سردار خالدی ساخت پروژه مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب ایران international nerve institute) INI:) با زیربنای 160 هزار مترمربع و وسعت 8 هکتار به‌زودی به پایان می‌رسد. مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب ایران که ساختمان آن به شکل جمجمه و مغز انسان طراحی شده قرار است مشابه آنچه که 12 سال پیش در‌هانوفر آلمان ساخته شده بود، این بار در تهران با سبک معماری ایرانی ساخته شود. پیشنهاد ساخت و پیگیری این موسسه تحقیقاتی توسط پروفسور مجید سمیعی از اردیبهشت‌ماه سال 1389 به صورت جدی وارد فاز اجرایی شد که علاوه‌بر موارد پزشکی و درمانی قرار است در امور آموزشی، پژوهشی و تخصصی نیز فعالیت داشته باشد. نکته جالب توجه در این پروژه تحقیقاتی این است که زیربنای مجموعه فوق تخصصی و بین‌المللی مغز و اعصاب ایران 4برابر نمونه آلمانی است؛ اما آنچه مدنظر سازندگان پروژه قرار گرفته این است که مرکز تحقیقات با بهره‌گیری از تجربیات تاسیس مرکز مغز و اعصاب‌هانوفرآلمان و مرکز در حال مطالعه پکن، به تخصصی‌ترین و اصلی‌ترین مرکز مغز و اعصاب نه تنها خاورمیانه و آسیا؛ بلکه جهان تبدیل شود. اگرچه زمان اتمام این پروژه و بهره‌برداری آن به طور دقیق اعلام نشده، اما شکل‌گیری این پروژه بزرگ و یادآوری فضیلت نیکوکاری و کمک به همنوع از همان ابتدا مورد توجه موسسات خیریه قرار گرفت. به واسطه همین موضوع موسسه خیریه متوسلین به امام رضا (ع) به‌عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان در ساخت‌و‌ساز مجموعه قرار است 24 خردادماه همایشی را به پاسداشت مجموعه در دست احداث مرکز تحقیقات علوم و مغز اعصاب ایران با عنوان «فضیلت‌های فراموش نشدنی در اخلاق نیکوکاری ایرانیان» در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار کند که در آن همایش علاوه بر تقدیر از مجید سمیعی، چهره ماندگار ایرانی درباره اتمام تخصصی‌ترین مرکز تحقیقات مغز و اعصاب نیز اطلاع‌رسانی‌می‌شود.
بخش‌های مختلف پروژه مغز و اعصاب
علی محمد گودرزی، دبیرکل همایش فضیلت‌های فراموش نشدنی در اخلاق نیکوکاری ایرانیان در این باره می‌گوید: مرکز تحقیقات مغز و اعصاب ایران در آینده بسیار نزدیک پذیرای محققان و استادان برجسته علوم پزشکی و نیز تمامی بیماران خواهد بود. به گفته دبیرکل همایش فضیلت‌های فراموش نشدنی مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب ایران با زیربنای 160 هزار مترمربع می‌تواند یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزات تشخیصی و پژوهشی مغز و اعصاب نه تنها در آسیا و خاورمیانه بلکه در جهان باشد.
گودرزی درباره اجزای مجموعه مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب ایران نیز تصریح می‌کند: ساختمان اصلی بیمارستان به وسعت ۴۳ هزار و ۵۲۰ مترمربع است. ساختمان اورژانس، اداری و پاویون پزشکان هم به وسعت ۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع است.
دیگر بخش‌های مجموعه مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب ایران شامل ساختمان «پلی تکنیک تخصصی و فوق تخصصی» و «موزه معرفی دستاوردهای پروفسور سمیعی» که شامل 55 کلینیک تخصصی و فوق تخصصی مغز و اعصاب، ارتوپدی، طب سرطانی، پزشکی هسته‌ای، گوش- حلق و بینی، چشم، ارولوژی، روانپزشکی و مرکز جامع بازتوانی و توان بخشی، آشپزخانه صنعتی و پارکینگ با زیربنای 27 هزار و 250 مترمربع است. البته مجموعه «اقامتی و پارکینگ» با زیربنای 80 هزار مترمربع و «ساختمان‌های جانبی و پشتیبانی» با زیربنای 44 هزار مترمربع از دیگر بخش‌های مختلف این مرکز تحقیقاتی است.
علی محمد گودرزی درباره تفاوت‌های مرکز تحقیقاتی ایران و آلمان نیز تاکید می‌کند: ساختمان اصلی در ایران ۱۱ طبقه و فقط در شکل جمجمه وار خود به مرکز ۸ طبقه‌ای آلمان شباهت دارد. این در شرایطی است که مجموعه زیربنای ایران ۴ برابر بزرگ‌تر از مشابه آلمانی است. همچنین در مجموعه تحقیقاتی ایران علاوه‌بر موارد پزشکی و درمانی به امور آموزشی و پژوهشی و تخصصی نیز پرداخته می‌شود.
به گفته گودرزی در این مجموعه خدماتی همچون تشخیص و درمان تهاجمی و غیر تهاجمی بیماری و مراقبت از بیمار ارائه می‌شود. از این رو طراحی مجموعه با هدف ایجاد خوانایی در فضای ارتباطی و کاهش طول دسترسی‌ها به منظور حفظ شرایط بیماران صورت گرفته است. براساس صحبت‌های دبیرکل همایش، ویژگی منحصر‌به‌فرد مجموعه فوق این است که در کنار فعالیت‌های ساختمانی پروژه، امور منابع انسانی و تامین تجهیزات پزشکی این مرکز با توجه به پیچیدگی‌های خاص تکنولوژیک آن در بعضی از موارد برای اولین بار در جهان اختصاصا برای این مرکز طراحی می‌شود.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین اهداف مرکز تحقیقاتی فراهم کردن بستر و زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی روزآمد برای متخصصان و محققان برجسته و جوان کشور است، گفت: در همین راستا با تشکیل کمیته علمی و اجرایی متشکل از استادان برجسته داخلی و خارجی بیش از ۶۰ نفر از پزشکان و نخبگان کشور در زمینه‌های مرتبط با فعالیت‌های این مرکز با هدف انتقال میراث علمی و فرهنگی مجید سمیعی در ‌هانوفر آلمان بورسیه شده‌اند.
بنگاه‌های خیریه کمک کنند
گودرزی با تشریح مساله اقتصاد سلامت و ارزآوری حاصل از آن درباره مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب ایران می‌گوید: این پروژه تحقیقاتی با رعایت تمام استانداردها در خوش آب و هواترین نقطه تهران (منطقه ۲۲) دارای عالی‌ترین امکانات خواهد بود. این در حالی است که برای تکمیل تمامی نیازمندی‌ها و امکانات پیش‌بینی شده منابع مالی نیاز است که مطمئنا بنگاه‌ها و صاحب برندهایی که علاقه‌مند به حوزه سلامت هستند می‌توانند در این راستا کمک کنند.
مهم‌ترین اهداف این پروژه نیز در چند قسمت مورد توجه قرار گرفته که به گفته گودرزی مهم‌ترین آنها را می‌توان در «ارتقای جایگاه سلامت در کشور»، «توجه به مقوله توریسم درمانی (گردشگری سلامت)»، «تاکید بر آموزش و پژوهش و جلب نخبگان» و در نهایت «نشر علوم» جای داد.
تبیین در مساله حوزه سلامت و توجه دولت نسبت به آن از دیگر موضوعاتی است که به اعتقاد علی محمد گودرزی باید همه ایرانیان دست در دست هم سعی کنند در این حوزه میهن خویش را آباد کنند؛ زیرا به گفته وی «حوزه سلامت»، یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های مردم در بسیاری از کشورها از جمله ایران است.
مسوولیت اجتماعی در قبال رویدادهای اجتماعی و تحول در حوزه سلامت با مساله خیر و خیریه نیز از جمله مواردی است که به گفته وی می‌تواند بسترساز حضور نهادهای خیریه در امور مربوط به حوزه سلامت باشد.
بیاییم مساله‌ای را حل کنیم
گودرزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مشارکت در ساخت این مجموعه تحقیقاتی با بیان این عبارت که می‌خواهیم مساله‌ای را در کنار هم حل کنیم، تصریح می‌کند: اعتقاد بر این است با مشارکت خیرین در ساخت مجموعه در کنار هم قدمی بزرگ در راستای بالابردن کیفیت در حوزه سلامت کشور برداریم.
به گفته وی در همایش ۲۴ خردادماه قرار است دانشنامه نیکوکاران در قالب مجموعه‌ای تحت عنوان جشن نامه نیکوکاری ایرانیان به چاپ برسد.
دبیر کل همایش معتقد است دانش اطلاعات و آموزش صحیح و کامل درباره زندگی سالم را در جامعه باید بارور کرد و با بالا بردن مهارت‌های سلامت زیستن، پیشگیری از بیماری‌های مغز و اعصاب را در اولویت قرار داد. البته براساس گفته گودرزی، بانی پروژه در نظر دارد با مشارکت دیگر موسسات حقیقی و حقوقی خیریه در کاهش ناتوانی‌ها و بار مالی حاصل از بیماری‌های مغز و اعصاب لاعلاج یا صعب‌العلاج تاثیرگذار باشد. همچنین با بهره‌گیری از امکانات روز دنیا به تشخیص و پیشگیری بیماران نیز کمک کند.
جمله پایانی گودرزی نیز خطاب به همه ایرانی‌ها است که به باور وی باید بیاییم با مشارکت جمعی، خانه‌ای از امید را در سرزمین‌مان برپا سازیم.
مرکز مغز ایران بی‌نظیر خواهد بود
ساخت مجموعه تحقیقاتی علوم مغز و اعصاب ایران در حالی صورت می‌گیرد که پروفسور مجید سمیعی پیش از این به درخواست چین و آلمان، ساخت مرکزی مشابه را در پکن و‌ هانوفر نیز سرپرستی کرده است. سمیعی که اولین جراح میکروسکوپی مغز و مبدع قاعده جمجمه در جهان است، قبل از این در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود: مرکزی که در ایران ساخته می‌شود در جهان بی‌نظیر خواهد بود. به گفته سمیعی برای هزینه درمان بیماران از چند بنیاد کمک گرفته می‌شود تا کسانی که پولی ندارند مشکلی در درمان نداشته باشند. جراح متخصص ایرانی در این باره تاکید کرده شخصا از هیچ بیماری هزینه درمان یا حق عمل جراحی یا مسائلی از این دست نخواهد گرفت و همه تلاشش را برای خدمت به مردم ایران به طور رایگان انجام می‌دهد. هزینه ساخت و راه‌اندازی مرکز علوم مغز و اعصاب ایران را موسسه خیریه متوسلین به امام رضا (ع) و دانشگاه علوم پزشکی تهران برعهده دارد. همچنین ساختمان این مرکز در بزرگراه شهید همت قبل از شهرک شهید باقری در حال حاضر به طبقه هشتم رسیده است که در نهایت ساخت آن به ۲۰ طبقه می‌رسد.