سرزمین گسترده، وجود منابع طبیعی سرشار، نیروی کار تحصیل‌کرده و آزموده، دسترسی آسان به کشورهای همسایه و همچنین برخورداری از منابع انرژی ارزان‌قیمت را از ویژگی‌های منحصر به فرد ایران اسلامی برای سرمایه‌گذاری خارجی است.

وی با اشاره به فراهم بودن شرایط ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، افزود: سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با توجه به فراهم بودن امکانات و تسهیلات لازم، از وضع بسیار ایده‌آل و ممتازی برخوردار است.
طیب نیا گفت: در ایران فرصت‌های قابل ملاحظه‌ای برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و شاید بتوان گفت که در سطح جهانی یکی از کشورهای کم‌نظیر و ممتاز در این حوزه محسوب می‌شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در خصوص قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان، از آن به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین قوانینی که همه گونه حمایت‌های لازم را از سرمایه‌گذاران خارجی به عمل می‌آورد، یاد کرد. وی خاطرنشان کرد؛ مجموعه این عوامل باعث شده که ایران به عنوان یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عرصه بین‌المللی شناخته شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: در ماهه‌ای اخیر سرمایه‌گذاران خارجی استقبال کم نظیری از حضور در ایران داشتند و به همین دلیل است که ما شاهد سفر هیئت‌های گوناگون از کشورهای غربی و آسیایی به کشورمان هستیم.
طیب نیا تصریح کرد: شرایط برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با توجه به موارد یادشده، به صورت جدی در حال آماده شدن است.