اعلام ظرفیت در بازار زمین پایتخت
در شرایطی که افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در دو شکل وام 80 میلیونی خانه اولی‌ها و 70 میلیونی بدون سپرده، در شهر تهران دو موج تازه از ورود تقاضا در بازار مسکن را رقم زده است، در سمت دیگری از این بازار، ظرفیت‌های جدیدی اراده شده که می‌تواند علائمی از نزدیک شدن به پایان دوره رکود ساختمانی به حساب آید.

به گزارش «دنیای اقتصاد» پس از آنکه از حدود سه هفته قبل با تصویب تسهیلات 70 میلیونی خرید مسکن، گروه تازه‌ای از متقاضیان خرید آپارتمان برای جست‌وجو در مورد قیمت‌ها و شرایط فروش واحدهای مسکونی به جمع متقاضیان حاضر در بازار تقاضا اضافه شدند، هم‌اکنون مالکان زمین‌های مسکونی با اعلام آمادگی برای فروش آنها، ظرفیت‌های جدید ساخت مسکن در مناطق مختلف را به سازندگان ارائه کردند.

حدود بیست روز پیش شورای پول و اعتبار با تصویب افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق وام(تسهیلات بدون سپرده گذاری و با اتکا به خرید اوراق)، تسهیلات خرید مسکن را از 45 به 70 میلیون تومان افزایش داد و همین موضوع باعث ایجاد دو جریان محسوس در میان متقاضیان خرید آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت شد.
به این ترتیب، از حدود یک هفته پس از تصوب وام ۷۰ میلیونی، تعداد قابل توجهی از متقاضیان خرید مسکن که طی چند ماه اخیر در انتظار تثبیت کامل قیمت‌ها در بازار مسکن و اطمینان از عدم کاهش مجدد، خرید خود را به تاخیر انداخته بودند با مشاهده افزایش تقاضا در بازار مسکن و احتمال رشد آرام قیمت‌ها در نتیجه آن، تقاضای خود را از قوه به فعل درآورده و پس از چند ماه حضور در بازار مسکن، آپارتمان مورد نظر خود را خریداری کردند. این در حالی است که افزایش سقف تسهیلات مسکن از سوی دیگر حضور متقاضیان تازه‌ای را در بازار خرید آپارتمان رقم زد که پیش از این به‌دلیل نبود قدرت خرید کافی، جزو متقاضیان خرید مسکن محسوب نمی‌شدند و اساسا حضوری در بازار تقاضا نداشتند.

اما تحلیل‌های کارشناسان مسکن از بروز علائم رونق در معاملات مسکن تحت تاثیر افزایش سقف تسهیلات به‌خصوص در بازار آپارتمان‌های کوچک متراژ، علاوه‌بر ایجاد تحرک در سمت تقاضا، طی دو هفته اخیر تحرکاتی هم در سمت عرضه ایجاد کرده است. از یک طرف مالکان زمین‌های مسکونی و املاک کلنگی که پیش از این و به دنبال شرایط رکودی بازار معاملات مسکن و ساخت‌وساز آپارتمان‌های مسکونی از عرضه زمین‌های خود به بازار فروش خودداری کرده بودند، هم‌اکنون موج تازه‌ای از عرضه این زمین‌ها و املاک کلنگی را آغاز کرده‌اند. این موج جدید عرضه زمین هم‌اکنون این امکان را برای سازندگان ایجاد کرده است که با توجه به نوع تقاضای پرطرفدار در بازار مسکن (تقاضا برای خرید آپارتمان‌های کوچک متراژ) برای انتخاب محل ساخت این واحدها با حق انتخاب‌های بیشتری رو به رو باشند و به اصطلاح دستشان برای انتخاب محل ساخت بازتر باشد.

وضعیت فروش زمین در مناطق عادی
در شرایطی که پیش از این و تحت تاثیر رکود در بازار معاملات زمین اغلب زمین‌های معرفی شده به بازار فروش، بیشتر در مناطق ۱ و ۳ پایتخت تمرکز داشتند، اما هم‌اکنون سازندگان در عمده مناطق شهر تهران که زمین مناسب برای ساخت وساز وجود داشته باشد، با ظرفیت‌های مناسبی برای ساخت آپارتمان‌های مسکونی رو به رو هستند.
به‌عنوان مثال، در محدوده تهرانپارس زمینی به مساحت 360 مترمربع با شرایط مترمربعی 7 میلیون و 500 هزار تومان و قیمت کل 2 میلیارد و 700 میلیون تومان به بازار فروش عرضه شده است. طول بر این زمین که در خیابان 186 تهرانپارس واقع شده 12 متراست. زمین دیگری در خیابان مرزداران، خیابان جانبازان، با 325 مترمربع مساحت و 10 متر طول بر، مترمربعی 8 میلیون و 500 هزار تومان قیمت گذاری شده است که قیمت کل آن، حدود 2 میلیارد و 800 میلیون تومان برآورد شده است.

مالک دیگری زمین مسکونی خود را به مساحت 300 مترمربع، در شهرک راه آهن واقع در خیابان سروستان مترمربعی 7 میلیون تومان و قیمت کل 2 میلیارد و 100 میلیون تومان به‌منظور ساخت آپارتمان‌های مسکونی به سازندگان این منطقه پیشنهاد کرده است. در خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز، زمین 940 مترمربعی با طول بر 22 متر، مترمربعی 25 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. قیمت کل این زمین عرضه شده به بازار فروش، 23 میلیارد و 500 میلیون تومان است. مالک زمین مسکونی واقع در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان ملک، با مساخت 2700 مترمربع و طول بر 50 متر، آن را با شرایط مترمربعی 30 میلیون تومان و قیمت کل 81 میلیارد تومان به سازندگان منطقه پیشنهاد کرده است. در غرب تهران، واقع در خیابان ستارخان، نرسیده به خیابان شادمان، زمینی 3484 مترمربعی با طول بر 100 متر، مترمربعی حدودا 10 میلیون تومان به بازار مسکن عرضه شده است. قیمت کل این زمین برای سازندگان متقاضی خرید زمین، 38 میلیارد تومان تمام می‌شود.

زمین قیمت مناسب در شمال شهر
اما بازار فروش زمین در مناطق شمالی شهر تهران همچنان ظرفیت‌های مناسبی را به خود اختصاص داده است و مالکان زمین‌های مسکونی در این مناطق، حجم بیشتری از زمین‌های آماده عرضه به بازار ساخت وسازهای جدید را در مقایسه با ماه‌های قبل، به سازندگان پیشنهاد می‌کنند. هم‌اکنون قیمت زمین‌های مسکونی سند دار مربوط به برخی تعاونی ها، در محدوده اقدسیه در متراژهای مختلف بین ۳۵ تا ۵۰ میلیون تومان به سازندگان منطقه عرضه شده است.
بر این مبنا، زمین‌های 140، 160 و 200 مترمربعی در این منطقه، به ترتیب، 35، 40 و 50 میلیون تومان به بازار فروش عرضه شده است. زمین دیگری در خیابان دروس، با 200 مترمربع مساحت و بر 11 متری، 3 میلیارد و 500 میلیارد تومان قیمت گذاری و به بازار فروش عرضه شده است.